کد خبر : 33436 / /
/

حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران | حقوق کارگران سال 1402

خبر داغ آخرهفته ای درباره حقوق کارگران | عیدی استثنایی دولت ویژه کارگران

امسال که حداقل دستمزد 57 درصد افزایش یافته و در نتیجه می توان انتظار داشت که عیدی کارگران نیز به همین نسبت زیاد شود. حال سوال این است که چه میزان عیدی طی امسال دست کارگران را خواهد گرفت؟

خبر داغ آخرهفته ای درباره حقوق کارگران | عیدی استثنایی دولت ویژه کارگران

حقوق کارگران سال قبل با تغییر زیادی همراه بود. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال آینده اعلام شد.

 

خبر مهم درباره حقوق کارگران

مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره مبلغ عیدی کارگران امسال گفت: در بخش کارگری دو برابر حداقل دستمزد مبلغ عیدی، حداقل عیدی کارگران خواهد بود و حداکثر عیدی کارگران سه برابر حداقل دستمزد برای تمام حقوق‌ها است.برای افرادی که سابقه کاری آنها زیر یک سال است فرمول‌های دیگری به کار گرفته می‌شوند. اگر قصد دارید از میزان عیدی کارگران خود مطلع باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

در ماه های پایانی هر سال، کارگران روی رقم عیدی خود حساب ویژه ای باز می کنند. به خصوص امسال که حداقل دستمزد 57 درصد افزایش یافته و در نتیجه می توان انتظار داشت که عیدی نیز به همین نسبت زیاد شود. حال سوال این است که چه میزان عیدی طی امسال دست کارگران را خواهد گرفت؟

بر اساس ماده واحده قانون کار، عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است. این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود. طبق این قانون، تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود برای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. نحوه محاسبه عیدی، دستمزد روزانه ضرب در ۶۰ روز است. در نتیجه طی امسال که دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود، 8 میلیون و ۳۵۹ هزار تومان خواهد بود. از سوی دیگر در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی هم که امسال کارگران دریافت می‌کنند، ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است. نکته دیگر این که همان طور که گفته شد، به افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند نیز به نسبت، عیدی تعلق می گیرد. به این شکل که (با فرض حداقل عیدی) حداقل مزد ماهانه در عدد ۲ ضرب، بر 12 تقسیم و در نهایت در تعداد ماه کارکرد مجدد ضرب می شود.

با این اوصاف، جدول زیر جزئیات حداقل عیدی کارگران بسته به تعداد ماه کارکردشان را بیان کرده است:

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مصوبه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی که طبق آن کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار تعیین شده است، اجرایی شد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی از اجرایی شدن مصوبه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.

به نقل از مهر، مهرداد قریب اظهار داشت: با توجه به ابلاغ مصوبه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ ماهانه به مبلغ ۶۵۰ هزار تومان و با عنایت به اینکه مبلغ مذکور مشمول کسر حق بیمه است، این سازمان تغییرات لازم را در نرم‌افزارهای مرتبط اعمال کرده و این ابلاغیه در سازمان تأمین‌اجتماعی اجرایی شده است.

قریب افزود: کارفرمایان ضروری است حق بیمه مربوط به مابه‌التفاوت افزایش حق مسکن کارگران را از ابتدای سال جاری محاسبه و به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.

حمید حاج‌اسماعیلی اظهار داشت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی، مساله عجیبی است؛ از این جهت که برای اولین بار دولت حاضر شد در میانه سال، دستمزد و حقوق کارمندان و مستمری‌بگیران را مورد بازنگری قرار دهد.

یک کارشناس بازار کار پیشنهاد داد که با توجه به شرایط تورم کشور، حقوق کارگران هم مانند کارمندان و بازنشستگان اصلاح شود.

حقوق کارگران

برگزاری جلسه شواری عالی کاربرای حقوق کارگران در یکم بهمن

نماینده کارگران درشورای عالی کار از برگزاری جلسه شورای عالی کار در یکم بهمن ماه خبر داد و گفت: بررسی برای تشکیل کمیته مزد یکی از دستورات جلسه است.

هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نشست شورای عالی کار شنبه اول بهمن ماه برگزار می شود گفت:دستورات جلسه این نشست تصمیم گیری درباره تشکیل کمیته مزد است.

 ابوی درباره جزئیات دستورات جلسه نشست شورای عالی کار گفت:  ارائه نتایج طرح پژوهشی آثار و پیامدهای تعیین حداقل دستمزد بر اساس مناطق و صنایع، اصلاح یکی از مواد آیین دادرسی کار و تصمیم گیری درباره تشکیل کمیته دستمزد شورای عالی کار و تعیین ماموریت‌های آن است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد:وزیرکار در اظهارات خود به تشکیل کمیسیون اشاره کرده اند. به نظر می رسد منظور از کمیسیون همان کمیته دستمزد است.

وی با یادآوری اینکه "در زمان حاضر شاهد رکود بسیاری از واحدهای تولیدی هستیم" گفت: قدرت خرید مردم بسیار پایین است و این مسئله باعث عدم فروش کالاهای داخلی شده است. قیمت تمام‌شده برای واحدهای تولیدی به‌دلیل تورم حاکم بر جامعه و انباشت کالا روز به روز در حال افزایش است.

ابوی با بیان اینکه افزایش 57درصدی دستمزد با افزایش قیمت کالاها خنثی شد، گفت: دستمزد کارگران حتی تا خط فقر هم فاصله زیادی دارد؛ چگونه می‌تواند تورم ایجاد کند؟ تورم زمانی ایجاد می‌شود که پول مازاد در جامعه باشد، اما دستمزد کارگران به‌اندازه‌ای نیست که امورات خود را بگذرانند.

وی درباره گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره احتمال مزد منطقه ای برای سال آینده گفت: در جلسه قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم.در حال حاضر شرایط برای تعیین مزد منطقه ای در کشور فراهم نیست. اگر قرار باشد دستمزد پایین ترین تعیین کنیم احتمالا ماندگاری در شغل کاهش می یابد و امنیت شغلی به خطر می افتد. یکی از علت هایی که در سال 1401 ماندگاری در شغل افزایش یافت, بحث افزایش حقوق بود. اگر مزد منطقه ای اعمال شود, کارگران به فکر مهاجرت می افتد تا به شهرهایی که درآمد بیشتری دارد مهاجرت کنند و اگر چنین شود عرضه و تقاضا در کشور نامتعادل می شود.

ابوی با تأکید بر اینکه مرجع تصمیم گیر برای تعیین مزد صرفا شورای عالی کار است گفت: دستمزد به صورت سه جانبه در شورای عالی کار با توجه به ماده 41 قانون کار تعیین خواهد شد. دستمزد کارگران در مجلس تعیین نمی شود, اظهار نظر نمایندگان مجلس درباره دستمزد بیهوده است./تسنیم

حقوق کارگران

حداقل حقوق کارگران در قانون

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق از جلسه شورایعالی اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند.

در این زمینه علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در تحلیل این نتیجه می‌گوید:

“با افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد و افزایش ۵۳.۵ درصدی کل دریافتی کارگران، حقوق اداره کار ۱۴۰۱ برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره که مبنای محاسبات ما قرار دارد، به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید؛ افزایش ریالی دستمزد خانوار متوسط، ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود”.

وی همچنین در ادامه اطلاعات تکمیلی را در مورد بن کارگری و سنوات اعلام کرد و گفت:

علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد کارگران، بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان  ( در توافقات بعدی به 550 هزار تومان) رسید. البته حق مسکن طبق آخرین توافق‌های انجام شده در نهایت به عدد 550 هزار تومان رسید. سنوات ماهانه کارگران نیز ۲۱۰ هزار تومان شد. کارگری که اصلاً سابقه ندارد و فاقد اولاد است و تازه پا به کارگاه گذاشته، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی ماهانه خواهد داشت.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.