کد خبر : 39223 / /
/

فروش اقساطی خودرو با شرایط عالی | عرضه خودرو جدید با آپشن های ویژه از چهارشنبه 10 خرداد

بورس کالا، شرایط خرید کاپرا متعلق به بهمن موتور را برای عرضه در روز چهارشنبه 10 خرداد اعلام کرد.

فروش اقساطی خودرو با شرایط عالی | عرضه خودرو جدید با آپشن های ویژه از چهارشنبه 10 خرداد

بورس کالا، شرایط خرید کاپرا متعلق به بهمن موتور را برای عرضه در روز چهارشنبه 10 خرداد اعلام کرد.

قرعه کشی محصولات ایران خودرو برای رفاه حال مشتریان، از اردیبهشت امسال آغاز شد. عرضه خودرو در بورس کالا پس از کشمکش‌های بسیار در نهایت در دولت سیزدهم با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس به نتیجه‌ای مثبت رسید و زمینه عرضه خودروهای سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن در این بازار فراهم شد. قرعه کشی ایران خودرو در 2 دوره انجام شد و نتایج آن اعلام شد. مرحله جدید قرعه کشی ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار خواهد شد. قرعه‌کشی ایران خودرو به زودی آغاز خواهد شد. آخرین اخبار مرتبط با قرعه کشی جدید ایران خودرو را در سایت مشاهده کنید.

شیوه فروش فوری خودرو رسما تغییر کرد و دیگر خودروسازان طرح فروش فوری خودرو یا فوق العاده را انجام نمی دهند.بسیاری از خودروسازان نسبت به فروش فوری خودرو با قرعه کشی با روش جدید اعتراض کرده اند و معتقدند بدون سیستم قرعه‌کشی خودرو  مردم به سهولت خودرو را ثبت نام کرده و تحویل می‌گرفتند.حال باید دید جایگزین طرح فروش فوری خودرو تا چه حد به بازار پر نوسان خودرو کمک می کند.در ادامه به آخرین خبر از فروش فوری خودرو می پردازیم.

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای شرایط خرید خودرو کاپرا ۲ سفید بهمن موتور که قرار است ۱۰ خرداد ماه در بورس عرضه شود را به شرح زیر بیان کرده است:

مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۶ روز سه شنبه ۹ خرداد بوده و به منظور مدیریت سفارش‌های دریافتی مشتریان کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش‌های دریافتی را تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) و همینطور هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو را دارند.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی خودرو خریداری کرده اند، نیز امکان ثبت سفارش دارند.

چهارشنبه هفته جاری ۱۵۰ دستگاه کاپرا ۲ سفید در بورس کالا عرضه می‌شود.

موضوع قیمت خودروهای مونتاژی به کلافی سردرگم تبدیل شده است که هیچ دو طرفی (شورای رقابت، وزارت صمت، سازمان حمایت و خودروسازان) یک نظر مشابه را اعلام نمی‌کنند و در حقیقت می‌توان گفت «پاسخ دقیقی در این زمینه از هیچ نهادی اخذ نشده است. این در حالی است که از چهارشنبه هفته جاری (سوم خرداد ماه) ثبت‌نام خودرویی مرحله دوم فروش یکپارچه آغاز می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که خودروها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟

با توجه به اینکه دو هفته‌ای از اعلام قیمت‌های خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت می‌گذرد و در طول این مدت انتقادات زیادی به قیمت این خودروها از سوی شرکت‌ها مطرح شد، جالب اینجاست که شرکت‌های خصوصی تاکنون تن به اجرای این قیمت‌ها نداده و مدام در تلاش هستند تا بازبینی‌های لازم در قیمت‌ها صورت بگیرد. از آن طرف شورای رقابت تاکید می‌کند که اجرای این قیمت‌ها قطعی است و تصمیمی به بازنگری این موضوع نداریم.

این در حالی است که خودروسازان خصوصی همچنان بر اجرای قیمت‌های خود اصرار داشته و به‌صورت خودسرانه در دعوت‌نامه‌های ارسالی به خریداران مرحله اول سامانه یکپارچه برای تکمیل وجه و تحویل خودروها قیمت‌های بالای خود را اعلام کرده‌اند و در این شرایط وزارت صنعت و شورای رقابت سکوت کرده‌اند و تکلیف خریداران را مشخص نمی‌کنند.

البته رییس سازمان حمایت درتازه‌ترین اظهارات خود گفته است که خودروسازان مونتاژی باید از قیمت‌های جدید مصوب شورای رقابت تمکین کنند و در غیر این صورت با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد. در همین حال، شنیده‌ها حکایت از آن دارد وزارت صمت قرار است در جلسه‌ای (عصر روز گذشته) با حضور شرکت‌های خصوصی موضوع قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی را تعیین تکلیف کند.

موضوع قیمت خودروهای مونتاژی به کلافی سردرگم تبدیل شده است که هیچ دو طرفی (شورای رقابت، وزارت صمت، سازمان حمایت و خودروسازان) یک نظر مشابه را اعلام نمی‌کنند و در حقیقت می‌توان گفت «پاسخ دقیقی در این زمینه از هیچ نهادی اخذ نشده است. این در حالی است که از چهارشنبه هفته جاری (سوم خرداد ماه) ثبت‌نام خودرویی مرحله دوم فروش یکپارچه آغاز می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که خودروها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟

پس از ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط از بانک‌ها به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه گذشته (سوم خرداد )  فعال شد  تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند تا در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای لیست انتظار قرار گیرند.

هر چند که سامانه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با  اختلال  همراه بود اما از شامگاه روز پنجشنبه، این اختلال که دلیل آن مشکل زیرساختی در عین ترافیک بالای سایت سامانه اعلام شد،  برطرف  شد و مشتریان تا پایان پنجشنبه شب، ۳۰۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. سایت سامانه برای این ثبت درخواست خودرویی متقاضیان تا چهارشنبه هفته جاری ( ۱۰ خرداد) فعال خواهد بود.

گفتنی است که این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود و ۲۳ محصول از چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت) عرضه شده است.

یکی از نکات حائز اهمیت این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده به سبب مباحثی بود که بر سر آن‌ها وجود داشت و به کلافی سردرگم تبدیل شده بود و مردم نمی دانستند خودروهای عرضه شده در این طرح را بالاخره قرار است با کدام قیمت (قیمت مصوب شورای رقابت یا قیمت اعلامی توسط کارخانه‌ها) ثبت‌نام و خریداری کنند.

یادآور می‌شود که در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار بر قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌کننده قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی باشد که تاکنون از آن‌ها به‌ عنوان خودروسازان خصوصی نام برده می‌شد، اما اکنون که همه سازوکار آن‌ها از قیمت تا نحوه فروش و... با نظر و دستور نهادهای ذی ربط دولتی تعیین می‌شود، دیگر تفاوتی با ایران‌خودرو و سایپا ندارند.

همان طور که اشاره شد، تصمیم قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت در جلسه روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ اتخاذ شد؛ اما پروسه تصویب، یک ماه به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب  و یک روز بعد اعلام شد؛ پس از آن هم دو هفته‌ تصویری از این مصوبه منتشر نشد و  مشخص نبود که مصوبه شورای رقابت به کدام نهاد ابلاغ شده بود. ضمن اینکه وزارت صمت یا سازمان حمایت هم هیچ ابلاغیه‌ای به شرکت‌های خودروساز ارسال نکردند؛ بدین ترتیب با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی  تعیین تکلیف نشده بود ، خودروسازان مونتاژی هم بر سر قیمت‌های جدید خود که بر اساس تورم و افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید اعمال کرده بودند، ایستادند.

در نهایت اما وزارت صمت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان پنج شرکت خودروساز مونتاژی و مسئولان سازمان حمایت، تکلیف خودروهای مونتاژی را مشخص کرد و خودروسازان بالاخره  مصوبه شورای رقابت را پذیرفته  و ملزم به عرضه محصولات با قیمت‌های مصوب شورای رقابت شدند؛ پس از آن نیز سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای،  ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی  را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد

در نهایت باید گفت که با توجه به پذیرش مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان خصوصی و الزام آن‌ها به عرضه با این قیمت‌ها در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، خودروهای این مرحله (هم محصولات عرضه شده توسط سایپا و همچنین قیمت خودروهای مونتاژی) به شرح زیر است

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.