کد خبر : 44361 / /
/

هشدار جدی هواشناسی به ۱۲ استان | باد و باران شدید در راه این استان ها | تهران هم درگیر می‌شود

سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار زرد از احتمال جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر و همچنین خطر سقوط اشیا از ارتفاع و شکستن درختان و نیز غرق شدن شناگران و شناورها در دریا خبر داد.

هشدار جدی هواشناسی به ۱۲ استان | باد و باران شدید در راه این استان ها | تهران هم درگیر می‌شود

سازمان هواشناسی کشور درخصوص وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد هشدار زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در زمان‌های یادشده درگیر مخاطره جوی خواهند شد: 

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال کردستان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، سمنان و تهران

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۵: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات شرقی تهران و ارتفاعات سمنان

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف. 

امواج ۲ متری در دریاهای شمال و جنوب

سازمان هواشناسی همچنین با هشدار زرد دیگری از مخاطره جوی در دریا و مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور به دلیل افزایش وزش باد خبر داد.

بر اساس این هشدار از اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ تا بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۵ وزش باد شمال غربی با حداکثر سرعت ۲۶ نات و افزایش ارتفاع امواج در مناطق ساحلی ۱ تا ۱/۵ متر و مناطق دور از ساحل حداکثر ۲ متر دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان را تهدید خواهد کرد.

همچنین، از سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ غرب تنگه هرمز و مناطق ساحلی شرق خلیج فارس و شمال خلیج فارس و چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۵ مناطق ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان خوزستان و شرق خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان هرمزگان در ساعات صبح تا ظهر در تنگه هرمز بویژه نواحی غربی و مناطق ساحلی شرق خلیج فارس وزش باد شمال شرقی با حداکثر سرعت ۲۶ نات و شمال خلیج فارس وزش باد جنوب شرقی و افزایش ارتفاع امواج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین ۱ تا ۱/۵ متر را تجربه خواهند کرد.

بر اثر مخاطره این مخاطره جوی در خزر و خلیج فارس احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب دیدن قفس‌های پرورش ماهی، احتمال اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و مسافربری، فعالیت‌های تفریحی، احتمال اختلال در فعالیت های فراساحل، تردد کشتی‌ها و فعالیت سکوهای نفتی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و تفریحی و کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل و سکوهای نفتی.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.