کد خبر : 37769 / /
/

دور جدید فروش سایپا اردیبهشت 1402 از امروز | بدون قرعه کشی، اقساطی و به قیمت کارخانه خودرو بخرید

دور جدید فروش سایپا ویژه اردیبهشت ماه 1402 از امروز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

دور جدید فروش سایپا اردیبهشت 1402 از امروز | بدون قرعه کشی، اقساطی و به قیمت کارخانه خودرو بخرید

به اطلاع متقاضیان محترم و نمایندگی های مجاز گروه خودروسازی سایپا می رساند، پیرو بخشنامه شماره 26988 مورخ 1402/01/30 ، شرایط فروش فوق العاده خودروی نیسان دیزل به تعداد محدود با در نظر گرفتن موارد مندرج در بند (ث) بخشنامه فوق الذکر، از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا، روز پنجشنبه مورخ 1402/02/07 راس ساعت 11 تا زمان تکمیل ظرفیت فعال می گردد.

نیسان+سایپا

بررسی خودرو نیسان وانت زامیاد

نیسان زامیاد، زامیاد وانت، زامیاد ۲۴، نیسان آبی یا همان نیسان جونیور، Work Horse یا وانت باربر برند نیسان بود که نسل سوم آن با نام تیپ ۱۴۰، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ میلادی روانه خط تولید شد.

این خودرو از همان ابتدای تولید نسل سوم (سال ۱۳۴۹) و در پس منع واردات خودروهای آمریکایی به بازار کشور، به خط تولید سایپا پیوست تا جای خالی تراک‌های وارداتی و مونتاژی آمریکایی را برای قشر زحمت‌کش و کم‌توان جامعه پر کند.

در کمال تعجب، اکنون ۴۰ سال است که نیسان جونیور از خط تولید جهانی کمپانی نیسان کنار گذاشته شده، اما از همان زمان (سال ۱۳۶۱) تا امروز، شرکت سایپا به تولید این خودرو باربر ادامه داده است. از سال ۱۳۸۸ تولید وانت نیسان دیزلی هم آغاز شد و با وجود سه سال وقفه (از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۰۹۸) تا امروز ادامه داشته است.

این خودرو طی سالیان دراز تقریبا هیچ ارتقا فنی و تمایز برتری جز ارتقا توان باربری به ۲. ۱ تن، به کارگیری ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیرو ترمز به خود ندید. اما یکی از ویژگی‌های بارزی که از سوی برند زامیاد (زیرشاخه تجاری‌ساز گروه خودروسازی سایپا) بر این خودرو عتیقه ارائه شد، استفاده از پیشرانه دوگانه‌سوز بنزینی/گازی (CNG) و پیشرانه دیزلی بود.

بررسی تفاوت زامیاد بنزینی با دیزل

تفاوت نسخه جونیور دیزلی و بنزینی بیشتر در قدرت فنی بهتر و مصرف سوخت کمتر (به دلیل ماهیت سوخت دیزل) در مدل دیزلی است.

در ابتدا قرار بود این خودرو به عنوان یک خودروی باربر ارزان به فروش برسد اما با شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، این خودرو به ظاهر ارزان قیمت هم اکنون با قیمت قابل توجهی در بازار موجود است که بسیاری از نیازمندان توان خرید آن را ندارند.

اما معرفی این خودرو در دو نسخه دیگر با دوگانه سوز و گازوئیل گام مثبتی بود که گروه خودروسازی سایپا پس از سال ها برای گسترش سبد محصولات جونیور خود برداشت.

تفاوت نیسان زامیاد و سایپا

مهم‌ترین تفاوت زامیاد Z24 با سایپا ۲۴، در حذف پیشرانه ژاپنی‌اش است چراکه نیسان خط تولید این خودرو را در همان سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ شمسی متوقف کرده بود و تامین قطعات این خودرو دیگر برایش به‌صرفه نمی‌شد.

تولید نیسان آبی از اواخر دهه ۷۰ شمسی تابه امروز همچنان در زامیاد باقی مانده و در دو دهه اخیر، بهبودهای بسیار اندکی روی آن اعمال شده است.

بهبودهایی مانند: تغییر چهره مختصر این خودرو (Z24NB) در اواخر دهه ۸۰ شمسی، اضافه‌شدن ترمز ABS و EBD، اضافه‌شدن پیشرانه ۲. ۸ لیتری برای مدل دیزلی، اضافه‌شدن پیشرانه ۲. ۴ لیتری برای مدل دوگانه‌سوز، تغییر میل‌فرمان، نصب محدودکننده سرعت و نصب تاخوگراف.

بررسی مشخصات فنی نیسان وانت

در نقد و بررسی نیسان وانت مشخصات فنی اهمیت ویژه‌ای دارد. وانت زامیاد در سه مدل بنزینی، دوگانه‌سوز و دیزلی عرضه می‌شود که از نظر مشخصات فنی تفاوت‌هایی با هم دارند. به عنوان مثال در هر دو مدل از اکسل مستقل جناغی دوبل برای بخش جلویی استفاده شده اما در مدل بنزینی اکسل عقب از نوع صلب با فنر تخت و در مدل دیزلی از نوع صلب با چرخ‌دنده هیپوییدی است.

مشخصات فنی نیسان وانت بنزینی دیزلی و دوگانه

زیر کاپوت نیسان آبی، پیشرانه‌ای ‌۴ سیلندر و ۸ سوپاپ قرار گرفته که ۲۴۰۰ سی‌سی حجم دارد و در طول تمام این سال‌ها دست‌خوش هیچ تغییری نشده. در مدل بنزینی این پیشرانه می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار توان در دور موتور ۴۸۰۰ و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۴۰۰ تولید کند.

در مدل گازسوز همین پیشرانه به صورت انژکتوری به کار رفته و توان تولیدی ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. به جز در پیشرانه، تفاوت چندانی بین مدل بنزینی و مدل دوگانه‌سوز دیده نمی‌شود. پیشرانه مدل دیزلی زامیاد ۲۸۰۰ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۹۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس وانت زامیاد بنزینی شامل ۴ دنده‌ی اصلی و یکی دنده‌ کمکی است. در مدل دیزلی همان گیربکس قبلی کمی تقویت شده و ۵+۱ دنده دیده می‌شود. در مدل بنزینی از کلاچ تک‌صفحه‌ خشک استفاده شده در حالی که وانت زامیاد دیزلی از کلاچ فشاری تک‌صفحه‌ خشک با تنظیم هیدرولیکی بهره می‌برد.

سیستم تعلیق جلو در نیسان وانت بنزینی، از نوع فنرپیچی با کمک‌فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره و سیستم تعلیق عقب آن ترکیبی از فنر شمش و کمک‌فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره است. در وانت زامیاد دیزلی سیستم تعلیق جلو شامل کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دوکاره به همراه میله‌‌ موج‌گیر است و سیستم تعلیق عقب آن تفاوتی با مدل بنزینی ندارد.

مصرف سوخت نیسان وانت

مصرف سوخت نیسان وانت نسبتا مناسب است. مدل بنزینی وانت زامیاد در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. در مدل دیزلی زامیاد که گازوییل مصرف می‌کند، برای ۱۰۰ کیلومتر حرکت فقط به ۹ لیتر سوخت احتیاج است. هر دو مدل دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ هستن

جدول مشخصات فنی نیسان وانت بنزینی و دیزلی

نوع موتور

خطی بنزینی

خطی دیزلی

حجم موتور

۲. ۴ لیتر

۲. ۸ لیتر

سیلندر/سوپاپ

۴/۸

تنفس موتور

طبیعی

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۹۵ اسب بخار

۱۰۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۷۵ نیوتن متر

۲۲۵5 نیوتون. متر

جعبه دنده

۴ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

حداکثر سرعت

۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۲. ۵ لیتر در صد کیلومتر

۹. ۰ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۵

سیستم فرمان

هیدرولیکی

نوع بدنه

وانت تک کابین

نوع رینگ

فولادی

نوع شاسی

بدنه جدا از شاسی

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

کاسه‌ای

ظرفیت و ابعاد ها

طول

۵۲۳۰ میلیمتر

عرض

۱۷۰۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۲۵ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۳۰۳۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۵۴۰ کیلوگرم

۱۶۶۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۱+۱ نفر

ظفیت حمل بار

۲۰۸۹ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۵ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

چرخ جلو و عقب

۷اینچ/۷. ۵ اینچ

مشخصات فنی وانت زامیاد آپشنال

زامیاد از سال ۹۵ مدل آپشنال وانت نیسان را به بازار فرستاد که چندین ویژگی جدید مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یک‌تکه و لاستیک رادیال را بیشتر از نیسان‌های سابق داشت.

البته ناگفته نماند که ویژگی آپشنالی این خودرو برای نیسان تک سوز و دوگانه میباشد و شامل نیسان دیزلی نمیشود.  از لحاظ ظاهری و فنی هیچ نوع از نیسان بارها باهم تفاوتی ندارند و تنها چند آپشن به نیسان های آپشنال اضافه یا کم شده است.

از زمستان ۹۸ نیز زامیاد تولید دوباره نیسان دیزلی را بعد از توقف دوساله، از سرگرفت؛ البته با این تفاوت که مدل‌های ۹۸ نیسان دیزلی مجهز به استاندارد یورو۵ هستند درحالیکه پیشرانه مدل‌های ۹۵ آن از نوع یورو۳ بود.

همچنین زامیاد برای وانت نیسان آپشنال، سه ویژگی کاملا جدید اضافه کرده که عبارتند از:

  • گارد جلو

  • برچسب های گرافیکی در طرفین بدنه

  • کفی پلاستیکی اتاق بار

جدول مشخصات فنی نیسان وانت انژکتوری دوگانه سوز و بنزینی

مشخصات فنی

نیسان تک سوز

نیسان دوگانه سوز

نوع موتور

انژکتوری – بنزین

انژکتوری – گازسوز

تعداد سیلندر

۴ سیلندر خطی

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

حجم موتور cc

۲۴۰۰

حداکثر قدرت hp@4800rpm

۱۰۰

۹۰

حداکثر گشتاور Nm@2400rpm

۱۹۰

۱۸۰

نوع سوخت

بنزین

بنزین و گاز طبیعی

ظرفیت مخزن سوخت

۶۵

۴۵

نوع سیستم فرمان

ساچمه ای برگشت پذیر

نوع اکسل جلو

مستقل جناغی دوبل

نوع اکسل عقب

اکسل صلب با فنر تخت

سیستم تعلیق جلو

فنر پیچی، کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره

سیستم تعلیق عقب

فنر شمش + کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره

نوع ترمز اکسل جلو

دیسکی مجهز به ABS+EBD

نوع ترمز اکسل عقب

کاسه ای مجهز به ABS+EBD

ترمز دستی

مکانیکی روی کاردان

سیستم تقویتی ترمز

بوستر

بررسی کامل امکانات و آپشن های نیسان آبی

وقتی صحبت از وانت های ارزان قیمت جونیور در بازار ایران می شود، باید انتظارات خود را در مورد گزینه های راحتی کاهش دهید. این خودرو به جز سیستم هایی که بر اساس نیاز و اجبار استاندارد 85 به آن اضافه می شود، هیچ ویژگی رفاهی و ایمنی دیگری ندارد.

زامیاد بار جونیور تهویه مطبوع و فرمان کمکی هیدرولیک را فقط در صورت درخواست ارائه می دهد و سیستم تاخوگراف نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سیستم بالابر برقی شیشه ها تا کنون روی این خودرو حتی سفارشی نشده است. سیستم صوتی جدیدتر با دو بلندگو و سیستم کنترل کلاچ هیدرولیک تنها گزینه های اضافه شده به نسخه دیزلی هستند.

زامیاد خودروهای تجاری سبک و سنگین تولید می‌کند و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است و متقاضیان برای ثبت‌نام این خودروها نیز باید از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا اقدام کنند./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.