کد خبر : 32185 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوارها

خبر ویژه دوشنبه ۱۲ دی درباره پرداخت یارانه نقدی این ماه | عیدی یارانه ای دولت برای دی ماه | واریز یارانه نقدی 2 مرحله ای شد

جزئیات پرداخت یارانه نقدی دی 1401 اعلام شد.

خبر ویژه دوشنبه ۱۲ دی درباره پرداخت یارانه نقدی این ماه | عیدی یارانه ای دولت برای دی ماه  | واریز یارانه نقدی 2 مرحله ای شد

مرتضوی در خصوص افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده اند، تصریح کرد: کسانی که یارانه نقدیخود را دریافت نکرده اند یا استحقاق دریافت دارند می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کرده و اطلاعات خود برای گرفتن  یارانه نقدیوارد کنند. ارزیابی انجام شده و نتیجه آن به متقاضی ابلاغ می‌شود.هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدیوجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

مرتضوی افزود: برای توزیع کالابرگ، نیاز به تامین زیرساخت‌ها داشتیم که آماده شده و ابتدا در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی مسئولان استان هرمزگان، بناداریم طرح را این استان تحت سامانه ملی اعتبار یا همان کالابرگ الکترونیکی آغاز کنیم گفت: استفاده از این امکان، ۱۰۰ درصد اختیاری است و یارانه بگیران می‌توانند زودتر از موعدِ واریز یارانه‌ها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه می‌شود، از ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درواقع افراد می‌توانند تا قبل از زمان واریز یارانه نقدی، خرید کالا داشته باشند و اگر تمایل نداشتند در موعد مقرر یارانه همزمان با سایر نقاط کشور به حسابشان واریز می‌شود. همانطور که گفته شد این امکان کاملا اختیاری است و الزامی برای خرید کالا وجود ندارد. فرصتی است که فراهم شده و می‌توانند این ۱۱ قلم را از فروشگاه‌ها در سطح استان خریداری کنند و امیدواریم هرچه سریعتر از هرمزگان شروع کنیم و به دیگر استان‌ها برسیم.

مرتضوی با بیان اینکه طرح فعلا آزمایشی است و محدودیتی وجود ندارد که بگوییم مقدر اجناس چه قدر باشد گفت: افراد به فراخور نیاز می‌توانند از هرکدام از ۱۱ قلم به هر مقدار که اعتبار داشته باشند کالا بخرند.

وی اضافه کرد: بعد از ارزشیابی‌ها، اگر طرح مورد اقبال مردم قرار بگیرد در گستره ملی هم اجرایی خواهد شد. بسترها آماده است و پیگیر تامین منابع هستیم و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی را نظر به اینکه تست‌های مختلف انجام شده آغاز خواهیم کرد.

یارانه نقدی

حمایت از سه دهک اول جامعه با یارانه نقدی و کالابرگ

مرتضوی با بیان اینکه تقریبا ۹ دهک از جامعه ایران یارانه‌بگیر هستند که جمعیتی نزدیک به ۷۹ میلیون تا ۸۰ میلیون نفر (با احتساب نیروهای مسلح) را دربرمی‌گیرد گفت: بخشی از مردم یعنی عمده افراد در دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مستمری بگیر بهزیستی و کمیته امدادند. دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب افراد تحت تکفل به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند.

وی ادامه داد: توسعه سامانه مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی (سامانه اعتبار) نیز در دستورکار قرار گرفت. در دوره قبل روی این سامانه کار شده بود و ما روند را تسریع کردیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. /منیبان

بودجه یارانه نقدی در سال 1402 افزایش پیدا کرد

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی)  حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از 10 درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

در سال 1401 یارانه نقدی در قالب جدول ذیل تبصره 14 گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سرفصل‌های مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

لازم به ذکر است که دولت در حال برنامه‌ریزی برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی است تا خانوارهایی که تمایل دارند به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای اساسی را از محل این اعتبار خریداری کنند./ منبع: تسنیم

«جاماندگان» برای دریافت یارانه نقدی به کجا مراجعه کنند؟

کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- صبح امروز در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در بخشی از سخنان خود خبری نیز برای جاماندگان یارانه نقدی داشت. مرتضوی خبر داد که کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

وزیر کار در ارتباط با آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی که هم‌اکنون به صورت آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است، نیز اعلام کرد که سامانه  کالابرگ در چند شهرستان آزمایشی اجرا شد و در گستره استانی آمادگی وجود دارد. در استان هرمزگان به دو صورت اختیاری نقدی یا کالای پروتئینی طراحی شده است که شهروندان می‌توانند دریافت کنند. حدود ۱۱ قلم پیش‌بینی شده اما انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. فردی شاید بخواهد یک ماه را کامل برنج خرید کند یا یک ماه فقط پروتئین خرید کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.