کد خبر : 37048 / /
/

قیمت دلار | پیش بینی قیمت دلار | دلار در صرافی ها

پیش‌بینی مهم اقتصاددان معروف از قیمت جدید دلار | قیمت دلار ریزشی می شود ؟

یک اقتصاددان، حجم نقدینگی در اقتصاد کشور را وحشتناک دانست و گفت: اگر این نقدینگی ازسوی بانک مرکزی مدیریت نشود، فشار بر قیمت ارز بالا خواهد بود.

پیش‌بینی مهم اقتصاددان معروف از قیمت جدید دلار | قیمت دلار ریزشی می شود ؟

مرتضی ایمانی راد، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که پیش‌بینی نرخ ارز به صورت دقیق ممکن نیست. وی گفت: بازار کوچک اسکناس ارز ایران که هر چند بسیار کوچک است اما اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: نرخ دلار اتفاقا در این بازار از محل تلاقی عرضه و تقاضا به دست می‌آید و تاثیرش در همه بخش‌های اقتصادی روشن است.

وی با ارائه تحیلی از ضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: مجموعه عوامل اقتصادی نیز بر این نرخ اثر می‌گذارد و یکی از فاکتورهای مهم در تعیین این نرخ تورم نیست، بلکه حجم نقدینگی موجود در بازار ایران است و این حجم نقدینگی از دو عنصر پول و شبه پول تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پول پرقدرت قابلیت تبدیل سریع به دلار را دارد، پول البته تنها اسکناس و مسکوکات نیست بلکه تمام سپرده‌ها، چک‌های صادره، چک‌پول و ... را تشکیل می‌دهد و شبه پول نیز سپرده‌های بلندمدت و نقدینگی وارد شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ... را شامل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت سال ۱۳۹۶ گفت: در این سال ۸۸ درصد از حجم نقدینگی ایران شبه پول و ۱۲ درصد پول بود. این بدان معنا بود که مردم چندان تمایلی به شکار فرصت نداشتند و پول خودشان را سپرده‌گذاری بلندمدت کرده بودند اما در طول زمان اگر بررسی کنید، می‌بینید پس‌اندازها به حساب جاری و سپرده‌های کوتاه‌مدت منتقل شده تا سریع قابلیت تبدیل را داشته باشند.

وی ادامه داد: حجم پول در اقتصاد مرتب در حال افزایش است و این رویه احساس ناامنی دارد چرا که تغییرات قیمتی سیگنال منفی به مردم می‌دهد.

به گفته وی حجم پول از حدود ۱۲ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته و این مهمترین عامل اقتصادی برای اثرگذاری در نرخ دلار است پس تا زمانی که درصد پول پایین نیاید، چشم‌انداز نرخ دلار افزایشی است و این عامل اتفاقا در نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.

ایمانی‌راد با اشاره به افزایش نرخ تورم گفت: اگر درصد پول در همین محدوده باقی بماند یا حتی افزایش یابد، روند قیمت دلار نیز افزایشی خواهد بود.

وی حجم نقدینگی را وحشتناک دانست و گفت: اگر این نقدینگی ازسوی بانک مرکزی مدیریت نشود، فشار بر قیمت ارز بالا خواهد بود./خبرآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.