کد خبر : 32236 / /
/

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

سورپرایز داغ مالی امروز 13 دی برای کارمندان| واریز حقوق ویژه به فیش کارمندان از امروز| شرایط پرداخت حقوق کارمندان تغییر کرد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس از احتمال افزایش پلکانی حقوق های کارکنان دولت در سال آینده با مصوبه مجلس خبر داد.

سورپرایز داغ مالی امروز 13 دی برای کارمندان| واریز حقوق ویژه به فیش کارمندان از امروز| شرایط پرداخت حقوق کارمندان تغییر کرد

دولت، مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارمنداندر سال جاری را اصلاح و مجددا برای حقوق کارمندانو بر رعایت سقف مندرج برای حقوق کارمندان در تبصره ۱۲ قانون بودجه یعنی ۲.۵ میلیون تومان تاکید کرد. افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده به مرحله نهایی رسیده است. افزایش حقوق کارمندان در بودجه هر ساله با تغییرات به مجلس ارائه می شود.افزایش حقوق کارمندان می تواند کمک اقتصادی مناسبی برای آنها باشد. آخرین اخبار افزایش حقوق کارمندان را در سال آینده را در خبر آزاد بخوانید.

جزییات تازه برای کارمندان

حقوق کارمندان

 بر اساس آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معادل ۸۰ دلار است. همچنین میزان فروش نفت همچون سال گذشته ۲/ ۱میلیون بشکه در روز خواهد بود. میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است و میزان افزایش یارانه نقدی نیز ۱۰ درصد دیده شده است.

ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. البته این پیشنهاد دولت است و با وضعیت فعلی اقتصاد در کمیسیون تلفیق تغییراتی روی میزان افزایش حقوق کارکنان دولت صورت می‌گیرد. البته در این راستا کمیته‌ای در کمیسیون اجتماعی نیز تشکیل خواهیم داد و قطعا تغییر و تحول جدی در زمینه حقوق خواهیم داشت چون افزایش ۲۰ درصدی حقوق با تورم تناسب ندارد. او در خصوص میزان افزایش یارانه نقدی تاکید کرد: بر اساس لایحه دولت افزایش یارانه نقدی ۱۰ درصد دیده شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم مالیات‌ها در درآمد دولت به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته میزان درآمد بودجه از محل مالیات حدود ۴۰ درصد بود و درآمد دولت از محل مالیات در سال آینده بین ۵۰ تا ۶۰درصد خواهد بود. اسماعیلی گفت: میزان درآمد دولت از محل فروش نفت همچون سال گذشته روزانه یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه دیده شده است. همچنین محمدرضا پور‌ابراهیمی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان درآمد دولت از محل مالیات در بودجه ۱۴۰۲، گفت: برآورد من این است که حدود ۵۰ درصد درآمد بودجه ۱۴۰۲ از محل مالیات و حدود ۲۵‌تا‌۳۰ درصد هم از محل فروش نفت خواهد بود. بقیه درآمد بودجه نیز از سایر روش‌ها همچون انتشار اوراق است.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد درآمد بودجه از محل مالیات دیده شد. اما درآمد مالیاتی ۱۰۵ درصد تحقق پیدا کرد یعنی میزان مالیات بیش از درآمد در نظر گرفته شده در بودجه تحقق پیدا کرد. البته بخشی از این افزایش درآمد به دلیل افزایش تورم بود. بنابراین دولت درآمد حاصل از مالیات را در بودجه سال ۱۴۰۲ بیش از سال جاری دیده است. رئیس کمیسیون اقتصادی به جزئیات بیشتری از لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره نکرد و گفت: چون لایحه بودجه اعلام وصول نشده است نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. باید روی عددهای رسمی اظهارنظر کرد، اما در حال حاضر چون بودجه اعلام وصول نشده ممکن است دولت لایحه را پس بگیرند و تغییری در آن ایجاد کنند. بنابراین نمی‌توان در خصوص ارقام بودجه اظهارنظر نهایی کرد.  همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که نخواست نامش فاش شود،  در خصوص قیمت نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به «دنیای اقتصاد» گفت: قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده ۸۰ دلار در نظر گرفته شده است.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت لحاظ شده است.

وی ادامه داد: البته ممکن است با مصوبه مجلس حقوق کارکنان دولت در سال آینده به صورت پلکانی افزایش یابد به این شکل که کارکنانی که دریافتی پایین تری دارند از افزایش حقوق بالاتر و کارکنانی که بالاترین حقوق ها را دارند از افزایش حقوق کمتری برخوردار شوند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در بخش منابع ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی دولت منابع درآمدی پیش‌بینی شده است.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز با قیمت بشکه ای ۸۰ دلار پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه مصارف حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش عمرانی اختصاص یافت است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در ارتباط با تامین درآمد از محل فروش اوراق طبق قانون برنامه ششم دولت باید تا صفحه ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد اما اینکه بودجه ۱۴۰۲ بر اساس قانون برنامه ششم تصویب خواهد شد یا هفتم باید منتظر بمانیم تا چه سرنوشتی رقم خواهد خورد.

به گفته وی کسانی که بحث افزایش ۱۰درصدی حقوق را پیش کشیده‌اند و از آن دفاع می‌کنند یا حقوقشان بالاست یا از کف جامعه خبر ندارند یا نمی‌دانند در بازار چه خبر است.نظری افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید براساس میزان تورم حقوق‌ها افزایش پیدا کند؛ اینکه حقوق‌ها به اندازه یک‌چهارم تورم افزایش پیدا کند، معنایش این است که حقوق بگیر ثابت زمین‌گیر می شود. دولت بسیاری شرکت زیان‌ده و ساختمان‌ اضافی دارد؛ اینها را بفروشند، پولش را در خزانه بریزند و برای اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.به گفته وی، بودجه شرکت‌های دولتی۱۷۰۰هزار میلیارد تومان است که به کسی گزارشی درباره این بودجه داده نمی‌شود. دولت می‌تواند از جاهای دیگر بزند؛ شرکت‌های زیان‌ده را جمع‌آوری یا ادغام کند. باید محاسبه شود دستگاه‌های دولتی چه تعداد شرکت‌های زیان‌ده و ساختمان‌های اضافی دارند؛ اینها را بفروشند، پولش را در خزانه بریزند و برای اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.این نماینده مجلس گفت: دولت باید حقوق‌های نجومی را کاهش دهد، در یکی از شرکت‌هایی که بالغ بر پنجاه‌هزار نفر پرسنل دارد، متوسط ۲۵میلیون تومان حقوق می‌دهند. ببینید هیات‌مدیره بانک سپه چقدر حقوق می‌گیرند و هیات‌مدیره بانک تجارت با یک صلوات چه میزان حقوقشان افزایش پیدا کرد، اینها را جمع کنند، نه اینکه حقوق کارمند ضعیف را روز به روز کمتر کنند.

اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می دهد دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را ۷ میلیون تومان در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده ۷ میلیون تومان در ماه و ۸۴ میلیون تومان در سال پیشنهاد شده است.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه بوده است.همچنین بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد شده حق عائله مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و۱۰۰ درصد افزایش یابد

این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود ۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۱ ابتدا متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصدی در بودجه گنجانده شد اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد ۱۰ درصدی حقوق ها موافقت کرده و تحت لایحه ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

براساس پیگیری‌های انجام شده کل بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و در عین حال گفته شده که نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

خبر مهم برای مردم

حقوق کارمندان

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بعد از ظهر روز دوشنبه به مجلس ارائه شده است اما اعلام وصول آن به صورت رسمی رخ نداده است پیگیری‌هایی در خصوص ارقام کلان بودجه انجام شد. براین اساس گفته شده که بودجه عمومی دولت ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌ها نیز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

براین اساس کل بودجه به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از مجموع ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان آن را هزینه‌های حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد. ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر هزینه‌ها و تلفیق منابع و مصارف تبصره ۱۴ است.

افزایش  ۲۰ درصدی حقوق کارمندان

در بودجه نیز شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی هستیم البته همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

براساس شنیده‌ها پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه ۲۶ هزار تومان بوده که مورد موافق قرار نگرفته است. براین اساس به نظر می‌رسد که نرخ ۲۳ هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده نیز قرار خواهد داشت.

در خصوص تبصره ۱۴ نیز باید گفت که منابع آن وارد بودجه شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این اقدام قرار نیست که تغییر به خصوصی ایجاد کند و تنها نظم بودجه را افزایش خواهد داد. در این بین منابع تبصره ۱۴ نیز نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۴ وارد بودجه عمومی شده است و رقم هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده، به نظر می‌رسد که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای بحث بازخرید اوراق و همچنین بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است.

یکی از نکاتی که در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح شده این است که در حقیقت تغییر قابل توجهی در آن رخ نداده و بخش قابل توجهی از رشد درآمدها و هزینه‌ها مربوط به تورم سال جاری است.

لازم به ذکر است بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

حقوق کارمندان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.