کد خبر : 35628 / /
/

خبر شوکه کننده | یارانه بنزین این خانواده‌ها حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.

خبر شوکه کننده | یارانه بنزین این خانواده‌ها حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه‌شنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، پیشنهاد حسین حسین زاده مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

حسین حسین‌زاده در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: این پیشنهاد به اصلاح نظام توزیع یارانه باز می‌گردد و کمک می‌کند تا خانواده‌های فاقد خودرو نیز از یارانه بنزین برخوردار شوند. روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین توزیع می‌شود و ما در این پیشنهاد قصد داریم ۲۰ میلیون لیتر را به خانواده‌های فاقد خودرو بدهیم. این خانوارها می‌توانند سهمیه خود را به دولت بفروشند و یا به خانواده‌هایی که بیش از دو خودرو دارند به فروش رسانند. هدف از این پیشنهاد محرومیت‌زدایی و اصلاح نظام توزیع یارانه است.

مجتبی رضاخواه در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: براساس این پیشنهاد سهمیه افرادی که اکنون خودرو دارند کاهش پیدا می‌کند پیشنهادی که ارائه شده قصد دارد ۲۰ میلیون لیتر از ۵۰ میلیون لیتر بنزینی که روزانه توزیع می‌شود را به خانواده‌های فاقد خودرو اعطا نماید. این به معنای کاهش سهمیه خانوارهای دارای خودرو است از سویی دیگر زمانی که بنزین به خانوارهای فاقد خودرو داده می‌شود آنها نیز به سراغ فروش آن و بازار می‌روند که خود زمینه افزایش قیمت بنزین را فراهم می‌کند. اگر قیمت بنزین افزایش یابد هزینه حمل و نقل عمومی نیز بالا می‌رود و این به ضرر همه جامعه است.

احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: نزدیک به ۵۰ درصد مردم ایران خودرو ندارند. ما قصد نداریم در این پیشنهاد قیمت بنزین را بالا ببریم بلکه قصد داریم خانوارهای فاقد خودرو از یارانه بنزین استفاده کنند. با این پیشنهاد دولت هیچ‌گونه کمبود بنزینی ندارد ما در زمان انتخابات به مردم دو قول دادیم یکی بحث شفافیت بود یکی بحث عدالت در توزیع یارانه بنزین. براساس این پیشنهاد ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع فقط به دست کمیته امداد می‌رسد. هر خانواده‌ای که دو خودرو داشته باشد ۶۰ لیتر بنزین را دریافت می‌کند این پیشنهاد در راستای عدالت است.

بابک افقهی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: ممکن است بر روی این طرح که پیشنهاد شده کار کارشناسی صورت گرفته باشد اما با توجه به شرایط فعلی کشور و منابع هدفمندی یارانه‌ها دولت قابلیت اجرای این بند را اکنون ندارد. این طرح ۱۳.۵ میلیون خانوار را در بر می‌گیرد و قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی را ۱۵۰۰ تومان می‌کند. این یعنی ۱۶ همت از منابع کمیته امداد کاهش پیدا می‌کند. دولت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را ندارد و از سویی دیگر باعث ایجاد توقع در جامعه می‌شود.

رحیم زارع ،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق طرح شد اما نتوانست دو سوم آرا را کسب کند. این پیشنهاد باعث بهم ریختگی بازار می‌شود. ما قبول داریم که نظام توزیع یارانه بنزین باید اصلاح شود اما این راهش نیست. ما در سال آینده یک میلیارد دلار منابع برای واردات بنزین و گازوئیل پیش بینی کردیم و زیرساخت‌ها برای اجرای این پیشنهاد فراهم نیست./جهان صنعت

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.