کد خبر : 34836 / /
/

افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت در کمتر از چند روز | قیمت گوشت واقعا چقدر؟

نوسانات قیمت گوشت قرمز در بازار باعث سردرگمی شهروندان شده و قیمت واقعی گوشت در برخی فروشگاهها 235 و در برخی دیگر تا 544 هزار تومان هم اعلام شده است.

افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت در کمتر از چند روز | قیمت گوشت واقعا چقدر؟

قیمت گوشت در میادین میوه و تره بار و فروشگاهها تفاوت زیادی دارد. علت این همه تفاوت بین قیمت گوشت چیست؟

قیمت گوشت گوسفندی و قیمت گوشت گاو در آخرین آمار‌های رسمی به ترتیب کیلویی ۲۳۵ هزار و ۵۴۴ تومان و ۲۳۴ هزار و ۳۴۴ تومان ذکر شده است.

آمار‌ها به دی‌ماه امسال مربوط می‌شوند و الان در بازار عدد‌های دیگری حکمفرما هستند. بعضی‌ها می‌گویند قیمت یک کیلو گوشت ۵۰۰ هزار تومان است و بعضی دیگر قیمت گوشت تنظیم بازاری را ملاک قرار می‌دهند. به‌نظر شما حقیقت چیست و قیمت گوشت واقعا چقدر است؟

قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان به‌صورت بسته‌بندی در بازار از ۵۰۰ هزار تومان عبور کرده است. اگر فروشنده‌ای ادعا داشته باشد گوشت خوب می‌فروشد، ممکن است قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان را تا کیلویی ۵۸۰ هزار تومان اعلا کند. بعضی فروشگاه‌های پروتئینی که در خودشان را به‌عنوان برند مطرح کرده‌اند همین یک مقدار گوشت خورشتی بدون استخوان را با اضافه کردن قید «ممتاز» ۷۴۴ هزار تومان می‌فروشند. در چنین فروشگاه‌هایی قیمت‌ها می‌توانند بیشتر چشمتان را بیازارند.

مثلا در شعبه شریعتی برند زی خوراک، قیمت گوشت راسته مغز گوسفندی ممتاز، کیلویی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قید شده است. در توضیح محصول آورده‌اند مغز شده، بدون دمار، مناسب کباب و استیک و انواع غذا‌های ایرانی و فرنگی. اگر مشتری اراده کند حاضر هستند سفارش را به‌صورت خرد شده در بسته‌بندی بهداشتی تحویلش دهند. قیمت گوشت راسته گوسفندی بدون استخوان در این فروشگاه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی راسته با استخوان، ولی به ۳۷۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت گوشت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌های رایج بازار قضاوت کرد. در قدم اول لازم است بدانید قیمت اجزا مختلف گوشت متفاوت است. معمولا قیمت گوشت چرخ‌کرده به‌خاطر وجود درصدی چربی پایین‌تر است. گوشت بااستخوان را ارزان‌تر از گوشت بدون استخوان می‌فروشند. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز تفاوت دارد. قیمت گوشت بسته‌بندی شده هم معمولا گران‌تر از قصابی‌هاست، چون بالاخره پای برند‌ها وسط می‌آید. در گزارش‌ها معمولا میانگین قیمت همه این موارد را لحاظ می‌کنند. پس اعدادی که در آمار‌های رسمی یا خبر‌ها و شایعه‌ها به گوشتان می‌خورد و می‌بینید را باید به‌عنوان متوسط قیمت گوشت در نظر گرفت.

قیمت گوشت گوسفندی در آخرین آمار رسمی مربوط به دی‌ماه امسال کیلویی ۲۳۵ هزار و ۵۴۴ تومان و قیمت گوشت گوساله کیلویی ۲۳۴ هزار و ۳۴۴ تومان ذکر شده است. اگر به آمار‌های ابتدای سال مراجعه کنیم، متوسط قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب کیلویی ۱۶۸ هزار و ۵۷۰ تومان و ۱۶۲ هزار و ۸۱۴ تومان ذکر شده است. به این ترتیب قیمت گوشت گوسفندی در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی ۶۶ هزار و ۹۷۴ تومان، معادل ۳۹.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت گوساله هم در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی ۷۱ هزار و ۵۳۰ تومان، معادل ۴۳.۹ درصد رشد را تجربه می‌کند.

افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت در کمتر از یک هفته

در روزهای پایانی بهمن قیمت گوشت قرمز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. ران گوسفند بدون چربی هر کیلو ۴۸۰ هزار تومان شد.

رصد هفتگی بازار گوشت از آذر تا هفته چهارم بهمن حاکی از نوسان قیمتی هر کیلو گوشت گوسفندی بین ۲۹۰ تا ۳۴۰ هزار تومان بود. با وجود توزیع گوشت دولتی در روزهای پایانی بهمن به یکباره قیمت گوشت قرمز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. افزایش حدود ۱۶ درصدی در مدت چند روز در حالی که به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم نمی‌تواند پیام خوبی برای بازار کالاهای اساسی باشد.

به گفته برخی مسئولان گوشت گوسفند در کشورهای اروپایی گوشتی لاکچری محسوب می‌شود اما این امر نمی‌تواند استدلال درستی باشد زیرا آنها گوشت‌های جایگزین در بازار دارند. اگر تولید گوشت گوسفندی هزینه بر است مسئولان باید برای آن گوشت جایگزین تعیین کنند که این می‌تواند در بازار آبزیان باشد. رصد بازار آبزیان هم حاکی از قیمت‌های بالا در این محصولات داشته که ضرورت ارزان سازی صنایع غذایی را در کشور اجباری می‌کند.

تجارت‌نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.