کد خبر : 34837 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی| حقوق بازنشستگان در سال جدید

خبر خوش برای بازنشستگان | واریزی 900 هزارتومانی به حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان از فروردین 1402

رئیس کانون کارگران بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ۲۵ درصد باقیمانده متناسب سازی را حق قانونی بازنشستگان دانشت و گفت: ۷۵ درصد پرداخت و به زودی باید ۲۵ درصد باقیمانده نیز پرداخت شود.

خبر خوش برای بازنشستگان | واریزی 900 هزارتومانی به حقوق  بازنشستگان  | همسان سازی حقوق بازنشستگان از فروردین 1402

حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که از طرف دولت برای بازنشستگان به صورت ماهانه واریز می شود. حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد. حقوق بازنشستگان دارای شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا افزود: مدیر عامل سازمان اجتماعی و معاونان وی نیز مخالف این کار قانونی نیستند، چون طبق برنامه ششم توسعه بوده و مصوبه هیات امنا را نیز دارد و قسمت عمده آن نیز پرداخت شده است.

وی با بیان این که باقیمانده ۲۵ درصد متناسب سازی شامل ۹۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی می‌شود، گفت: مبنای ما تعامل و گفتگو برای حل مشکلات است، اما از هیچ اقدام قانونی در جهت دفاع از حقوق بازنشستگان نیز دریغ نخواهیم کرد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران تصریح کرد: در اولین پرداختی حقوق سال ۱۴۰۲ بازنشستگان ۲۵ درصد باقیمانده متناسب سازی لحاظ خواهد شد چرا که کمیته ویژه‌ای مشغول بررسی اجرای این موضوع است.

او گفت: مبلغ ۲۵ درصد نسبت به زمان برقراری مستمری‌ها برای برخی افراد یک برابر و برخی ۲ برابر و نهایتا ۳ برابر حدقل مزد عقب افتاده می‌باشد و ممکن است در برخی موارد نیم برابر یا یک چهارم حداقل مزد عقب افتاده نیز باشد. در مجموع باید بگویم هر چند ما پیگیر اجرای آن هستیم، اما بازنشستگان مشمول بدانند که مبلغ از ۱۰۰ هزار تومان تا حداکثر ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دهقان کیا اظهار امیدواری کرد که با اجرای باقیمانده ۲۵ درصد متناسب سازی در ابتدای سال ۱۴۰۲ شاهد اجرای دقیق و کامل قانون خواهیم بود./ منبع: عصرخبر

همسان سازی حقوق بازنشستگان

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان معطل یک برنامه!

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، با اشاره به افزایش 40 درصدی سهم صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه 1402، ابراز امیدواری کرده که حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه متناسب‌سازی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به افزایش 40 درصدی سهم صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه 1402، ابراز امیدواری کرده که حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه متناسب‌سازی شود. هرچند او تاکید می‌کند که یک همسان‌سازی انجام شده و تلاش‌ها بر این است تا با انجام متناسب‌سازی دیگر اعتراضی توسط بازنشستگان رخ ندهد.

اما همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ همسان‌سازی به این معناست که حقوق بازنشسته‌ای که در گروه شغلی خود حقوق کمتری دارد به حقوق شخصی که بیشتر دریافت می‌کند، نزدیک شود.  لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چه می‌گوید؟ اگر این لایحه تصویب شود افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام می‌گیرد؛ یعنی کسانی که دریافتی کمتری دارند، حقوق‌شان بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  در برنامه هفتم

یکی از نکات سخنان زارع به ابراز امیدواری او به انجام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه برمی‌گردد. این در حالیست که یکی از حواشی لایحه امسال دولت سیزدهم مربوط به همین موضوع بود. برنامه هفتم توسعه هنوز به مجلس نرفته و شنیده‌ها حکایت از این دارد دولت خواستار تمدید برنامه ششم توسعه تا سال آینده است. هرچند ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس قبل از تقدیم لایحه طی سخنانی گفته بود که به‌زودی برنامه هفتم به دست نمایندگان می‌رسد. با اینحال از دی ماه نیز گذر کردیم اما هنوز خبری از این برنامه پنج ساله نیست. این در شرایطی است که دولت باید در شهریورماه (یا اوایل مهرماه) و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان خرداد ماه 1400 لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس می‌کرد؛ اما پیشتر محمدتقی فیاضی- تحلیلگر بودجه در یک گفتگوی اسکایپی به تجارت‌نیوز گفته بود که «به دلیل اهمال‌کاری دولت لایحه برنامه هفتم به مجلس ارائه نشد. هرچند نداشتن اعتقاد راسخ دولت به برنامه پنج‌ساله و برگزاری انتخابات در سال 1400 نیز در بروز این تاخیر بی‌تاثیر نبود.»

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان پیگیر همسان‌سازی حقوق

در حالی عضو کمیسیون تلفیق بودجه به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره داشته که این اقشار فعلا پیگیر باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق خود هستند. در عین حال، این پرسش مهم توسط فعالان کارگری مطرح شده که چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک خواسته‌هایشان مطالبه‌گری کنند. چرا که بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق خود هستند. این در حالیست که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرا می‌شود.

تکلیف عیدی بازنشستگان مشخص شد

اما سرنوشت عیدی بازنشستگان به کجا رسید؟ چندی پیش بود که با تصویب هیات وزیران، میزان پرداخت عیدی پایان سال کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.

بر اساس قانونی که در دهه 70 نوشته شده، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.