کد خبر : 36462 / /
/

حقوق کارگران | دستمزد و حقوق کارگران | حقوق کارگران سال 1402

جزییات مهم درباره ماجرای افزایش حقوق کارگران | سناریوی دولت برای عدم افزایش حقوق کارگران

این کارشناس بازار کار با بیان این‌که دولت برای عدم افزایش واقعی دستمزدها در سال جدید سناریوی خاصی را طراحی کرده بود، گفت: تاکتیک تاخیر و وقت‌کشی در برگزاری جلسات و تنزل قیمت‌ها برای پایین نشان دادن سبد معیشت، بخشی از سناریوی از پیش تعیین شده دولت برای عدم افزایش قانونی دستمزدها بود.

جزییات مهم درباره ماجرای افزایش حقوق کارگران | سناریوی دولت برای عدم افزایش حقوق کارگران

حقوق کارگران | طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. یکی از مشکلاتی که برای تعداد زیادی از کارفرمایان پیش می آید بی دقتی نسبت به محاسبه حقوق کارگراناست.برای تعیین و محاسبه حقوق کارگران سه سطح قانونی تعیین و دستمزد را که می بایست از سوی کارفرمایان رعایت شود. در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در نقد مصوبه دستمزد، اظهار داشت: مصوبه دستمزد امسال ثابت کرد که تنها دولت تعیین کننده دستمزد کارگران در کشور است.گ و سه‌جانبه‌گرایی بیشتر یک نمایش ظاهری و غیر واقعی از حضور کارگران و کارفرمایان و نمایندگان دولت در شورای عالی کار است.

وی افزود: مصوبه دستمزد خلاف قانون است چون بدون اعتنا به نرخ تورم ۴۷ درصد و سبد معیشت ۱۳.۵ میلیون تومان و خط فقر ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

این کارشناس بازار کار با بیان این‌که دولت برای عدم افزایش واقعی دستمزدها در سال جدید سناریوی خاصی را طراحی کرده بود، متذکر شد: تاکتیک تاخیر و وقت‌کشی در برگزاری جلسات و تنزل قیمت‌ها برای پایین نشان دادن سبد معیشت، بخشی از سناریوی از پیش تعیین شده دولت برای عدم افزایش قانونی دستمزدها بود.

حاج‌اسماعیلی تصریح گرد: نمایندگان کارگر در شورای عالی کار مرعوب، مغلوب و فریفته توجیهات آماری و اقتصادی دولت شدند.

وی با بیان این‌که کارگران و بازنشستگان کشور به‌شدت به مصوبه دستمزد امسال اعتراض دارند، خاطرنشان کرد: حاصل مصوبه دستمزد امسال در شورای عالی کار یک نتیجه باخت - باخت برای کارگران و دولت بود.

حقوق کارگران

جزئیات تغییرات حقوق کارگران در سال جدید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه دستمزد کارگران در سال جاری را به بخش‌های مربوطه ابلاغ کرد.

بخشنامه حداقل مزد سال ۱۴۰۲ و دستورالعمل‌های تبعی آن برای اجرا ابلاغ شد.

بخشنامه مذکور به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل‌های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و جهت اجرا ابلاغ شده است.

گفتنی است شورای عالی کار با حصور نمایندگان ۳ گروه دولت، کارفرمایان و کارگران در جلسه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲ در اجرای ماده ۴۱ قانون کار با در نطر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میران درامد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه، حفط و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتطام مزدی در کارگاه‌ها موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

یر اساس مصوبه شورای‌عالی کار افزایش دستمزدها در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

کلیه سطوح مزدی (اعم از حداقل دستمزد یا سایر سطوح مزدی) در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد + روزانه مبلغ ۸ هزار و ۳۵۹ تومان افزایش یافت.

حداقل دستمزد روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان تعیین شد (۵ میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۴ تومان در ماه‌های ۳۰ روزه و ۵ میلیون ۴۸۵ هزار و ۲۶۸ تومان در ماه‌های ۳۱ روزه)

همچنین مبلغ کمک هزینه مسکن ماهانه ۹۰۰ هزار تومان مصوب شده که البته باید به تصویب هیأت دولت برسد. لذا تا زمان تصویب در هیأت دولت، با نرخ سال قبل محاسبه می‌شود.

مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار نیز ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد.

مبلغ کمک هزینه عائله مندی ماهانه ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان به ازای هر فرزند

پایه سنوات روزانه ۷ هزار تومان (ماه‌های ۳۰ روزه ۲۱۰ هزار تومان و ماه‌های ۳۱ روزه ۲۱۷ هزار تومان) تعیین شد./تامین اجتماعی

حقوق کارگران

اشتباه کارفرمایان در محاسبه حقوق کارگران

مشاور روابط کار گفت: اکثر کارفرمایان با این تصور که همه کارگران در سال حقوق یکسان و بر اساس حداقل های اعلامی سنوات کار دارند دچار اشتباه بزرگی می شوند و در زمان شکایت کارگر محکوم به پرداخت مطالبات معوقه آنان می شوند.

یکی از مشکلاتی که برای تعداد زیادی از کارفرمایان پیش می آید بی دقتی نسبت به محاسبه حقوق کارگران است. به گفته‌ی وحید حاجی زاده, مشاور روابط کار، اکثر کارفرمایان با این تصور که همه کارگران در سال حقوق یکسان و بر اساس حداقل های اعلامی سنوات کار دارند دچار اشتباه بزرگی می شوند و در زمان شکایت کارگر محکوم به پرداخت مطالبات معوقه آنان می شوند.

وی می گوید: برای تعیین و محاسبه حقوق سالیانه کارگران سه سطح قانونی تعیین و دستمزد را که می بایست از سوی کارفرمایان رعایت شود.

حاجی زاده ادامه داد: سطح اول: کارگران حداقل بگیرهستند.  منظور از کارگران و کارمندان مشمول قانون کار میباشد که به تازگی نزد کارفرما مشغول به کار شدند و برای این دسته از کارگران می‌بایست کارفرما بر اساس حداقل های حقوق و مزایای رفاهی همان سال که از سوی شورای عالی کار مصوب می شوند به صورت ماهیانه پرداخت داشته باشد.

 وی با بیان اینکه  سطح دوم، کارگران دارای پایه سنوات هستند ادامه داد: این دسته از کارگران سال اول اشتغال خود را به صورت کامل نزد کارفرما سپری نموده اند و در سال دوم قرارداد کار آنها تمدید شده و همچنان در شرکت فعالیت دارند برای تعیین حقوق پایه این کارگران میبایست پایه حقوق مصوب سال را با پایه سنوات اعلامی از سوی شورای عالی کار برای همان سال جمع نموده و مجموع این دو مبلغ به عنوان پایه حقوق ماهیانه کارگران در نظر گرفته شود. (نکته: پایه ستوات جزء مزد اصلی و پایه حقوق کارگران بوده و در تمامی محاسبات مانند اضافه کاری، شب کاری، سنوات و عیدی تاثیر دارد.)

مشاور روابط کار بیان کرد: دسته سطح سوم, کارگران سایر سطوح مزدی هستند. منظور از سایر سطوح مزدی کارگرانی هستند که در سال گذشته پایه حقوق آنها بالاتر از حداقل حقوق مصوب وزارت کار بوده‌ است و به همین دلیل کارگرانی که سال دوم به بعد خودرو در کارگاه اشتغال به کار داشته باشند با توجه به اینکه از سال دوم فعالیت خود مشمول دریافت پایه سنوات شدند و این پایه سنوات نیز به صورت حقوق پایه آنها اضافه شده است، از سال سوم به بعد جزء سایر سطوح مزدی قرار گرفته و افزایشات دستمزد آنها می بایست بر اساس فرمول افزایش سایر سطوح مزدی که هر سال از سوی شورای عالی کار اعلام می گردد، محاسبه شود./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.