کد خبر : 47701 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت جدید | سهام عدالت وراث

دارندگان سهام عدالت این خبر مهم را از دست ندهند | زمان ثبت نام جدید ورثه متوفیان سهام عدالت اعلام شد

سامانه میراث قرار است بالاخره به طلسم بلاتکلیفی سهام عدالت متوفیان پایان دهد. اگر در خانواده شخصی داشته‌اید که مالک سهام عدالت بوده و حالا دیگر در بین ما نیست، یکی از وراث باید تا ۳۰ آذر در سجام ثبت‌نام کند و پس از معرفی سامانه میراث، مراحل انتقام سهام عدالت متوفیان را پیش ببرد.

دارندگان سهام عدالت این خبر مهم را از دست ندهند | زمان ثبت نام جدید ورثه متوفیان سهام عدالت اعلام شد

سهام عدالت طرحی بود که در سال ۱۳۸۵ توسط دولت ایران برای توزیع عادلانه ثروت بین مردم اجرا شد. این طرح با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد و بیش از ۴۹ میلیون نفر در آن شرکت کردند. اما با فوت برخی از دارندگان سهام عدالت، این طرح با چالش جدیدی مواجه شد.تاکنون، سهام عدالت متوفیان به وراث آنها منتقل نشده بود و این موضوع باعث اعتراض بسیاری از مردم شده بود. اما به‌تازگی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) سامانه میراث را راه‌اندازی کرده است تا به این مشکل پایان دهد. انتقال سهام عدالت متوفیان طبق قوانین مربوط به انحصار وراثت انجام می‌شود. به این ترتیب، سود سهام عدالت متوفی نیز بین وراث تقسیم خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، انتقال سهام عدالت متوفیان به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. در مرحله اول، وراث افرادی که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ فوت کرده‌اند می‌توانند برای تعیین تکلیف اقدام کنند.

پروسه تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ از ۲۵ آبان آغاز می‌شود. این روند طبق برنامه‌ریزی ادامه پیدا می‌کند و در ۱۹ اسفند انتقال سهام عدالت متوفیان سال ۱۴۰۰ به بعد امکان‌پذیر خواهد شد./ اقتصادآنلاین

سهام عدالت

 سود سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد چقدر است؟

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد چقدر است؟ اطلاعات تکمیلی به شرح زیر است:

سهام و میزان شرکت‌های مورد واگذاری تنها از شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند، با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید. قیمت سهام مورد واگذاری طبق آیین‌نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.

افراد مشمول بند (۱۱) این تصویب‌نامه توسط نهادهای مربوط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ اما احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهه اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهه سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف، معادل حداکثر یکصد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال پرداخت خواهد شد، که این مبلغ از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه‌پذیر تسویه خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که امسال سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار خواهد شد. احسان خاندوزی اظهار داشت: بحث جاماندگان سهام عدالت در قانون بودجه ۱۴۰۲ درج شده است.

وی افزود: دولت به دنبال این است که مسئله جاماندگان سهام عدالت به سرانجام برسد، و این امر قبل از پایان سال و در مراحل نخستین آن اتفاق بیافتد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اولویت در واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار دارد، و تصمیم گرفته شده است که در امسال به این گروه از افراد سهام عدالت اختصاص داده شود.

لازم به ذکر است که هیئت مدیره سازمان بورس در روز یکشنبه تصمیم به کاهش زمان پرداخت سود نقدی ناشران از هشت ماه به چهار ماه گرفت. رئیس سازمان بورس، مجید عشقی، اظهار کرد: تاخیر در پرداخت سودها تا یک سال، باعث افت ارزش آنها می‌شود که به ضرر سهامداران است.

رئیس سازمان بورس افزود: با مشورت مجموعه‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، تصویب شد که اساسنامه شرکت‌های معاملاتی در بورس و فرابورس تغییر کند.

سهام عدالت

سود سهام عدالت فوت شدگان کمیته امداد چقدر است؟

عشقی تأکید کرد: این تغییرات و پرداخت سود نقدی برای همه سهامداران اعمال می‌شود و شامل پرداخت سود سهام عدالت نیز می‌شود. این بدان معناست که پرداخت سود سهام عدالت به سرعت انجام شده و به صورت یکجا و به دلیل دو مرحله‌ای و قسطی نخواهد بود.

پرداخت سود سهام عدالت همواره با تاخیر و عدم پرداخت صحیح آن مواجه بوده است، اما علی‌رغم این واقعیت، رئیس سازمان بورس اعلام کرده است که امسال پرداخت سود سهام عدالت همانند سایر شرکت‌ها در چهارماهه انجام خواهد شد.

همچنین، با توجه به موانع فعلی، اجازه فروش سهام عدالت هنوز صادر نشده و به نظر می‌رسد که برای حفظ استقرار بازار، این امکان موقتاً ممنوع شده است. با این وجود، پرداخت سود سهام نیز به یک مسئله مهم تبدیل شده است.

هر سال و پس از واریز سود سهام عدالت برای آن دسته از افرادی که دارای سهام عدالت هستند، برای بسیاری از افراد این پرسش مطرح می‌شود که تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه می‌شود؟

واقعیت این است که دستورالعمل جدیدی برای ثبت‌نام افراد حائز شرایط برای دریافت سهام عدالت صادر نشده و برهمین اساس امکان بهره‌مندی افراد جدید از سهام عدالت وجود ندارد.

همشهری در این باره نوشت: در سال ۱۳۸۵ مردم براساس ۱۳ دهک رتبه‌بندی شدند و ۴۹ شرکت حمایت از سهام عدالت را بر عهده دارند.

مرحله اول سود سهام عدالت ۱۴۰۱ از ۲۳ آذر ماه جاری آغاز شده و تا شب یلدا ادامه یافت و همچنین مرحله دوم واریز سود سهام عدالت از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود.

حساب بانکی مشترک، ادغام بانک‌ها و اشکال در شماره شبا بانکی، حساب راکد، حساب‌های بلند مدت و حساب مسدود و ارزی از جمله دلایلی است که سود در این مرحله برای افراد واریز نشده است.

درحال‌حاضر ثبت‌نام سهام عدالت برای هیچ سن و قشری حتی فرزند تازه متولد شده انجام نمی‌شود، بیان کرد: همچنین هیچ‌گونه سامانه‌ای برای ثبت نام سهام عدالت باز نیست.

همچنین برای دریافت سود سهام عدالت متوفی، بازماندگان باید در ابتدا انحصار وراثت کرده و سپس مدارک خود را به کارگزاری‌های “بیدار، آگاه و یا مفید” تحویل دهند.

قابل ذکر است افراد تحت پوشش سهام لازم است در نهایت تا آخر امسال، شماره شبا خود را در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت درج کنند.

پیشتر در این باره نبض بورس نوشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.