کد خبر : 40472 / /
/

شگفتانه جدید دولت درباره مسکن کارگران | ماجرای خانه های ارزان برای کارگران

تعاونی‌ها برای کارگران در قالب طرح جهش مسکن، 400 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت طی چهار سال خواهند ساخت

شگفتانه جدید دولت درباره مسکن کارگران | ماجرای خانه های ارزان  برای کارگران

به‌نظر می‌رسد که دولت سیزدهم، با احیای سند بخش تعاون، به‌دنبال توسعه این بخش است، بخشی که یکی از ارکان سه‌گانه اقتصادی کشور در کنار بخش‌های خصوصی و دولتی است. نشانی این موضوع را می‌توان در مشارکت تعاونی‌ها در طرح جهش نهضت ملی مسکن داد. آنجا که قرار است این بخش به کمک دو بخش دولتی و خصوصی بیاید و 400 هزار واحد مسکونی آن هم برای کارگران و بازنشستگان بسازد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر می‌گوید مزیتی که ساخت واحدهای مسکونی توسط تعاونی‌ها دارد قابل مقایسه با دو بخش دیگر نیست؛ زیرا همان‌طور که با شنیدن نام تعاونی‌ها، ناخودآگاه همیاری و کمک در ذهن تداعی می‌شود، هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی توسط این بخش بسیار کمتر از سایر بخش‌ها برآورد شده است.

بنابر این گزارش و براساس گفته موسی نجفی، مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی بوده و سودی از خریداران گرفته نخواهد شد، از این‌رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

شیوه مشارکت تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن

موسی نجفی، به جزئیات مشارکت تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن می‌پردازد و به روزنامه «ایران اقتصادی» می‌گوید: تعاونی‌ها قرار است از دو طریق در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند و برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی نیز از این دو شیوه اقدام می‌شود. نخست اینکه تعاونی‌ها با هلدینگ‌هایی در حوزه ساخت و ساز تفاهمنامه امضا کرده و متعهد می‌شوند که همه مصالح و تأسیسات ساخت و ساز را با قیمت بسیار پایین تهیه کرده و واحدهای مسکونی را بسازند.

نجفی درباره نحوه تأمین مصالح ساختمانی با قیمت تمام شده ارزان برای ساخت و ساز در قالب طرح نهضت ملی مسکن می‌گوید: در این‌ خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث تأسیسات و مصالح به تعاونی‌ها کمک می‌کند و با هلدینگ‌های مربوطه تفاهمنامه همکاری امضا کرده است.

در این طرح از توان تعاونی‌های مسکن و عمرانی به عنوان سازنده استفاده می‌شود و برای این موضوع به ادارات کار در استان‌ها نامه زده‌ شده تا تعاونی‌هایی که آماده هستند، اعلام همکاری کنند.

بنا به گفته نجفی، واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی است و سودی از خریداران نمی‌گیرند؛ از این‌رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شیوه دوم مشارکت تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن این‌گونه توضیح می‌دهد: بعضی دیگر از تعاونی‌ها نیز زمین برای اختصاص به نهضت ملی مسکن دارند. بر این اساس با توجه به سیاست‌های دولت و قانون جهش مسکن با سازمان ملی زمین و مسکن یک تفاهمنامه همکاری امضا شده تا از این طریق ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن تسهیل شود.

موضوعی که هست، جانمایی زمین‌های واحدهای مسکونی تعاونی‌ها مطلوب بوده و نیازی به زیرساخت‌های جدید از قبیل آبرسانی، برق یا مسائل دیگر ندارند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه می‌کند: برخی از تعاونی‌ها زمین دارند که می‌توانند این زمین‌ها را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و از این طریق در ساخت مسکن سهیم شوند.

نجفی تأکید می‌کند: اکنون به تعاونی‌ها اعلام کرده‌ایم و در حال شناسایی زمین هستیم تا میزان زمین و محدوده آن را مورد بررسی قرار دهیم. براین اساس، بنا به گفته نجفی، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با هم تفاهم کرده‌اند که به این دو شیوه تعاونی‌ها برای آغاز به کار ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران در قالب طرح جهش نهضت ملی مسکن اقدام کنند.

بنا به گفته نجفی، لیست تعاونی‌هایی که آمادگی مشارکت در ساخت نهضت ملی مسکن دارند به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

پیشرفت فیزیکی 25 هزار واحد مسکونی در دست ساخت

نجفی بیان می‌کند: براین اساس 200 هزار واحد توسط اتاق تعاون ایران و 200 هزار واحد توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود. مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ساخت 25 هزار واحد با فعالیت 172 تعاونی خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر برای 25 هزار نفر این تعداد واحد ساخته می‌شود که این واحدها پیشرفت فیزیکی بین 10 تا 90 درصد دارد.

وی اضافه می‌کند: تا پایان سال در سیستان و بلوچستان، یک‌هزار و 300 واحد آماده شده و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی مسکن نیز در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی با درصد پیشرفت فیزیکی بالا به بهره‌برداری خواهد رسید.

مسکن ارزان‌قیمت برای تعاونی‌ها

نجفی، به مزیت‌های ساخت مسکن کارگری توسط تعاونی‌ها اشاره کرده و می‌گوید: واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی است و سودی از خریداران نمی‌گیرند؛ از این رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد. مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید می‌کند در صورتی که از تمام ظرفیت تعاونی‌ها برای ساخت و ساز مسکن استفاده شود، ضمن سرعت‌بخشی به بحث ساخت و ساز، واحدها با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر

وی با اشاره به نقش تعاونی‌ها در مسکن مهر ادامه می‌دهد: 2 میلیون و240 هزار واحد در مسکن مهر ساخته شد که از این تعداد ساخت 840 هزار واحد را تعاونی‌ها بر عهده گرفتند که از این تعداد 802 هزار واحد تحویل شد و 38 هزار واحد ماند که در زیرساخت‌ها دچار مشکل بود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه می‌دهد: با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن و آمادگی وزارت نیرو قرار است این تعداد واحد با اختصاص تسهیلات، تکمیل زیرساخت‌ها و نظارت تعاونی‌های زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره‌برداری برسد.

دولت سیزدهم به‌دنبال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای صاحبخانه شدن کارگران است

ساخت مسکن برای کارگران و اقشار ضعیف جامعه از جمله مددجویان بهزیستی و بازنشستگان صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه است، دولت سیزدهم با رویکرد عدالت‌محوری به دنبال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای صاحبخانه شدن کارگران زحمتکش است.

کارگران و خانواده‌های آنها بیش از 50 درصد جامعه را به خود اختصاص داده‌اند، از این رو رسیدگی به مهم‌ترین دغدغه کارگران یکی از وظایف مهم دولت در این عرصه است. کارگران، سرمایه‌های اجتماعی و ستون تولید کشور هستند، از این‌رو برای ارتقای توان تولید باید با انگیزه و امید به زندگی بتوانند فعالیت کنند. یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگر داشتن مسکن و معیشت مناسب است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی جامعه کارگری در دولت سیزدهم آستین بالا زده است و با تأمین زیرساخت‌ها و با مشارکت تعاونی‌ها به دنبال ساخت مسکن برای کارگران به عنوان قشر بی‌ادعای جامعه است. حقوق کارگری و نوسان‌های قیمت مسکن، کفاف خرید مسکن را برای کارگران نمی‌دهد، از این‌رو داشتن خانه برای کارگران آرزو شده بود تا اینکه دولت سیزدهم با سیاست‌های حمایتی از کارگران و با بهره‌مندی از مشارکت تعاونی‌ها به دنبال خانه‌دار کردن کارگران است.

طبق بررسی‌های بازار کار، تعاونی‌ها، واحدهای مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن با قیمت تمام شده ارزان به جامعه کارگری ارائه خواهند کرد؛ موضوعی که نشان‌دهنده تأثیر تعاونی‌ها بر کاهش قیمت‌های مسکن است./ایران

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.