کد خبر : 37688 / /
/

قیمت مرغ گرم کیلویی 100 هزار تومان | صف‌های طولانی برای خرید مرغ منجمد | تا ۲۰ ادیبهشت ماه صبرکنید!

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: کمبود مرغ گرم تا ۲۰ اردیبهشت برطرف می شود و تولیدات وارد بازار می شود.

قیمت مرغ گرم کیلویی 100 هزار تومان | صف‌های طولانی برای خرید مرغ منجمد |  تا ۲۰ ادیبهشت ماه صبرکنید!

از ابتدای فروردین امسال مرغ گرم و تازه در بازار کمیاب است و در مراجعه به فروشگاه ها و مرغ فروشی های سطح شهر اکثرا یخچال های مرغ گرم خالی است و فروشندگان می گویند "مرغ گرم نداریم". البته اگر شانس با شما یار باشد و صبح زود به مراکزی که در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران وجود دارند یا خرده فروشی های سطح شهر مراجعه کنید می توانید مرغ گرم تازه بخرید اما از ظهر به بعد موجودی بسیاری از فروشگاه ها به اتمام می رسد و به ناچار باید مرغ منجمد دولتی ۴۵ هزار تومانی خرید کنید. البته فقط در میادین میوه و تره بار می توانید مرغ گرم با نرخ مصوب گیر بیاورید اما از خرده فروشی های سطح شهر، فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین شاپ ها باید مرغ گرم را کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بخرید.

نبود مرغ گرم در سبد خرید آنلاین شاپ ها نیز مهر تاییدی بر کمبود آن در بازار است. کافیست سری به فروشگاه های آنلاین بزنید تا ببینید که میزان عرضه مرغ بسیار کم است. برخی از این فروشگاه های آنلاین هم تنها در حال عرضه مرغ های قطعه بندی شده منجمد هستند.

برای خرید مرغ گرم به یکی از فروشگاه های معروف سطح شهر می رویم اما اثری از مرغ نمی بینیم. وقتی از متصدی فروض سوال می کنیم می گوید که مرغ نداریم. « باری که به ما می رسد اندک است و زود تمام می شود.» به گفته او خیلی ها فقط برای خرید مرغ به فروشگاه مراجعه می کنند و با دیدن جای خالی آن دست خالی از فروشگاه بر می گردند.

با سر زدن به فروشگاهی دیگر هم اوضاع را اینچنین می بینیم. پس سری به مغازه های سطح شهر می زنیم. بسیاری از آنها مرغ گرم ندارند. آنهایی هم دارند با قیمت بالا عرضه می کنند و می گویند: «مرغ کم عرضه می شود و به همین علت گران است. عرضه محدود مرغ گرم در بازار موجب شده تا قیمت ها بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه شود و به ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ گرم هم برسد.»

در بسیاری از میادین میوه و تره بار سطح شهر نیز فقط مرغ منجمد دولتی عرضه می شود البته برخی از میادین میوه و تره بار نیز عرضه مرغ گرم به شکل محدود دارند و نهایتا تا ساعت ۱۲ ظهر می توان مرغ گرم برای خرید پیدا کرد آن هم اگر صفی خلوت پیدا کنید.

به یکی از میادین میوه و تره بار مراجعه می کنیم. فقط مرغ منجمد عرضه می کنند و برای خرید آن هم مردم صف کشیده اند. از چند روز قبل صف طویلی برای خرید مرغ در میادین شکل گرفته است. اگر میادین مرغ گرم عرضه کنند به دلیل آنکه آن را با قیمت مصوب هر کیلو ۶۳ هزار تومان به فروش می رسانند شاید ایجاد صف های طولانی هستند. پس از اتمام مرغ گرم صف های خرید مرغ منجمد نیز در این میادین شکل می گیرد.

علت اصلی کمبود جوجه ریزی

گفته می شود، دولت برای تنظیم بازار، در حال عرضه مرغ منجمد ۴۵ هزار تومانی در ۲۲۷ مرکز میادین میوه و تره بار شهرداری است.  به گفته مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران تفاوت حدود ۲۰ هزار تومانی مرغ منجمد با مرغ گرم و کمبود مرغ گرم موجب شده تا صف های خرید مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار شهر تهران شلوغ باشد. وی در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: گرچه روزانه ۱۲۰ تن مرغ منجمد در مراکزی که در میادین شهرداری تهران وجود دارد عرضه می شود اما این به معنای نبود مرغ گرم در بازار نیست. روزانه ۲۰۰ تن هم مرغ گرم در کشتارگاه میدان بهمن توزیع می شود اما علت عرضه کم مرغ، کاهش جوجه ریزی است.

وی ادامه داد: علت اصلی کمبود جوجه ریزی در اسفند سال گذشته به خاطر گرانی نهاده های دامی موجب شده تا عرضه مرغ گرم در بازار به نسبت سال گذشته کم باشد. فروردین سال گذشته ۴۰۰ تن مرغ توزیع می شد در حالی که امسال ۲۰۰ تن مرغ در میادین مرکزی توزیع شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی مرغداری ها از عرضه مرغ به بازار خودداری و بخواهند از موقعیت پیش آمده سواستفاده کنند، گفت: مرغداری ها نمی توانند احتکار کنند. آنها نمی توانند مرغ را بعد از پرورش نگه دارند و نهایتا یکی دو روز می توانند این کار را انجام بدهند اما روز سوم باید محصول تولیدی شان را به بازار عرضه کنند.

به گفته وی، کمبود مرغ گرم تا ۲۰ اردیبهشت ماه طول می کشد تا تولید مجددا وارد بازار شود. مسئولان جهاد کشاورزی هم همین وعده را داده اند و گفته اند که از ۲۰ اردیبهشت ماه تولید به حالت قبل برمی گردد و کمبود در بازار برطرف می شود.

طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت ها افزایش پیدا نخواهد کرد اما باید دید برنامه وزیر جدید جهاد کشاورزی در خصوص افزایش نرخ مصوب مرغ گرم چیست؟

این درحالی است که  یک منبع آگاه در این مورد به همشهری آنلاین گفت: قیمت مصوب مرغ بعد از ماه رمضان به خاطر افزایش هزینه های تولیدکنندگان ممکن است چند درصدی(۲ تا ۳ هزار تومان) افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: طبق اعلام جهاد کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار مرغ در کنار عرضه مرغ منجمد تولید داخل، مرغ های منجمد وارداتی محدود از ترکیه و برزیل در بازار توزیع کرده است. البته  واردات مرغ از این دو کشور محدود است. چرا که نمی توان در حجم بالا مرغ را از کشورهای همسایه وارد کرد چون آنها کالاهای خود را از قبل ثبت سفارش کرده اند لذا اگر کشور ما بخواهد یک دفعه و بدون هماهنگی قبلی از کشوری مرغ وارد کند، به عنوان مثال اگر کشوری بخواهد به ما ۱۰۰ هزار تن مرغ بدهند این امکان وجود ندارد چرا که ممکن است اصلا نداشته باشند و نهایتا بتوانند به ما ۵ هزار تن مرغ بدهند.

همچنین طبق اخبار رسیده از جهاد کشاورزی، دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی، پیرو نظارت مستمر خود بر توزیع مرغ و گوشت کشور، نمایندگانی را جهت نظارت و رصد میدانی به استان‌ها اعزام کرده است تا احتکاری در بازار عرضه از سوی مرغداران اتفاق نیفتد.

با این اوصاف چاره ای جز مدارا از سوی مردم وجود ندارد تا مرغ گرم وارد بازار شود.

منبع: همشهری آنلاین

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.