کد خبر : 40057 / /
/

ضرر سنگین خریداران خودرو با خبر واردات کارکرده‌ها | دنا پلاس 45 میلیون تومان ریخت

نمایندگان مجلس دیروز با ماده واحده لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر ۵سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند. تصویب این ماده واحده به افت قیمت خودرو در مبادلات دیروز منجر شد.

ضرر سنگین خریداران خودرو با خبر واردات کارکرده‌ها | دنا پلاس 45 میلیون تومان ریخت

نمایندگان مجلس دیروز با ماده واحده لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر ۵سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند. تصویب این ماده واحده به افت قیمت خودرو در مبادلات دیروز منجر شد.

نمایندگان مجلس دیروز لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را تصویب کردند. براساس این مصوبه، ۳ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب۱۴۰۰ مجلس افزوده می‌شود. بر این اساس از این پس واردات خودروهای کارکرده مجاز است و حداکثر عمری که برای این خودروها درنظر گرفته شده، ۵سال است.

همچنین دیگر الزامی به انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو نیست. قرار است آیین‌نامه اجرای این قانون را وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی، گمرک و سازمان‌های استاندارد و حفاظت محیط‌زیست تدوین کرده تا ظرف یک‌ ماه از زمان لازم‌الاجراشدن قانون در هیأت دولت به تصویب برسد.

کارکرده‌ها از کی وارد می‌شوند

 درصورت تأیید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن انتظار می‌رود از یک ‌ماه دیگر زمینه‌های قانونی واردات خودروهای کارکرده فراهم شود.

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در همین باره گفت: پس از طی فرایند تأیید لایحه واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان، احتمالا این لایحه تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

او با بیان اینکه شورای نگهبان برای بررسی ۱۰‌روز زمان دارد، اضافه کرد: پس از بررسی شورای نگهبان و تأیید نهایی، لایحه مذکور برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. به‌نظر می‌رسد طی این فرایند حدود یک‌ ماه زمان ببرد و لایحه تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

نزول دوباره قیمت‌ها

به موازات تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده، دیروز قیمت انواع خودروی داخلی و مونتاژی در بازار با نزول مواجه شدند. در گروه صنعتی ایران‌خودرو، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۵میلیون تومان، سورن پلاس تیپ۲ و پژو پارس سفارشی‌ ای‌ال‌ایکس ۳۷، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۳۵، پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰ میلیون تومان کاهش یافتند. قیمت انواع‌۲۰۷ هم  بین ۲۰ تا ۴۶میلیون تومان افت کرد.

خودروهای شرکت سایپا نیز به موازات نزول قیمت محصولات ایران خودرو با افت مواجه شدند و قیمت کوئیک با ۱۷میلیون تومان کاهش به ۳۳۳میلیون تومان رسید. کوئیک آر و اتوماتیک هم به‌ترتیب ۱۳ و ۱۶میلیون تومان نزول کردند. شاهین نیز با ۲۵میلیون تومان کاهش قیمت به ۵۷۲میلیون تومان رسید. قیمت محصولات گروه بهمن نیز بین ۱۶ تا ۶۰میلیون تومان افت کردند. در دسته مونتاژی‌ها و گروه مدیران خودرو، هر دستگاه تیگو ۸ پرو ۹۰‌میلیون تومان، تیگو۸ پرومکس۹۰ میلیون تومان، تیگو۸ پرومکس (IE) ۷۰ میلیون تومان، فونیکس اف‌ایکس ۶۰‌میلیون تومان و تیگو۷ پرو ۵۵‌میلیون تومان افت قیمت را تجربه کردند. قیمت محصولات کرمان موتور نیز بین ۲۴ تا ۹۰میلیون تومان کاهش یافت. طی این فرایند حدود یک‌ ماه زمان می‌برد و لایحه تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

تأثیر مصوبه جدید بر صنعت خودرو

برخی فعالان بازار معتقدند تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده می‌تواند منجر به افت فروش و درآمد شرکت‌های خودروسازی‌ شود. با این حال، با توجه به میزان تقاضای موجود در بازار به‌نظر نمی‌رسد این موضوع روی محصولات داخلی تأثیر زیادی داشته باشد. در واقع این موضوع بستگی زیادی به تعداد خودروهای کارکرده‌ای دارد که قرار است وارد شود و احتمالا در آیین‌نامه اجرایی این قانون مشخص خواهد شد.

این آیین‌نامه طبق برنامه‌ریزی یک ‌ماه دیگر در هیأت دولت تصویب خواهد شد. در شرایط حاضر طبق محاسبات وزارت صنعت میزان تقاضای واقعی بازار سالانه ۱.۵میلیون دستگاه است درحالی‌که تیراژ تولید داخل سالی یک میلیون دستگاه است.

جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در همین باره گفت: واردات خودرو هیچ‌گونه خللی در روند تولید و صنعت خودروسازی در کشور ایجاد نمی‌کند. نیاز سالانه کشور به‌خودرو حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه است، درحالی‌که صنعت خودروسازی حدود یک میلیون خودرو تولید می‌کند و ۷۰۰هزار متقاضی واقعی نیازش بدون پاسخ می‌ماند که به‌نظر می‌رسد نیاز این تعداد از متقاضیان با خودروهای کارکرده پاسخ داده خواهد شد.

درصورت تأیید مصوبه مجلس در شورای نگهبان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در دولت انتظار می‌رود از یک ‌ماه دیگر زمینه‌های قانونی واردات خودروهای کارکرده فراهم شود.

4850467

4850468

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.