کد خبر : 41178 / /
/

وام | وام مسکن | وام مسکن کارمندان

خبر خوش برای مستاجران | وام خرید مسکن دو برابر شد | سود وام چقدر است؟

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس اوراق تسهیلات مسکن را به عنوان مسیری کوتاه در جهت تأمین مالی خرید مسکن معرفی کرد و گفت: اکنون بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات در تهران به صورت انفرادی به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

خبر خوش برای مستاجران | وام خرید مسکن دو برابر شد | سود وام چقدر است؟

آقای میثم زارع به آخرین تغییرات صورت گرفته در اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: سقف تسهیلات مسکن پیش از این در تهران به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که اکنون بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات در تهران به صورت انفرادی به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

آقای زارع گفت: برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر و در مناطق شهری نیز سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم تا ۲ برابر افزایش یافت.

به گفته زارع‌زاده، سقف تسهیلات پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحد‌های مسکونی (جعاله) نیز که پیش از این ۸۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیر ابزار‌ها و نهاد‌های مالی فرابورس ایران اظهار داشت: با این افزایش در سقف تسهیلات مسکن، محدودیت خرید اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس که پیش از این برای هر شخص ۵۶۰ ورقه بود به حداکثر یک هزار و ۱۲۰ ورقه افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: هر برگه اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰ هزار تومان وام برای متقاضیان را تامین می‌کند و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن ۲۲.۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ سال و نرخ سود جعاله نیز ۲۲.۵درصد و بازپرداخت پنج سال است.

مدیر ابزار‌ها و نهاد‌های مالی فرابورس خاطرنشان کرد: پیش از مصوبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار، انتشار گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به نوعی در اختیار بانک‌های تجاری بود که تنها بانک مسکن و بانک ملی اقدام به انتشار گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن کرده بودند، اما با مصوبه جدید همه بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

مدیر ابزار‌ها و نهاد‌های مالی فرابورس ایران ادامه داد: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار که به‌منظور کمک به خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن از طریق کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ایجاد رقابت بیشتر در شبکه بانکی و کمک به رونق بخش مسکن ابلاغ شد به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری این امکان را می‌دهد تا پس از تایید بانک مرکزی از حیث عملیاتی بودن و شرط تعادل در منابع و مصارف، اقدام به انتشار گواهی‌های حق تقدم تسهیلات مسکن کنند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار با این مصوبه از ۲ جنبه اقدام به هدف‌گذاری در تقویت سمت تقاضای بازار مسکن کرده است، افزود: در این زمینه نخستین هدف افزایش ۲ برابری سقف تسهیلات مسکن و سقف تسهیلات پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحد‌های مسکونی (جعاله) است.

زارع‌زاده هدف دیگر این اقدام را انتظار کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از طریق افزایش عرضه این گواهی‌ها توسط تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرده است.

مدیر ابزار‌ها و نهاد‌های مالی فرابورس در پایان نیز گفت: باتوجه به پذیرش گواهی‌های حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران و وجود زیرساخت نقل و انتقال اوراق مذکور در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران، سایر بانک‌ها نیز می‌توانند به استناد مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار از این ظرفیت در فرابورس ایران بهره‌مند شوند./خبرگزاری صداوسیما

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.