کد خبر : 4845 / /
/

قیمت دلار سقوط کرد/پیش بینی جدید از قیمت دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۶۸ واحد بسته شد.​

قیمت دلار سقوط کرد/پیش بینی جدید از قیمت دلار

 در خبری بد برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران کننده ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری تا هفته نخست ماه ژوییه با ۲۰۰۰ نفر کاهش نسبت به هفته قبل به ۳۷۳ هزار نفر رسید که این رقم، بالا ترین رقم ثبت شده طی سه هفته اخیر تاکنون محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین میزان افزایش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت لوییزیانا بوده است. تاکنون ۱۵۵ میلیون آمریکایی واکسن کرونا دریافت کرده اند اما بازار کار تا بازگشت به نقطه اوج خود فاصله دارد.  

همزمان با بیشتر شدن شمار مبتلایان به کرونا و پیدایش انواع جهش یافته جدید، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای به کشورهای مختلف هشدار داده است که در برداشتن محدودیت های کسب و کارها و مقررات قرنطینه ای احتیاط بیشتری از خود به خرج دهند. تنها در یک هفته نخست ماه ژوییه میزان ابتلا به کرونا در اروپا به نسبت هفته قبل آن ۳۳ درصد بیشتر شده است. واریانت دلتای ویروس کرونا که در هند منجر به مرگ و میر بسیاری از افراد شده اکنون به نوع غالب در اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

رشد نسبتا خفیف بخش خدمات آمریکا در ماه ژوئن انتظار فعالان بازار را برای پایان سریع تر به سیاست های محرک بانک مرکز یاین کشور افزایش داده است. بخش خدمات به ویژه در زیرمجموعه توزیع کالا دچار وقفه رشد قابل توجهی شده که بخشی از این مساله به کمبود اقلام مورد نیاز وارداتی بر می گردد. از طرف دیگر در اروپا نیز شاخص اطمینان فعالان تجاری به وضعیت اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپا در هفته نخست ماه ژوییه پس از سه رشد مثبت متوالی بار دیگر به محدوده رشد منفی بازگشته است.  

با احیای تدریجی سطح تقاضا و بازگشایی کسب و کارها که منجر به افزایش درآمد آن ها شده، درآمدهای مالیاتی دولت آمریکا نیز افزایش پیدا کرده که این مساله در کاستن از سرعت شیب تند افزایش کسری بودجه، مفید است. طبق اعلام سایت بدهی آمریکا، میزان درآمدهای مالیاتی دولت این کشور تا پایان ماه ژوئن به سه تریلیون و ۵۰۵ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار و میزان مالیات بر درآمد دولت آمریکا تا پایان ماه این ماه به یک تریلیون و ۸۲۱ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار رسیده است.

پس از کاهش غیرمنتظره رشد تولیدات کارخانجات آمریکا در ماه آوریل، در ۱۲ ماه منتهی به ماه می رشد این بخش ۱.۷ درصد اندازه گیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از رشد ماه قبل و ۱.۸ درصد بیشتر از رشد ثبت شده بازه مشابه منتهی به ماه قبل است. اگرچه به صورت کلی بخش تولید آمریکا سهم زیادی از کل رشد اقتصادی این کشور ندارد، رشد تولیدات می تواند به محرک جدیدی برای بخش صنعت تبدیل شود و به کمک رشد کل در سه ماهه دوم امسال بیاید. این افزایش می تواند به بیشتر شدن اشتغال زایی کمک کند.  

کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می کند. در ماه می میزان واردات آمریکا ۲۷۷.۳ میلیارد دلار بوده که این رقم ۷۱.۲ میلیارد دلار بیشتر از صادرات این کشور بوده است. در مقایسه با ماه قبل، صادرات آمریکا ۰.۶ درصد و واردات این کشور ۱.۳ درصد بیشتر شده اند. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین ( ۲۷.۲ میلیارد دلار) بوده است و پس از چین نیز، کانادا ۱.۸ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از آمریکا، به این کشور صادرات داشته است.  

اقبال بانک‌های مرکزی به دلار رو به افزایش است و اسکناس سبز در حال گرفتن جای ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس است. آن‌طور که داده‌های صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۵۹.۵ درصد رسیده است تا بدین ترتیب بیشترین افزایش فصلی سهم دلار در ۹ ماه اخیر به ثبت برسد. این رقم ۰.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است. رقیب اصلی دلار یعنی یوان هم محبوب تر شده و سهم آن از ذخایر به ۲.۴ درصد رسیده است.

اظهارات یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا باعث اطمینان یافتن بیش از پیش معامله گران نسبت به تغییر ریل سیاست گذاری فدرال رزرو شده است. کریستوفر واکر با بیان اینکه باید برنامه عظیم خرید اوراق قرضه متوقف شود، زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره را هنگامی دانسته است که نرخ بیکاری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و یا نرخ تورم بیش از مقدار فعلی بالا رود. واکر در ادامه این نکته را افزود که تا سال ۲۰۲۳ نرخ بهره کاملا از سطح فعلی فاصله خواهد گرفت.  

بازار مسکن آمریکا کماکان در وضع نگران کننده ای باقی مانده و به دنبال کاهش شدید در بخش عرضه مسکن، متوسط رشد قیمت خانه ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل به بالاترین سطح خود در طول ۱۵ سال اخیر رسیده است. در بازه زمانی ۱۲ ماهه، رشد قیمت مسکن در ۲۰ شهر بزرگ آمریکا ۱۴.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم نسبت به بازه مشابه به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است.  از ۲۰  شهر بزرگ آمریکا متوسط قیمت مسکن در ۱۹ شهر به نسبت ماه قبل افزایش پیدا کرده است.

با بهبود سطح تقاضا و افزایش استخدام شرکت ها، نرخ بیکاری در بیشتر کشورها از جمله آمریکا رو به کاهش رفته و این مساله به ویژه در زمینه اطمینان یافتن از تداوم روند رشد اقتصادی در میان مدت ضروری است. تحلیلگران بانک ای ان جی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری نوشتند که با چرخه فعلی باید شاهد ورود پس اندازهای احتیاطی به بازارهای مالی باشیم که این مساله به ویژه در بازار ارز باعث نوسانات کوتاه مدت به نفع ارزهای پرریسک تر خواهد شد.  

تاکنون بیش از ۱۸۶ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۲۱ هزار و ۳۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۱ هزار و ۹۴۶ نفر، برزیل با ۵۲۸ هزار و ۶۱۱ نفر، هند با ۴۰۵ هزار و ۵۰۳ نفر، مکزیک با ۲۳۴ هزار و ۱۹۲ نفر و پرو با ۱۹۳ هزار و ۷۴۳ نفر بوده است.

جین فولی - استراتژیست ارشد ارزی در روبوبانک - گفت: از مدت ها پیش شاهد اثرگذاری مثبت پیشرفت در واکسیناسیون روی بازار ارز بوده ایم. اینکه واکسن ها تا چه حد در برابر جهش های جدید جواب بدهند یکی از مواردی است که راجع به آن در بین معامله گران نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. به صورت کلی اگر معامله گران به این نتیجه برسند که هنوز برای حذف ریسک کرونا است، روی به دارایی های امن تر خواهند آورد که به نفع دلار است.  

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۶۸ واحد بسته شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.