کد خبر : 42882 / /
/

تسهیلات جدید دولت برای متقاضیان وام | وام ۳۰ میلیون تومانی این بانک برای مادران

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نتایج ارزیابی چالش‌های فقهی سپرده‌های امتیازی به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در شبکه بانکی را که توسط شورای فقهی تبیین شده است به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

تسهیلات جدید دولت برای متقاضیان وام | وام ۳۰ میلیون تومانی این بانک برای مادران

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نتایج ارزیابی چالش‌های فقهی سپرده‌های امتیازی به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در شبکه بانکی را که توسط شورای فقهی تبیین شده است به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

اعطای وام قرض الحسنه کمک به ازدواج زوج های جوان

وام فوری مجموعه‌ای از وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی وسوسه‌برانگیز است. صاحبان مشاغل، زوج‌های جوان، کارآفرینان،‌ مسکن‌جویان و خلاصه هر کسی که قصد ایجاد تحولی در زمینه شغلی، زندگی و تحصیلی خود دارد؛ می‌تواند از وام فوری بانک به‌عنوان یک وجه کمکی بهره‌مند شود. وام فوری به کمک آن دسته از افرادی می‌آید که نیاز مبرم به وجه نقدی هنگفت دارند؛ چرا که نقدینگی، گمشده هطمیشگی مردم است؛ پس نیاز به وجه نقد برای انجام هر پروژه‌ای، افراد را تشویق (وادار) به استفاده از وام فوری و تسهیلات ارائه‌شده از سوی بانک‌ها می‌کند.در ادامه به آخرین خبر از وام فوری می پردازیم.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نتایج ارزیابی چالش‌های فقهی سپرده‌های امتیازی به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در شبکه بانکی را که توسط شورای فقهی تبیین شده است به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

بر این اساس نتایج ارزیابی شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص سپرده‌پذیری امتیازی در شبکه بانکی به شرح زیر است:

الف‌‌‌‌- رویکرد شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص سپرده‌پذیری امتیازی که در حال حاضر، به صورت نسبتاً فراگیر در شبکه بانکی کاربرد دارد، تفکیک بین روش‌های مجاز و مشروع سپرده‌پذیری امتیازی از روش‌های غیرمجاز و غیرمشروع است.

ب‌‌‌- اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه امتیازی با میانگین‌گیری، بدین‌ترتیب که پس از سپرده‌گذاری مشتری و بر اساس میانگین امتیاز وی، مؤسسه اعتباری بدون شرط قبلی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می‌نماید، خلاف شرع تشخیص داده نشد. نکته کلیدی در این روش آن است که مؤسسه اعتباری نباید هیچ نوع تعهد حقوقی برای پرداخت تسهیلات به مشتری بدهد و این موضوع باید به شیوه مناسب (شفاف‌سازی در متن قرارداد، اطلاع‌رسانی بر روی تارنمای مؤسسه اعتباری، ارسال پیامک و غیره) به اطلاع مشتری رسانده شود.

پ‌‌‌- اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بدون میانگین‌گیری و به صورت فوری (معمولاً در یک روز) مشروط به سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه، خلاف شرع تشخیص داده شد و متضمن شبهه قرض به شرط قرض (زیاده حکمی) که یکی از انواع ربا است، می‌باشد.

ت‌‌‌- کسر نمودن بخشی از تسهیلات تحت عنوان وثیقه نقدی و یا کسر نمودن کارمزد از اصل مبلغ تسهیلات، مجاز نمی‌باشد. چرا که با کسر مبلغی از اصل تسهیلات، قرارداد صرفاً در بخش باقیمانده منعقد می‌گردد و محاسبه سود در بخش کسر شده مجاز نیست.

در بخش پایانی این بخشنامه آمده است: ضمن تأکید بر اینکه اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ یا مؤسسه اعتباری غیربانکی ( ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۷۵۵۱۷‌‌‌‌‌‌/۰۰ مورخ ۲۳‌‌‌‌‌‌/۱۲‌‌‌‌‌‌/۱۴۰۰) ممنوع می‌باشد، خواهشمند است دستور فرمایند، مراتب به واحدهای ذی‌ربط در آن بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/۹۶ مورخ ۱۶‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۶ ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت مقتضی به عمل آید و  در صورت وجود هرگونه سؤال و ابهام احتمالی مرتبط با مراتب فوق، موضوع رأساً از اداره بررسی‌های بانکداری اسلامی و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی استعلام گردد.‌‌‌

افراد متقاضی این وام نباید هیچ چک برگشتی یا بدهی جاری در سیستم بانکی داشته باشند. وام گیرنده می‌تواند با مبلغ تسهیلات دریافتی از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک گردشگری خرید کند. هر مشتری بانک گردشگری فقط یکبار امکان استفاده از وام خرید کالا را دارد.

در صورت پرداخت 50 میلیون تومان تسهیلات و تعیین مدت بازپرداخت 36 ماهه برای یک متقاضی، مبلغ اقساط یک میلیون و 807 هزار و 620 تومان خواهد بود./رده

مشتریان بانک دی به منظور دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی تنها به افتتاح حساب احتیاج ندارند، بلکه باید حداقل سه ماه از مدت زمان خواب سپرده‌شان گذشته باشد تا امکان درخواست این تسهیلات برایشان فراهم شود. سود این تسهیلات برحسب میانگین حساب متغیر متفاوت بوده و بین چهار تا ۱۸ درصد اعلام شده است. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این وام به ۶۰ ماه می‌رسد. افراد به منظور دریافت این تسهیلات باید ضامن رسمی داشته باشند. علاوه بر مشتریان عادی، کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز این امکان را دارند با ارائه معرفی نامه از وام مذکور بهره مند شوند.

با توجه به مبلغ وام، حداکثر نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت، میزان هر قسط ۵ میلیون و ۷۸ هزار و ۶۸۵ تومان است. کل سود تسهیلات، ۱۰۴ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۱۲۹ تومان و مجموع رقم وام و سود آن، ۳۰۴ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۲۹ تومان خواهد بود.

بانک دی براساس قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی شکل گرفت و انواع خدمات ارزی، ریالی و افتتاح سپرده‌ها را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد. هدف این بانک تسهیل و فراهم کردن امکان مشارکت گسترده و فراگیر ملی و مردمی در تمامی فعالیت‌های سازنده، موثر و موجه در زمینه‌های پولی، مالی و بانکی است.

این مجموعه تاکنون توانسته تندیس چهاردهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی ۹۸، لوح تقدیر پنجمین همایش نوآوری و عدالت اقتصادی ۹۶، جایزه خط کش طلایی نشان افکار عمومی ۱۳۹۶ و … را به دست آورد.

بانک دی براساس قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی شکل گرفت و انواع خدمات ارزی، ریالی و افتتاح سپرده‌ها را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد. هدف این بانک تسهیل و فراهم کردن امکان مشارکت گسترده و فراگیر ملی و مردمی در تمامی فعالیت‌های سازنده، موثر و موجه در زمینه‌های پولی، مالی و بانکی است.

این مجموعه تاکنون توانسته تندیس چهاردهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی ۹۸، لوح تقدیر پنجمین همایش نوآوری و عدالت اقتصادی ۹۶، جایزه خط کش طلایی نشان افکار عمومی ۱۳۹۶ و … را به دست آورد

اشخاص حقیقی مشتری بانک مهر ایران برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی این مجموعه باید در یکی از شعب این بانک، سپرده قرض الحسنه داشته باشند. تنها افتتاح حساب قرض الحسنه کافی نیست و باید حداقل ۳ماه گردش حساب نیز ثبت شود. ضمانت اصلی برای دریافت این تسهیلات اعتبار شغلی و داشتن ضامن است. به منظور اثبات اعتبار شغلی ارائه اساسنامه و جواز کسب و چک ضروری است، برای ضامن رسمی نیز کارکنان شرکت این امکان را دارند به صورت ضربدری ضامن هم شوند. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۱۸ ماه است. این وام قرض الحسنه بوده و تنها ۴ درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد.

با توجه به مبلغ وام، نرخ کارمزد و مدت زمان بازپرداخت اقساط، میزان هر قسط ۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان است. مجموع رقم تسهیلات و سود آن نیز به ۲۰۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با کمک به ترویج فرهنگ قرض الحسنه و پرداخت وام بدون سود برای کمک به تامین بخشی از کمبود نقدینگی مشتریان خوش حساب و واجد شرایط فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون این مجموعه انواع خدمات مجاز بانکی اعم از افتتاح حساب، قراردادها، طرح‌های اعتباری قرض الحسنه و … را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد.

این مجموعه همواره در پرداخت انواع تسهیلات و وام پیشگام بوده است. به گفته سیدسعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، این مجموعه طی ۱۱ ماهه گذشته ۴.۵ میلیون فقره وام قرض الحسنه پرداخت.سلام نو

بانک قرض الحسنه رسالت قصد دارد براساس تفاهم نامه‌ای که با سازمان بهزیستی کشور امضا کرده، به مادریاران و معلول یاران وام ۳۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

تفاهم نامه منعقده بین این مجموعه و سازمان بهزیستی کشور به منظور ارائه خدمات به مادریاران، معلول یاران، مربیان مراکز شبه خانواده و مرکزهای شبانه روزی توانبخشی تبیین شده است. به گفته محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، جامعه بهزیستی این امکان را دارد از طریق اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی برای دریافت این وام درخواست بدهد. در واقع معرفی شدگان از سوی سازمان بهزیستی این امکان را دارند به صورت ۱۰۰ درصدی وام خود را غیرحضوری دریافت کنند.

تمامی وام‌های پرداختی بانک رسالت بدون سود هستند و تنها به آن‌ها درصد کمی کارمزد تعلق می‌گیرد.

مدیریت بانک رسالت به دنبال آن است که همین کارمزد روی تسهیلات را حذف کند و وام بدون کارمزد به متقاضیان بپردازد. اخیرا حسین‌زاده اعلام کرده که پرداخت وام بدون کارمزد به زودی عملی خواهد شد. به گفته مدیرعامل بانک رسالت، این مورد براساس مصوبه فقهی بانک مرکزی اجرایی می‌شود. این مقام مسئول بیان کرد با حذف کارمزدها، حتما درآمدهای بانک کاهش پیدا خواهد کرد. اما با توجه به هدف اصلی شکل گیری بانک قرض الحسنه رسالت و سود محور نبودن آن به نظر هیچ مشکلی در تامین هزینه‌های جاری بانک به وجود نخواهد آمد.

طبق اهداف تعریف شده برای بانک رسالت، این مجموعه با هدف ترویج بانکداری اسلامی و افزایش پرداخت تسهیلات به سپرده گذاران و همچنین ارائه خدمات نوین بانکی فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این بانک خصوصی انواع وام‌های تکلیفی و تسهیلات دیگر را به مشتریان خود پرداخت می‌کند.

در اواخر سال گذشته بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای سقف وام قرض الحسنه را از مبلغ ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

وام و تسهیلات قرض الحسنه در اکثر بانک های کشور فقط در موارد خاص مانند ازدواج و اشتغالزایی پرداخت می شود که البته این موارد هم شرایط خاص خود را دارد و مشمول همه نمی شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.