کد خبر : 36869 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

شوک دولت به خریداران ارز سهمیه ای |یارانه نقدی خریداران دلار فروردین ماه قطع می‌شود؟

خرید ارز سهمیه‌ای با کارت ملی در سال جاری، ملاکی برای قطع یارانه و تغییر دهک‌بندی یارانه‌بگیران از سوی وزارت رفاه است که سخنگوی دولت نیز امروز بر آن تاکید کرد.

شوک دولت به خریداران ارز سهمیه ای |یارانه نقدی خریداران دلار فروردین ماه قطع می‌شود؟

یارانه نقدی | یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود.. زمان واریز یارانه نقدی اولین ماه سال جدید مشخص شد. یارانه نقدی فروردین ماه هم مثل سابق، روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد. آخرین اخبار یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید.

یارانه نقدی

شاید تا سال گذشته مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واکنشی به تاثیر خرید ارز سهمیه‌ای روی تغییر دهک‌بندی یارانه‌بگیران یا حذف یارانه آن‌ها نداشتند و حتی در برخی موارد برعکس این موضوع را مطرح می‌کردند که خرید این ارز موجب حذف یارانه نمی‌شود.

اما به نظر می‌رسد این تصمیم در سال جاری تغییر کرده و هر شخصی که ارز سهمیه‌ای با کارت ملی خریداری کند، این اقدام ملاکی برای اعمال این تغییرات است.

دو روز گذشته که تغییراتی در شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای اعمال و اعلام شد، زمزمه‌هایی مبنی بر تاثیر خرید این ارز در تغییر ارزیابی متقاضیان برای تخصیص یارانه نیز مطرح شد. در این میان، سوالی که برای مردم ایجاد شد این بود که اگر کسی ارز سهمیه‌ای بخرد، یارانه‌اش قطع می‌شود یا خیر؟

علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - امروز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره منابع مورد بررسی برای دریافت یارانه اظهار کرد: دریافت ارز ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند، زیرا کسانی که ارز می‌گیرند، عموما جزو افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند. لذا نباید از کارت ملی دیگران چه برای تراکنش مالی و بانکی در داخل مغازه و چه برای دریافت ارز استفاده شود، زیرا اینها جزو مواردی هستند که برای دهک‌بندی افراد و خانوارها و پرداخت یا قطع یارانه ملاک قرار می‌گیرند.

بنابراین مردم باید بیشتر دقت کنند که کارت ملی خود را در اختیار برخی سودجویان برای خرید ارز سهمیه‌ای قرار ندهند تا مشکلاتی از این دست برایشان به وجود نیاید./ ایسنا

یارانه نقدی

یارانه نقدی خریداران دلار قطع می‌شود!

قیمت دلار امروز ۱۱ فروردین 1402 در روند صعودی بازار شد.

با افزایش قیمت دلار و عبور آن از مرز ۵۵ هزار تومان،‌ دولت راهکار تازه‌ای برای مدیریت بازار ارز اتخاذ کرده است، حذف یارانه نقدی‌ افرادی‌ که دلار سهمیه‌ای می‌خرند. اما آیا این راهکار می‌تواند موثر باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در ایام‌ تعطیلات نوروز قیمت دلار روند صعودی داشت و همزمان با آغاز به کار بازارها، قیمت دلار افزایش پیدا کرد و به ۵۵ هزار تومان رسید. این رقم در حالی است که ماه گذشته (اسفند‌ ۱۴۰۱) قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان هم رسید اما سریع عقب‌نشینی کرد و به رقم ۴۳ هزار تومان برگشت.

علت ریزش قیمت دلار در اسفند سال گذشته، توافق جدید میان‌ ایران و عربستان بود. خبر این توافق و احتمال ورود درهم به ایران، قیمت دلار را کاهش‌ داد و دلار برای مدتی‌ در کانال ۴۰ هزار تومان در نوسان بود.

اما همان زمان هم کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که اگر کاهش قیمت دلار با برخی اقدامات اقتصادی و سیاسی همراه نشود،‌ این کاهش ادامه‌دار نیست و کاملا موقتی است.

یارانه نقدی

سود دلار سهمیه‌ای،‌ معادل ۵ سال یارانه نقدی

در سال جدید و همزمان با بازگشایی بازارها، دلار دوباره رشد کرد و حالا در کانال ۵۵ هزار تومان ایستاده‌ است. اما این بار هم دولت مانند‌ دفعات قبل به جای هر کاری، خریداران دلار را تهدید‌ به حذف یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی‌ کرده است.

البته این اولین‌ باری‌ نیست که دولت تهدید به حذف یارانه نقدی می‌کند. سال گذشته هم تفاوت میان دلار سهمیه‌ای و آزاد سبب شلوغی صف صرافی‌ها شد و آن زمان دولت مانند این بار تهدید کرد که یارانه نقدی خریداران دلار حذف می‌شود. وعده‌ای که عملی نشد و نتوانست صف صرافی‌ها را تعطیل کند.

این بار هم مجددا رشد قیمت دلار،‌ تقاضا برای خرید دلار سهمیه‌ای را افزایش داده است. حالا دولت مجددا مساله حذف یارانه نقدی را پیش کشیده و به نظر می‌رسد این بار عزم دولت برای این اقدام جدی است.

چون‌ خرید ارز سهمیه‌ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود. دولت مدعی‌ است که با این کار، اطلاعات خریدان ارز سهمیه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و یارانه این افراد امسال قطع می‌شود.

اما سوالی‌ که وجود دارد‌ این است که آیا چنین راهکاری می‌تواند مانع تشکیل صف برای خرید دلار شود؟ قیمت دلار توافقی امروز ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۴۳ هزار تومان و قیمت دلار در بازار آزاد ۵۵ هزار تومان است. سهمیه دلار هر فرد هم از ۵ به دو هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

با این حساب، سود خریداران دلار حدود ۲۴ میلیون تومان می‌شود، معادل ۵ سال یارانه نقدی افراد.

یعنی خریداران دلار سهمیه‌ای می‌توانند در یک روز معادل ۵ سال پول یارانه نقدی سود کنند. بر این اساس به نظر نمی‌رسد که راهکار دولت برای حذف یارانه نقدی خریداران دلار بتواند گره‌گشا باشد و تقاضای خرید دلار در بازار را کاهش دهد. این راهکار تنها می‌تواند مانع اجاره کارت‌های ملی افراد برای خرید دلار سهمیه‌ای شود. واگرنه دولت برای مدیریت بازار ارز باید دست به اقدامات ساختاری‌ بزند نه اینکه با وعده حذف یارانه نقدی سعی در مدیریت بازار داشته باشد./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.