کد خبر : 41342 / /
/

قیمت گوشت | قیمت گوشت گوسفندی | قیمت گوشت در بازار

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار | گوشت‌های وارداتی کیلویی چند شد ؟

رییس اتحادیه دام سبک خاطر نشان کرد: گوشت‌های وارداتی در ۲ سال گذشته در بازار توزیع شدند اما این موضوع در نهایت منجر به تنظیم بازار داخلی نشد و مردم نیز از گوشت‌های وارداتی استقبال نکردند. به نظر می‌رسد واردات گوشت از کنیا نیز به تنظیم بازار ختم نخواهد شد و در نهایت به تولید و تولیدکنندگان آسیب وارد می‌کند.

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار | گوشت‌های وارداتی کیلویی چند شد ؟

افشین صدردادرس با اشاره به تجربه واردات گوشت، گفت: سال گذشته از روسیه و پاکستان گوشت وارد کردیم این تجربه واردات نشان داد که گوشت‌های وارداتی علاوه بر نداشتن کیفیت مناسب از نظر قیمتی نیز تفاوت فاحشی با گوشت داخلی نداشتند.

وی با انتقاد از شیوه توزیع گوشت وارداتی، بیان کرد: گوشت‌های وارداتی در ۲ سال گذشته در بازار توزیع شدند اما این موضوع در نهایت منجر به تنظیم بازار داخلی نشد و مردم نیز از گوشت‌های وارداتی استقبال نکردند. به نظر می‌رسد واردات گوشت از کنیا نیز به تنظیم بازار ختم نخواهد شد و در نهایت به تولید و تولیدکنندگان آسیب وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه دام سبک با بیان اینکه امنیت غذایی باید پایدار باشد، افزود: روش واردات گوشت از کشورهای مختلف به گونه‌ای نیست که برای مردم امنیت غذایی پایدار به وجود بیاورد امروز گوشت از کنیا وارد می‌کنیم و فردا از نیوزلند و روسیه. حال این پرسش مطرح است که آیا ما مجبور هستیم که گوشت از کشورهایی که نمی‌شناسیم و در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن ندارند؛ وارد کنیم؟ در حالی‌که در کشور صنعت دامپروری داریم؟

صدردادرس با طرح این پرسش که چرا برای واردات اعتبار ارزی وجود دارد اما برای حمایت از تولید داخلی ریال نداریم؟ اضافه کرد: زمستان سال گذشته حجم قابل توجهی منابع ارزی صرف شد تا گوشت بی‌کیفیت از روسیه وارد کنیم؛ وقتی لایه چربی گوشت را پاک می‌کردیم قیمت این گوشت از گوشت داخلی بالاتر می‌رفت و به مردم نیز اعلام کردیم که گوشت با نرخ ارزان در اختیار آنها قرار دادیم. به نظر می‌رسد مسئولان تمایل دارند که کشور به سمت واردات برود به جای اینکه برای ارتقا وضعیت تولید تلاش کنند.

این کارشناس حوزه دامپروری با بیان اینکه معیاری برای سنجش قیمت مناسب وجود ندارد، گفت: گوشتی که هم اکنون وارد کشور می‌شود؛ کجاست؟ چرا مردم گوشت‌های وارداتی نمی‌بینند؟ چرا توزیع این گوشت باعث ریزش قیمت در بازار داخلی نشده است؟ اگر این پرسش‌ها پاسخ داده شوند می‌توان گفت که امروز روند توزیع را درست انجام دادیم و می‌توانیم بر کاهش قیمت‌ها متمرکز شویم امروز فرآیند توزیع نیز مشکل دارد و فقط بر واردات متمرکز شده‌ایم. این شیوه واردات منافع عده‌‌ای خاص که در واردات ذینفع هستند را تامین می‌کند و مردم چندان از واردات منتفع نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: واردات گوشت تاثیر منفی بر تولید داخلی می‌گذارد این در حالیست که مطابق با قانون واردات باید متناسب با تولید انجام شود؛ وزیر کشاورزی نیز در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که در واردات باید تناسب رعایت شود مسئله این است که آیا این تناسب را رعایت می‌کنیم؟ واردات باید کوتاه‌مدت باشد اما اینگونه که مسئولان حرکت می‌کنند قرار است که واردات جای تولید را بگیرد.

صدردادرس با تاکید بر اینکه تا به امروز اعتبار دامدارکارت نیامده است، گفت: برای حمایت از تولید داخلی برنامه‌ای وجود ندارد این شیوه مدیریتی در نهایت به تولید داخلی ضربه می‌زند و کشور را وابسته و جیب یک عده خاص را پر می‌کند و در این میان مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب می‌بیند. بعد از اینکه تولیدکنندگان از مدار خارج شدند این پرسش را مطرح می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منفی است این در حالیست که این موضوع معلول تصمیمات مسئولان است و برای آنها اهمیتی ندارد که واردات گوشت چه تبعاتی بر تولید داخلی می‌گذارد.

وی پایان نرخ گوشت قرمز را در بازار کیلویی ۵۰۰ هزار تومان و قیمت دام زنده را کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عنوان کرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.