کد خبر : 31813 / /
/

بیمه تامین اجتماعی|بیمه جدید| بیمه برای مردم

خبر فوری برای افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند| شرایط جدید سن بازنشستگی اعلام شد

اگر شرایط موجودِ سازمان و علل مسبب آن بررسی نشده و مدیرانی که ترک فعل یا سوءاستفاده کرده‌اند، معرفی و متخلفان عادلانه مجازات نشوند، هیچ اصلاحات پارامتریکی نباید صورت بگیرد؛ نباید سن بازنشستگی را افزایش دهند.

خبر فوری برای افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند| شرایط جدید سن بازنشستگی اعلام شد

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

خبر مهم برای مردم

کلیدواژه،‌ همیشه «اصلاحات پارامتریک» است و استدلالِ همیشگی، «کهولت صندوق‌های بازنشستگی و ضرورت اصلاحات تا صندوق‌ها سر پا بمانند». با دستاویز قرار دادن همین استدلال همیشگی، طرحی برای افزایش سن بازنشستگی تا ۵ سال در هیات دولت در دست تدوین است؛ این طرح هنوز نهایی نشده و ظاهراً قرار است تمام صندوق‌های بازنشستگی کشور از جمله تامین اجتماعی را دربربگیرد، اما راهبردهای کلی آن مشخص است و بخش‌هایی از آن قرار است در برنامه‌ی هفتم توسعه گنجانده شود و در مرحله‌ی بعد به عنوان یک طرحِ تنظیمی توسط دولت برای تصویب در اختیار مجلس شورا قرار بگیرد.

در ماه‌های پایانی سال بحث عیدی و پاداش سالانه کارگران در بنگاه‌ها داغ می‌شود،‌ در این زمینه علی حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ضوابط زیر را مطرح کرد.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به شرح زیر اعلام می‌شود.

ماده ۱- کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

 

تبصره ۱- مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز (سه ماه) حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | فرمول محاسبه عیدی تامین اجتماعی

تبصره ۲- در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ تعیین شده پرداخت می کنند، عرف کارگاه معتبر می باشد.

ماده۲- کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته شده و یا به نحوی از انحاء رابطه آنان با کارگاه قطع می شود و یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران می بایست به ماخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد.

ماده ۳- سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می شود.

به عنوان مثال سقف عیدی و پاداش سالانه کارگری که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات کار تمام وقت به کار اشتغال دارد با مزد روزانه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و۳۳ ساعت کار درهفته، عبارت است از:

ماده ۴- مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال است.

ماده ۵- در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر می باشد برای محاسبه عیدی و پاداش، متوسط حقوق دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

ماده ۶- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف پیش بینی شده در فصل نهم قانون کار است.

پرداخت حقوق بازنشستگان براساس حروف الفبا

دفترچه بیمه

پرداخت‌ها براساس حروف الفبا از ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود./جماران

سازمان تامین اجتماعی بالاخره احکام جدید بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را صادر کرد، این اتفاق به معنی آن است که طبق وعده قبلی مدیران این سازمان حقوق بازنشستگان مشمول براساس افزایش جدید پرداخت می‌شود.

برابر عرف رایج، پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از روز بیستم هر ماه آغاز و طبق فهرست اعلامی تا پایان ماه با همه مستمری بگیران تسویه حساب خواهد شد.

با توجه به قطعی بودن صدور احکام بازنشستگان سایر سطوح بگیر، قرار است از چهار روز دیگر مستمری این افراد براساس افزایش‌های جدید محاسبه و پرداخت شود.

در احکام جدید میزان افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، سی و هشت درصد به علاوه رقم ثابت پانصد و پانزده هزار تومان است.

مطابق قانون افزایش‌های جدید شامل ماه‌های سپری شده از سال ۱۴۰۱ نیز خواهد شد و این یعنی دولت باید مابه‌التفاوت افزایش پنج ماه گذشته را به بازنشستگان مشمول پرداخت کند.

در خصوص زمان نحوه تسویه حساب این مابه التفاوت هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد. مسئله قطعی این است که این افزایش از ماه جاری اعمال خواهد و در مقابل احتمال داده می‌شود که تسویه حساب معوقات از نیمه دوم سال آغاز شود.

بر این اساس دور از انتظار نیست که بازنشستگان غیر حداقلی بگیر از مهر ماه همزمان با دریافت حقوق ماهانه، مابه التفاوت یکی از ماه‌های سپری شده را نیز دریافت کنند.

چنانچه این اتفاق بیفتد، انتظار می‌رود که این معوقات تا پیش از اتمام سال جاری و موعد پرداخت مطالبات پایان سال ۱۴۰۱ تسویه شود.

سازمان تامین اجتماعی سه میلیون و ششصد هزار بازنشسته و مستمری بگیر دارد، برای امسال دولت مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را به میزان ده درصد افزایش داده بود اما در نهایت با اعتراض متصل بازنشستگان و پشتیبانی مجلس ناگزیر به تجدید نظر در این مصوبه شد.

به دنبال این افزایش، دولت قصد دارد تا حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته خود را نیز از طریق لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش دهد. به نظر می‌رسد که در صورت تصویب این لایحه، حقوق این گروه نیز معادل همان سی‌وهشت درصدی که برای کارگران شاغل و بازنشسته تعیین شده بود، افزایش یابد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.