کد خبر : 33934 / /
/

سهام عدالت | سهام عدالت سود

چگونه سهام عدالت بگیریم ؟ | واریزی 10میلیونی دولت برای این خانوارها

وزیر اقتصاد از اختصاص سهام عدالت به تمامی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تا پایان سال خبر داد.

چگونه سهام عدالت بگیریم ؟ | واریزی 10میلیونی دولت برای این خانوارها

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان  سهام عدالت  می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند.

وزیر اقتصاد از اختصاص سهام عدالت به تمامی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تا پایان سال خبر داد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، درباره سرانجام اختصاص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی طبق قانون بودجه 1401، اظهار داشت: میزان سهام عدالت تخصیصی به این افراد در دولت مورد تصویب قرار گرفت و به هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ در آن هیئت دو ایراد به این مصوبه گرفته شد.

وی افزود: این ایراد در هفته‌های آینده در جلسات دولت مرتفع می‌شود و فرایند تخصیص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: تمامی این افراد تا پایان سال تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

به گزارش تسنیم، حدود 16 میلیون نفر از جاماندگان این سهام هستند که شرایط دریافت آن را دارند اما طبق تکلیف قانونی دولت در بودجه 1401 و هم‌چنین اولویت‌بندی انجام‌شده، حدود 3.5 میلیون نفر تحت پوششین نهادهای حمایتی در اولویت تخصیص تا پایان سال 1401 قرار دارند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان خصوصی‌سازی مهرماه در این‌باره گفته بود طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند، سهام عدالت واگذار خواهد شد./تسنیم

آخرین وضعیت عرضه سهام عدالت

وزیر اقتصاد در خصوص سهام عدالت توضیح داد: همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

خاندوزی گفت: دومین تکلیفی که در مجلس معین شده بود، مربوط به رد دیون بود که از مجموع ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون، ۱۱۹ هزار میلیارد تومان از رد دیون تعیین تکلیف شده است، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بنیاد شهید، ۹ هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی که تخصیص پیدا کرد

وی در پایان گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها نیز مورد تاکید مجلس بود که حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان، برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مصوبه دریافت شد و بخشی از افزایش سرمایه پالایشگاه شازند نیز برای افزایش سرمایه بانک‌ها و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک‌ها تخصیص پیدا کرده است که در مراحل نقل و انتقال است.

سهام قابل واگذاری سهام عدالت

طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی‌سازی مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولان این تصویب نامه اقدام کند.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت مطرح کرد: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام‌دار سهام عدالت شوند.

اما پس از ابلاغ این طرح در آذر اشکالاتی به آن وارد شد که در همین زمینه قربان زاده رئیس خصوصی‌سازی گفت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

او افزود: امید است این اصلاحیه به تصویب برسد که بلافاصله پس از ابلاغ اصلاحیه تخصیص سهام عدالت شروع می‌شود.

در نهایت چهار بهمن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی با حضور در صحن مجلس گفت: در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

مانعی برای واگذاری سهام عدالت پایان سال وجود ندارد

پیش از این نیز شهبازی، نماینده مجلس در خصوص واگذاری سهام عدالت گفته بود: اعطای سهام عدالت علاوه بر این که خواست مردم است یکی از خواسته‌های مهم خود دولت نیز محسوب می‌شود حالا که جزییات واگذاری این سهام مصوب شده است باید دولت هرچه زودتر به آن عمل و سهام را به افراد واگذار کند و هیچ مانعی برای واگذاری آن تا پایان سال وجود ندارد.

در خصوص فرآیند اعطای سهام عدالت به جاماندگان رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: این موضوع به سازمان خصوصی‌سازی مربوط است در مورد جاماندگان هنوز لیست اسامی نهایی به سازمان بورس داده نشده، اما در حال انجام است.

برای پیگیری بیشتر با رئیس سازمان خصوصی‌سازی تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند، اما پیش از این، در تاریخ ۲۵ آذر قربان زاده گفته بود، تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است و بنابراین فرآیند آن امسال باید انجام شود.

حالا باید منتظر ماند و دید اجرای طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان چه زمانی به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود و آیا می‌تواند مانند نام خود عدالت را محقق کند یا خیر؟/فردای اقتصاد

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.