کد خبر : 38626 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان لشکری | حقوق بازنشستگان کشوری

خبر افزایش حقوق بازنشستگان جدی شد | دولت دوباره حقوق بازنشستگان و کارمندان را زیاد می کند ؟

برخی امیدوار شده اند که حقوق بازنشستگان و کارمندان با توجه به نامه قالیباف به رئیسی دوباره افزایش پیدا کند.

خبر افزایش حقوق بازنشستگان جدی شد | دولت دوباره حقوق بازنشستگان و کارمندان را زیاد می کند ؟

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند. برخی امیدوار شده اند که حقوق بازنشستگان و کارمندان با توجه به نامه قالیباف به رئیسی دوباره افزایش پیدا کند.

زیرا قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ به رئیسی در خصوص مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ ایراداتی را مطرح کرده است.

از طرف دیگر فعالان شورای عالی کار، نیز موضوع افزایش مجدد حقوق کارگران را با توجه به تورم مطرح کردند که چنانچه تغییر کند متناسب با آن می توان انظار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را نیز داشت.

اما در این میان عده ای نیز می گویند چندان نباید به موضع گیری ها درباره افزایش حقوق بازنشستگان، کارگران و کارکنان دل خوش کرد چون در مورد شورای عالی کار که احتمالا زورش به دولت نخواهد رسید.

اما در مورد مجلس،با توجه به نزدیک شدن انتخابات، نامه هایی که محتوای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یا کشوری دارد ، همچنین درخواست برای افزایش حقوق کارکنان بیشتر می تواند جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد.

در عین حال هستند کسانی که می گویند حتی در حرکت انتخاباتی هم که شده ممکن است مجلس فشار جدی تری در این این زمینه تا حصول نتیجه به دولت وارد کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که چند روز پیش به رئیس جمهور نوشته بود در خصوص ایرادات به مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره ۳۶۰۷/ت ۶۱۱۲۴ هـ مورخ ۱۵/۱/۱۴۰۲ موضوع تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره ۴ الحاقی به قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

از آنجا که طبق جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به افزایش ضرب حقوق کارکنان اشاره شده است، بند ۳ مصوبه که در خصوص تعدادی از کارکنان به افزایش حقوق تصریح کرده از حیث تغییر عنوان و مترتب بودن آثار و تبعات متفاوت هر یک با دیگری، مغایر قانون می‌باشد.

نظر به اینکه جزء یک بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ به تصویب رسیده و به رغم ترتیبات مقرر در این ماده، لکن جزء یک بند الف تبصره مذکور راجع به حداقل حقوق کارکنان دولت در سال جاری دارای حکم خاص می‌باشد علیهذا بند ۵ مصوبه و تبصره‌های آن مبنی بر تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق به میزان ۷ برابر آن، مغایر قانون است. همچنین سایر بندهای مصوبه که تصریحا یا تلویحا مبتنی بر این بند به تصویب رسیده، به تبع مغایرت مذکور، مغایر قانون است.

نظر به اینکه بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حداقل حقوق کارکنان دولت در این سال تعیین شده، ذیل بند ۶ مصوبه مبنی بر تعیین مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارکنان دولت که در سال جاری به استخدام در می‌آیند و … مغایر قانون است.

بر اساس بند ۱ ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱ مبالغ موضوع این قانون مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد و چنانکه در تبصره جزء ۱-۲ آن قانون تصریح شده است، در محاسبه مستمری بازنشستگی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین تبصره یک بند ۶ مصوبه مبتنی بر اینکه کسر کسور بازنشستگی از مبلغ موضوع قانون مذکور صرفا در تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی محاسبه می‌شود، علاوه بر اینکه انحصار دادن موضوع به موارد مذکور از امور تقنینی بوده و نیاز به حکم قانون دارد، ضمنا از حیث تضییق احکام قانونی،‌ مغایر قانون است.

هنوز خبری مبنی بر پاسخ دولت به این نامه رسانه ای نشده است.

حقوق بازنشستگان

دستور مهم رئیس جمهور درباره حقوق بازنشستگان

صولت مرتضوی در گفت‌‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌ دولت به صندوق تأمین اجتماعی گفت: خوشبختانه در طول مدتی که دولت سیزدهم مسئولیت را تقبل کرده بخش عمده‌ای از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی از دولت وصول شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال قبل در ۲ مرحله یکبار ۸۸ هزار میلیارد تومان و یکبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که می‌شود گفت تقریبا در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. نمی‌خواهم بگویم کم نظیر؛ بلکه بی‌نظیر بوده است.

وی یادآور شد: اما مطالبات انباشته از سنوات قبل به لحاظ تکالیف بدون پشتوانه‌ای که ایجاد شده موجب شده که صندوق‌ها هنوز مطالبه دارند؛ آقای رئیس‌جمهور هم دستور داده است حتی در جلسه اخیر اقتصادی دولت تاکید کردند که حتما برنامه‌ریزی زمان‌بندی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی طراحی شود و ما هم سمعا و طاعتا پیگیر هستیم. هم ما، وزارت اقتصاد، هم سازمان برنامه و سایر دستگا‌ه‌ها پیگیر این دستور هستیم.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در این دولت مطالبات به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: برای دریافت باقی مطالبات هم ما در بودجه سال ۱۴۰۲ یک ۷۰ هزار میلیارد تومان حداقلی داریم حالا تمهیدات دیگری به عمل می‌آید که بتوانیم انشاالله در یک برنامه زمانی مشخص مطالبات سازمان تامین اجتماعی را از دولت به شدت کاهش دهیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، در خصوص ایرادات به مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال 1402 توضیحاتی ارائه کرد.

حقوق بازنشستگان

جزییات جدید درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خواست تا برای تامین اعتبار همسان سازی حقوق، بیمه تکمیلی و اجرای رتبه بندی برای معلمان بازنشسته اقدام کند.

 دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند. او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: باید روش‌ها و ظرفیت‌های مختلف تامین منابع پایدار برای پرداخت حقوق بازنشستگان در سطح استان‌ها و شرکت‌ها شناسایی شده تا در قالب یک برنامه کارشناسی نسبت به اجرای آن اقدام شود.

نعمت الله ترکی در جریان سفر خود به استان اصفهان در جمع روسای کانون‌های بازنشستگان این استان با ابراز خرسندی برای حضور در جمع بازنشستگان استان اصفهان، اظهارکرد: بازنشستگان در سنی قرار دارند که ما به عنوان صندوق باید خدمات مناسب و قابل استفاده‌ای به این عزیزان ارائه دهیم، چراکه دسترنج سالها تلاش و خدمت صادقانه در اختیار صندوق به امانت گذاشته شده است و اکنون چشم انتظار خدمت رسانی درست هستند. اصولا فلسفه ابلاغ نظام تامین اجتماعی و نظام بیمه‌ای هم به همین دلیل بوده است.

ترکی، معیشت بازنشستگان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: معیشت جزو الزامات و مساله‌ای است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. بنابراین همسان سازی و تامین معیشت بازنشستگان مهم است و صندوق، دولت و مجلس باید در این زمینه به جمع بندی برسند و قوانین مشخص و شفافی برای حل مشکلات بازنشستگان نوشته و اجرا شود.

وی تاکید کرد: ما برای تامین منابع پرداخت حقوق بازنشستگان نیازمند درآمد پایدار هستیم و بنابراین باید هدف گذاری و برنامه‌ریزی در همه استان‌ها انجام شود تا روش‌ها و ظرفیت‌های دستیابی به درآمد پایدار شناسایی و اجرایی شود.

او افزود: این وظیفه ما به عنوان صندوق بازنشستگی است که ظرفیت‌های لازم را در هر استان و هر یک از شرکت‌ها شناسایی کنیم و روش‌هایی را برای تامین شدن منابع پرداخت حقوق بکار بگیریم و صندوق باید از وابستگی به دولت و منابع عمومی رها شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به سن بازنشستگی در کشورمان گفت: درحالیکه سن امید به زندگی در کشورمان به ۷۶ سال رسیده، اما افراد در سنین بسیار پایین و درحالیکه هنوز از لحاظ کاری جوان هستند، از سیستم خارج می‌شوند و این یک آسیب جدی هم به خود افراد و هم به نظام بازنشستگی است.

حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان

درابتدای این نشست، «علیرضا غفراللهی» ضمن عرض خیر مقدم به مدیرعامل صندوق بازنشستگی و همچنین نماینده استان در مجلس شورای اسلامی، درخصوص عملکرد صندوق بازنشستگی استان توضیحاتی ارائه داد.

پس از آن روسای کانون‌های بازنشستگی استان درخصوص مشکلات خانه امید استان، وضعیت معیشت بازنشستگان، همسان سازی حقوق، بیمه‌های تکمیلی و درمانی، وام، گردشگری، مسابقات ورزشی، بنگاه‌های اقتصادی و هلدینگ‌های صندوق صحبت و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

پویان فر، رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در این نشست، اظهارکرد: در دسترس بودن و پاسخگو بودن مدیران صندوق بازنشستگی برای روسای کانونهای بازنشستگی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

وی از مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خواست تا برای تامین اعتبار همسان سازی حقوق، بیمه تکمیلی و اجرای رتبه بندی برای معلمان بازنشسته اقدام کند.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان اصفهان، از دکتر ترکی برای رسیدگی به احکام ۱۵درصد بازنشستگان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قدردانی کرد و افزود: این احکام ماه‌ها مانده بود و این بازنشستگان چشم انتظار بودند که خوشبختانه این اقدام عملیاتی شد. امیدوارم این اقدام برای سایر مطالبات بازنشستگان نیز اجرا شود.

طبق گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، پویان‌فر در ارتباط با تعداد نیروهای اندک مدیریت‌های استانی صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: این افراد گاهی روزهای تعطیل هم مشغول کار هستند و با حضور در ادارات خود به مسائل بازنشستگان رسیدگی می کنند.

در پایان این نشست، روسای کانون‌های بازنشستگی استان با اهدای لوح تقدیر از مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری قدردانی کردند.

حسینی فعال صنفی بازنشستگان اهواز گفت: تأمین اجتماعی، طبق فرمولی که خود اختراع کرده، بخشی از بازنشستگان را از حق ۲۵درصد متناسب‌سازی محروم کرده است.

ایلنا نوشت: فعال صنفی بازنشستگان اهواز گفت: قرار بود برای بازنشستگانی که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شده‌اند، ۲۵درصد باقیمانده نیز اجرایی شود. این مطالبه مدت‌ها به تعویق افتاد تا اینکه چهارشنبه صبح فیش‌ها بارگذاری شد و در کمال ناباوری متوجه شدیم که ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی شامل حال من و بسیاری دیگر از دوستانِ بازنشسته نشده است.

سیدحمد حسینی، فعال صنفی بازنشستگان اهواز، با انتقاد از فرمولِ تأمین اجتماعی برای پرداختِ ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی گفت: در حکمی که در سال ۱۴۰۰ برای من صادر شده، صراحتا آمده که با ۳۵ سال سابقه‌ی کار مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شدم.

وی ادامه داد: قرار بود برای بازنشستگانی که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شده‌اند، ۲۵درصد باقیمانده نیز اجرایی شود. این مطالبه مدت‌ها به تعویق افتاد تا اینکه چهارشنبه صبح فیش‌ها بارگذاری شد و در کمال ناباوری متوجه شدیم که ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی شامل حال من و بسیاری دیگر از دوستانِ بازنشسته نشده است.

حسینی گفت: وقتی از طریق مراجع رسمی پیگیرِ موضوع شدیم، گفتند طبق محاسباتِ ما، ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی شامل حال شما نمی‌شود. در حالی که طبق حکم، ۲۵درصد شاملِ حال همه‌ی کسانی می‌شود که ۷۵درصد متناسب‌سازی برایشان اعمال شده و این صراحتا در حکم آمده است.

این فعال صنفی بیان کرد: تأمین اجتماعی، طبق فرمولی که خود اختراع کرده، بخشی از بازنشستگان را از حق ۲۵درصد متناسب‌سازی محروم کرده است. درصورتیکه محاسبه خیلی ساده است و فرمول خاصی ندارد و اگر قرار باشد طبق اصول و وعده رفتار کنند ما نیز باید مشمول ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی شویم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.