کد خبر : 44318 / /
/

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید | یارانه معیشتی دولت رئیسی

فوری | افزایش یارانه معیشتی این خانوار ها از اول مهر | واریز شگفتانه یارانه معیشتی در حساب ها + جزییات

رئیس کمیته امداد از واریز مابه التفاوت افزایش مستمری شهریورماه مددجویان کمیته امداد به حساب سرپرستان خانواده‌های تحت حمایت خبر داد.

فوری | افزایش یارانه معیشتی این خانوار ها از اول مهر | واریز شگفتانه یارانه معیشتی در حساب ها + جزییات

یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده استیارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  سه دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد با اشاره  به واریز مابه التفاوت افزایش مستمری شهریورماه مددجویان کمیته امداد گفت: مابه التفاوت افزایش ۲۰ درصدی مستمری شهریورماه مددجویان، شب گذشته به حساب سرپرستان خانواده‌های تحت حمایت واریز شد.

وی افزود: با تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی، برای سال جاری افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان پیش‌بینی شده بود که طی پنج ماهه نخست سال ۲۰ درصد افزایش مستمری اعمال شد.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت، پرداخت مابه التفاوت ۲۰ درصدی مستمری مددجویان از شهریورماه اجرایی شد.

وی با بیان اینکه مستمری شهریورماه مددجویان هفته گذشته به حساب خانواده‌های تحت حمایت واریز شد، ادامه داد: مابه التفاوت ۲۰ درصدی مستمری مددجویان نیز شب گذشته پرداخت گردید.

بختیاری تاکید کرد: مابه التفاوت ۲۰ درصدی مستمری مددجویان در خصوص پنج ماه نخست سال نیز به محض اختصاص اعتبارات مورد نیاز از سوی‌ دولت، پرداخت خواهد شد./فارس

یارانه معیشتی

علت تأخیر در پرداخت یارانه معیشتی 3 دهک اول چیست؟

مستمری مددجویان هر ساله با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد. در سال جاری نیز مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به میزان ۴۰ درصد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافت، اما تاکنون تنها ۲۰ درصد این افزایش اجرا و بقیه قرار شد تا از شهریور ماه جاری اعمال شود.

مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانون بودجه سال جاری مصوب کرد که مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی به میزان ۴۰ درصد افزایش یابد. اما تاکنون همین نهاد‌ها تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق مددجویان را پرداخت کرده و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آن‌ها هستند که نوعی تخلف از مصوبات قانونی به حساب می‌آید.

یارانه معیشتی | علت تاخیر در پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

مجلس در جریان تصویب قانون بودجه امسال مصوب کرد تا مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد اما این نهاد‌ها در سال جاری، تنها ۲۰ درصد حقوق مددجویان را افزایش داد و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آنها بودند که با اعلام مرتضوی وزیر کار، قرار شد تا از شهریورماه ۲۰ درصد مابقی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعمال شود.

علیرضا وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان درباره پرداختی مستمری به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، می‌گوید: تنگناها ومشکلات اقتصادی بر شانه‌های جامعه هدف بهزیستی، سنگینی مضاعفی دارد که برای این منظور، ترمیم حداقل مستمری دریافتی این عزیزان گام کوچکی برای کاهش این مشکلات می‌باشد.

براساس اطلاعات دریافتی، مستمری گروه‌های هدف در بیستم هر ماه واریز می شود، اما این در حالی است که میزان مبالغ سال گذشته با ۴۷ درصد افزایش یافت و قرار بود تا شهریور امسال هم با ۴۰ درصد افزایش اعمال شود.

اما تا این لحظه، اکثریت مستمری بگیران اعلام کرده اند که هنوز مبلغ مستمری را دریافت نکرده اند. البته تعدادی از  مستمری‌بگیران کمیته امداد امروز خبر از واریزی بدون افزایش ۲۰ درصدی و مطابق معمول داده اند.

در حال حاضر و بنا بر اعلام برخی منابع، مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از امروز به صورت معمول در پرداخت برای این عزیزان واریز می‌گردد. اما دلیل اینکه چرا اقدامات پرداختی به مددجویان دیرتر از زمان‌های واریزی در ماه‌های گذشته صورت گرفت و برای دانستن علت اجرا نشدن ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، توضیحاتی از طرف برخی از منابع اعلام شد که در ادامه آمده است.

یارانه معیشتی | چرا افزایش ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت مبلغ مستمری انجام نگرفت

در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، جامعه تحت پوشش بهزیستی کشور هستند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر مستمری بگیر هستند و در بعد خانوار نیز هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند که خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

 بر همین اساس مبلغ مستمری یک نفره از ۶۵۵.۲۰۰ تومان به ۷۸۶.۲۴۰ تومان افزایش یافته و بالاترین مبلغ مستمری نیز برای خانوارهای ۵ نفره به بالاست که از ۲.۰۵۹.۲۰۰تومان به ۲.۴۷۱.۰۴۰ تومان افزایش یافته است.

براساس اخبار و پیگیری‌های انجام شده، مبالغ مستمری مددجویان بهزیستی کمیته امداد و بهزیستی مطابق روال هر ماه و با همان میزان ۲۰ درصدی فعلا به دلیل زمانبر بودن در حال واریز است.

دلیل این امر این است که؛ قرار بود افزایش ۲۰ درصدی از نیمه دوم سال ‍۱۴۰۲ یعنی در واریزی‌های مربوط به مهرماه انجام گیرد، اما با اعلام وزیر کار برای این افزایش در شهریورماه، کار پرداخت مستمری به مددجویان عزیز با مشکلاتی مواجه شد.

طبق شنیده‌ها قرار شد تا در این ماه با افزایش ۲۰ درصدی پس از اعلام وزیر کار، به صورت کامل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته در شهریورماه ۱۴۰۲ اعمال گردد اما چون واریزی‌ها به تاخیر می‌افتد دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی تصمیم گرفتند که واریزی این ماه را همچون روال قبل انجام دهند و درباره افزایش ۲۰ درصدی مابقی نیز در فرصت مقرر و «شاید» تا چند روز آینده این موضوع انجام گیرد.

گفته می‌شود؛ دلیل اینکه بسیاری از مددجویان عزیز در کارتابل‌ها و سامانه شفافیت خود این مبالغ را با افزایش ۴۰ درصدی مشاهده می‌کنند ولی واریزی به صورت روال قبل بوده است اعمال این تغییرات می‌باشد. البته این احتمال می‌رود که واریزی افزایش ۲۰ درصدی طبق اخبار اولیه در نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مقامات مسئول برای رفع سوالات ایجاد شده و علت دیرکرد باید پاسخ‌های قانع‌کننده را برای مردم عزیز جامعه ارائه دهند تا شبهات برطرف شود و رسانه‌ها از منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود موضوع را پیگیری و درج نکنند./ صفحه اقتصاد

یارانه معیشتی

فوری افزایش 400 هزار تومانی یارانه معیشتی این خانوار

مددجویان و جامعۀ هدف تحت حمایت بهزیستی از نیمۀ دوم امسال مستمری مصوب خود را با 20 درصد افزایش دریافت خواهند کرد.

علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اعلام این خبر گفت:‌ «بر این اساس مبلغ مستمری یک نفره از 655200 تومان به 786240 تومان افزایش یافته و بالاترین مبلغ مستمری نیز برای خانوارهای 5 نفره به بالاست که از 2059200 تومان به 2471040 تومان افزایش یافته است».

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمان، وی خاطرنشان کرد: «تنگناها و مشکلات اقتصادی بر شانه‌های جامعۀ هدف بهزیستی سنگینی مضاعفی دارد و بر همین اساس ترمیم حداقل مستمری دریافتی این عزیزان گام کوچکی برای کاهش این مشکلات است.

افزایش مستمری جامعۀ هدف بهزیستی به شرح ذیل است:

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جامعه هدف دارد که از این تعداد ۱ و نیم میلیون نفر از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند.

عبداله کرم‌زاده ظهر امروز (۲۶ شهریورماه) در آیین تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بهزیستی مولود انقلاب بوده و با ۵۲ وظیفه تشکیل شده‌ است، اظهار کرد: به نوعی سازمان بهزیستی از قبل از تولد تا دوران سالمندی به جامعه هدف خود ارائه خدمت می‌کند؛ این سازمان فعالیت گسترده و متنوعی در سطح کشور داشته و دستاوردهای آن گویا و مشخص است.

وی افزود: سازمان بهزیستی در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جامعه هدف دارد که از این تعداد ۱ و نیم میلیون نفر از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که در بعد خانوار نیز ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشته و به صورت مستقیم از خدمات آن بهره می‌گیرند.

این مسئول با بیان اینکه در دولت مردمی سیزدهم چهار رویکرد اصلی مردمی‌سازی، کارآمدی، هوشمندسازی و شفافیت در اولویت سازمان قرار دارد، تصریح کرد: به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت در سازمان بهزیستی می‌توان به مواردی همچون پشت‌نوبتی‌های مستمری‌بگیر اشاره کرد که پشت‌نوبتی ۳ الی ۴ ساله تشکیل شده بود که حدود ۵۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر به بهزیستی اضافه شد. همچنین توانستیم در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آمار پشت‌نوبتی‌ها را صفر کنیم.

کرم‌زاده با اشاره به افزایش ۴۷ درصدی مستمری‌بگیران سال ۱۴۰۱، ادامه داد: از اتفاقات دیگر در سازمان بهزیستی می‌توان به حوزه اورژانس اجتماعی اشاره کرد که برای اولین‌بار در ردیف بودجه قرار گرفت که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تجهیزات جدیدی به این حوزه اضافه خواهد شد. همچنین در بحث فرزندخواندگی نیز فرزندانی که نیاز به درمان داشتند توسط ۴۰۰ خانوار به فرزندخواندگی قبول شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۵ هزار واحد مسکونی تحویل جامعه هدف بهزیستی شده است، گفت: آخرین ساختار جدید سازمان بهزیستی در سال ۹۱ طراحی شده بود که بعد از ده سال بازبینی شده و ادغام برخی واحدهایی که اقدام مشابهی داشتند، تجمیع شدند و ساختار جدید به‌روز و توانمند خواهد بود. همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات کشوری در اختیار حوزه زیرساخت فناوری قرار داده شده و سازمان باید به سرعت بحث هوشمندسازی را پیگیری کند.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار شد این افزایش از ابتدای سال 1402 اعمال شود اما از ابتدای سال 1402 فقط 20 درصد مستمری مددجویان این دو دستگاه حمایتی افزایش یافت و این روند تا پایان مرداد امسال ادامه داشت.

در همین ارتباط در تاریخ 21 شهریور ماه امسال، سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: پیرو دستور آیت‌الله رئیسی؛ ریاست جمهوری و با تأمین اعتبار صورت‌گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، مستمری خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از شهریور امسال، مجدداً 20 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال 20 درصد مستمری افزایش یافته بود، افزود: با افزایش 20 درصد فعلی مجموع مستمری مددجویان نسبت به سال 1401 جمعاً 40 درصد افزایش می‌یابد.

مطالبات ۶ ماهه یارانه معیشتی از مهر واریز می شود

 اگر چه این افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور از شهریور ماه اعمال می‌شود اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت و سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت افزایش 40 درصدی مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد را نیز اعمال خواهد کرد؟

در همین رابطه، حسین گودرزی؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت پرداخت معوقات ماه‌های گذشته همراه با افزایش 40 درصدی مستمری به مددجویان دستگاه‌های حمایتی تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه مندرج در قانون بودجه 1402 مقرر شده بود که مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی 40 درصد افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دولت از ابتدای امسال مستمری مددجویان را 20 درصد افزایش داد اما اعمال 20 درصد باقی مانده را منوط به تامین اعتبار از محل ردیف تعیین شده کرد. در نهایت با پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی مجلس، رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت دستور داد که 40 درصد افزایش مستمری این مددجویان به طور کامل پرداخت شود که در این راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد این افزایش مستمری اعمال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه قانون افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی ابلاغ شده بود، کمیسیون اجتماعی خواستار پرداخت معوقات 5 ماه گذشته به همراه این میزان افزایش مستمری به مددجویان دستگاه‌های حمایتی است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.