کد خبر : 32787 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

جیب بازنشستگان پر پول شد | واریزی جدید در حساب ها | معوقات حقوق بازنشستگان کی کامل می شود؟

سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت حقوق دی‌ماه حدود ۴‌میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌ اجتماعی از روز سه‌شنبه بیستم دی‌ماه آغاز خواهد شد و حقوق این گروه بر اساس حروف الفبا تا تاریخ سی‌ام دی‌ماه واریز خواهد شد.

جیب بازنشستگان پر پول شد | واریزی جدید در حساب ها | معوقات حقوق بازنشستگان کی کامل می شود؟

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از بیستم هر ماه بر اساس حروف الفبا انجام می شود واریز حقوق بازنشستگان به همراه یک ماه معوق سایر سطوح از دیگر اقدامات وزارت کار در سال 1401بود. در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از واریز معوقات  و حقوق بازنشستگان را می خوانید.

حقوق بازنشستگان

همچنین با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز این افزایش محاسبه و واریز می‌شود.

گفتنی است با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین‌ اجتماعی از آبان‌ماه، قرار است تا پایان امسال معوقات ماه‌های گذشته از سال جاری نیز به حساب بازنشستگان این سازمان واریز بشود‌ و این ماه معوقات حقوق خردادماه به حساب این بازنشستگان واریز خواهد شد.

افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در سال جاری، داستان پر‌فراز‌و‌فرودی داشت و حالا که موضوع با تحقق خواست بازنشستگان سایر سطوح به سرانجام رسیده، مروری بر آنچه در این ایام گذشت، نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه مسئولان در دولت، مجلس و سازمان تأمین‌ اجتماعی در این مدت و نیز پیگیری‌های کانون‌های بازنشستگان برای افزایش قابل توجه مستمری پرداختی به همه سطوح بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

طبق تصریح ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌ اجتماعی، حداقل مستمری پرداختی به افراد واجد شرایط دریافت مستمری کامل در هر سال (مشتمل بر مستمری ازکارافتادگی کلی، مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان) نباید کمتر از حداقل حقوق تعیین‌شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار باشد. علاوه بر آن طبق تصریح ماده ۹۶ قانون تأمین‌ اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد، با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

امسال و بعد از تعیین میزان افزایش سالانه حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون در شورای عالی کار در روز‌های پایانی اسفند‌ماه سال ۱۴۰۰، فرایند تدوین پیشنهاد سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره میزان و چگونگی افزایش مستمری بازنشستگان و سایر مستمری‌بگیران این سازمان، در اولین روز‌های کاری بعد از تعطیلات نوروزی با مشارکت و همکاری اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران آغاز شد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی، در پانزدهم فروردین‌ماه و اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز با شرکت در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کانون‌های بازنشستگی تشکیل شد، از افزایش منصفانه مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و پس از برگزاری چندین جلسه با نمایندگان بازنشستگان، پیشنهاد هیئت‌مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره افزایش حقوق سالانه بازنشستگان، هفتم اردیبهشت‌ماه براساس مفاد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌ اجتماعی و با درنظر‌داشتن مفاد مصوبه شورای عالی کار، از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ به هیئت‌وزیران ارسال شد.

اما با ابلاغ مصوبه هیئت دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در ۱۵ خرداد‌ماه، مشخص شد که در هیئت‌وزیران پیشنهاد سازمان تأمین‌ اجتماعی که مشتمل بر افزایش ۵۷.۴‌درصدی حداقل مستمری‌ها و نیز افزایش ۳۸‌درصدی به‌علاوه رقم ثابت ۵۱۵‌هزار تومان سایر سطوح مستمری‌ها بود، با تغییراتی همراه شده است.

سازمان تأمین‌ اجتماعی پس از ابلاغ این مصوبه، بلافاصله افزایش مقرر را در حقوق حداقل‌بگیران و سایر سطوح مستمری‌بگیران از همان خرداد‌ماه اعمال کرد و حقوق خرداد‌ماه آنان با اعمال افزایش مقرر محاسبه و پرداخت شد و مابه‌التفاوت ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه‌های تیر و مرداد به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت شد، اما از همان روز ابلاغ مصوبه پانزدهم خرداد‌ماه هیئت وزیران، سازمان تأمین‌ اجتماعی فارغ از جاروجنجال‌های رسانه‌ای، پیگیری اصلاح این مصوبه را آغاز کرد و با دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی مجدد موضوع افزایش مستمری بازنشستگان و همچنین پیگیری‌های نمایندگان مجلس، امید‌ها به اصلاح این مصوبه افزایش یافت.

نقطه پایانی این ماجرا‌ اما زمانی اتفاق افتاد که با تلاش‌های انجام‌شده، هیئت وزیران اختیارات خود درباره تصمیم‌گیری در زمینه میزان افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد و در نهایت، در ۲۷‌مرداد‌ماه در نشست کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی که در شهر بندرانزلی برگزار شده بود، از تصمیم وزرای عضو هیئت‌امنای سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره اعمال مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش سایر سطوح غیراز حداقل مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داده شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی، در این نشست اعلام کرد که احکام جدید این دسته از بازنشستگان در شهریور‌ماه صادر و حقوق شهریور‌ماه آنان براساس افزایش ۳۸‌درصد به‌علاوه رقم ثابت ۵۱۵‌هزار تومان محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در نهایت طبق وعده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، حقوق شهریور‌ماه بازنشستگان با اعمال افزایش مستمری سایر سطوح پرداخت شد و‌ حقوق مهرماه و آبان‌ماه و آذرماه بازنشستگان همراه با معوقات افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت پرداخت شد‌ و حال این ماه هم‌زمان با پرداخت مستمری دی‌‌ماه، مابه‌التفاوت ماه خرداد نیز پرداخت می‌شود و ‌بقیه معوقات نیز تا پایان سال پرداخت می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.