کد خبر : 46716 / /
/

صدور هشدار نارنجی‌ هواشناسی برای 8 استان | وزش باد شدید در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در دو استان شمالی، افزایش ارتفاع موج به بیش از ۳ متر در شمال و جنوب کشور و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در هشت استان هشدار داد.

صدور هشدار نارنجی‌ هواشناسی برای 8 استان | وزش باد شدید در برخی استان‌ها

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: فردا (۷ آذرماه) بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در ارتفاعات بارش برف و رخداد مه در مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۷ تا ۹ آذرماه) وزش باد به نسبت شدید تا شدید حداکثر تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در سواحل تا ۲.۱ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۳ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها به‌خصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی همچنین آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد به نسبت شدید تا شدید حداکثر در مناطق دور از ساحل بیش از ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در ساحل تا ۲.۵متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۳ متر دوشنبه (۶ آذرماه) در مناطق دور از ساحل دریای خزر و سه‌شنبه (۷ آذرماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود که آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها به‌خصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل را در پی دارد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی همچنین آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد گردوخاک امروز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، همدان، زنجان، مرکزی و قم پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و پرهیز از سم یا محلول‌پاشی باغات توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./ایسکانیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.