کد خبر : 35228 / /
/

قیمت خودروهای وارداتی اقتصادی نیامده، سر به فلک کشید

متقاضیان خودروهای وارداتی اطمینان داشته باشند که فروش خودرو کاملاً به نفع آنها است و تمام سعی وزارت صمت بر این است که خریداران خودرو چه از بابت نوع خودرو و چه از بابت زمان تحویل، هیچ ضرر و زیانی نبینند.

قیمت خودروهای وارداتی اقتصادی نیامده، سر به فلک کشید

 از هفته گذشته که خبر فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو رسانه‌ای شد، برخی از متقاضیان از اینکه چرا مدل و قیمت نهایی 85 هزار خودرویی که واردات آن انجام شده، اعلام نمی‌شود، گلایه کردند. بر این اساس، روز گذشته وزارت صمت اعلام کرد که به خاطر تحریم‌ها نمی‌توان اطلاعات جزیی مربوط به خودروهای وارداتی را شفاف اعلام کرد، اما به اختصار می‌توان گفت عرضه چانگان مدل CS35 PLUS و CS55 در اولین نوبت فروش خودروهای وارداتی قطعی شده و بلافاصله پس از قرعه‌کشی برای فروش عرضه می‌شود، همچنین اسامی سایر خودروهای وارداتی که تمامی مجوزها را دریافت کرده‌اند، بلافاصله به اطلاع مردم خواهد رسید. بدین جهت باید تأکید کرد، فروش خودروهای وارداتی که مرحله اول 85 هزار دستگاه و مرحله بعد 15 هزار دستگاه است در بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد و فروش تنها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود. مهم‌ترین دلیلی که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه نشدند، ریسک در زمان تحویل بود. در این خصوص مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: قرار بر این بود عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا باشد؛ اما بر اساس مصوبه هیأت دولت قرار شد این عرضه‌ها در سامانه یکپارچه خودرو صورت گیرد و فعلاً عرضه‌ای در بورس کالا نداریم.» روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر در مقطع و شرایطی هستیم که کار ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی در حال انجام است، اظهار کرد: نگرانی مردم از این جهت که چه خودرویی را خریداری می‌کنند یا چه زمانی خودرو به دست‌شان می‌رسد و تنها می‌دانند که باید ۵۰۰میلیون تومان واریز کنند، بجاست. در توضیح این مورد باید گفت، شرایط به گونه‌ای است که بخشی از آن به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها قابل اطلاع‌رسانی نیست و مردم باید به ما در این مورد حق دهند.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: از زمانی که فرد متقاضی می‌خواهد از طریق سامانه خریداری کند، همه اطلاعات را در اختیار خواهد داشت و انتخاب‌هایی که عرضه‌کنندگان در سامانه‌ قرار می‌دهند، در معرض دید متقاضی است و نوع خودرو، مدل آن، کشور مبدأ و سایر اطلاعات شفاف است و مشتری انتخاب کرده و ادامه مسیر تکمیل وجه و خرید و تحویل خودرو را طی خواهد کرد.

قالیباف گفت: متقاضیان خودروهای وارداتی اطمینان خاطر داشته باشند که قطعاً خودروها در موعد مقرر سه ماه (طبق قرارداد)، تحویل خواهد شد.

بلوکه شدن 500 میلیون تومانی

پیش از این محمدعلی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفته بود: «حداقل فروش ۱۰۰هزار خودرو در یک بازه شش‌ماهه دیده شده است. متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت تعیین شده، بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت‌نام می‌شود، مبلغ اولیه را تکمیل و وجه واریز کنند.» برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان، تمام وجه خودرو را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند، در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی سه مرحله و به قیمت روز (مرحله نخست به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام، مرحله دوم در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک و مرحله سوم در زمان تحویل خودرو (شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد) اقدام به تکمیل وجه می‌کنند.

در این میان ثبت‌نام‌کنندگان باید بدانند که بین خودروهای داخلی و وارداتی تنها یک حق ثبت‌نام دارند.

فروش خودروی داخلی با شرایط ویژه

در این خصوص عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از فروش یکپارچه انواع خودرو‌های داخلی از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: «در این طرح فروش، ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی محصولات خود را عرضه می‌کنند. در این طرح، قرعه‌کشی انجام نمی‌شود و همه ثبت‌نام‌کنندگان، خودرو دریافت خواهند کرد.»

البته وزارت صمت توضیح داده است، در صورتی که تقاضا برابر عرضه خودرو باشد خودرو بدون قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند. جزئیات این طرح عرضه گسترده خودرو به صورت یکپارچه چهارشنبه طی اطلاعیه‌ای به اطلاع عموم می‌رسد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: «زمان تحویل خودرو بین سه ماه تا یکسال برای متقاضیان متفاوت خواهد بود؛ همچنین در صورت تمایل نداشتن مشتریان به دریافت خودرو با زمان انتظار بیشتر، می‌توانند انصراف خود را اعلام و پول‌شان را از حساب وکالتی خارج کنند.»

این طرح فروش نشان می‌دهد که وضعیت تولید خودرو نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی یافته و البته آمار تولید بیش از یک میلیون دستگاه هم گواه این امر است. لذا در کنار فروش سراسری خودرو به مردم بدون هر گونه قرعه‌کشی، بخشی از خودروهای داخلی قرار است بزودی توسط ایران‌خودرو و سایپا به روسیه صادر شود.

 

خنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فروش خودروی همه شرکت‌های خودروساز در سامانه یکپارچه از هفته آینده انجام می‌شود.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: برنامه‌های فروش خودروسازان بزرگ دولتی که قرار بود این هفته فروش بدون قرعه‌کشی داشته باشند لغو و قرار شد هفته آینده تمام خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش داشته باشند.
وی افزود: این طرح از بزرگ‌ترین برنامه‌های فروش خودرو است که همه خودروسازان‌ محصولات خود را به صورت یکپارچه در یک سامانه عرضه می‌کنند.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در صورتی که تقاضا برابر عرضه خودرو باشد خودرو بدون قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: جزئیات این طرح عرضه گسترده خودرو به صورت یکپارچه چهارشنبه طی اطلاعیه‌ای به اطلاع عموم می‌رسد.
وی همچنین در ارتباط با عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: علاوه بر خودروهای چینی قرار است خودروهایی از دیگر کشورها مانند کره‌جنوبی را در بورس کالا عرضه داشته باشیم اما میزان آنها کم است.
قالیباف گفت: با توجه به اینکه از ابتدا برنامه فروش خودروهای اقتصادی در بورس کالا مطرح بود عمده خودروهای عرضه شده در بورس کالا نیز چینی و زیر 10 هزار دلار هستند اما اینکه اکنون قیمت بالایی به تومان دارند، وزارت صنعت مقصر نیست.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از عرضه چانگان مدل 35CS PLUS و CS55 در نخستین نوبت فروش خودروهای وارداتی خبر داد که بلافاصله پس از قرعه‌کشی خودروهای وارداتی برای فروش عرضه می‌شود./ وطن امروز
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.