کد خبر : 29303 / /
/

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش حقوق بازنشستگان

فوری؛ پیشنهاد دوباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان | وضعیت حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آینده | رقم افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال 1402 معلوم شد

بر اساس آخرین جمع بندی سازمان برنامه و بودجه کشور از لایحه بودجه ۱۴۰۲، متوسط افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آیند ۲۰ درصد پیشنهاد شده است.

فوری؛ پیشنهاد دوباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان | وضعیت حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آینده | رقم افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال 1402 معلوم شد

حقوق بازنشستگان امسال با کمی فراز و نشیب همراه شد. طبق مصوبات قرار بر افزایش حقوق بازنشستگان به صورت پلکانی برای بازنشستگان تامین اجتماعی شد. اما این امر با برخی مخالفت ها همراه شد. همین مورد، افزایش حقوق بازنشستگان را با کمی تاخیر مواجه کرد. اما حقوق بازنشستگان کشوری چگونه افزایش یافت؟  حقوق بازنشستگان  تا چه سطحی افزایش می یابد؟

 به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در سازمان برنامه جمع بندی شده و هفته آتی برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال میشود.

بر این اساس در حالی که مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی در سنوات اخیر ۱۵ اذر ماه بوده است، به نظر میرسد امسال دولت سیزدهم حداکثر تا اوایل آذر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همچنین هفته گذشته لایحه بودجه شرکت‌های دولتی نیز به مجلس ارائه شده است.

یکی از مهمترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که خبرنگار تسنیم مطلع شد، سازمان برنامه و بودجه در آخرین جمع بندی خود پیشنهاد افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق را به دولت ارائه کرده است.

گفتنی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ (جدای از افزایش ۲۵ درصدی حقوق حداقل بگیران) میزان افزایش حقوق کارمندان به صورت متوسط ۱۰ درصد بود که در مهر ماه امسال مجددا لایحه‌ای برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان به مجلس ارائه و در نهایت بعد از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.

به گزارش تسنیم، این احتمال وجود دارد که افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ در هیئت دولت نیز با تغییراتی مواجه شود، هرچند احتمال کاهش این میزان افزایش حقوق در دولت بسیار بعید بوده و حتی احتمال افزایش بیشتر متوسط حقوق‌ها نیز وجود دارد.

حقوق بازنشستگان

کسر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، کسر دو درصد از حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، برای استفاده آنان و افراد تحت تکفل ایشان از خدمات درمانی این سازمان، براساس ماده ۸۹ قانون تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود و قانون تأمین‌اجتماعی به منظور مساعدت به بازنشستگان، سرانه درمان را که در دوران اشتغال و برای شاغلان بیمه‌پرداز ۹ درصد می‌باشد، در دوران بازنشستگی به ۲ درصد تقلیل داده است.

مجتبی طهماسبی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در این مورد گفت: طبق ماده (۸۹) قانون تأمین‌اجتماعی، افرادی که به موجب این قانون، بازنشسته یا ازکارافتاده شده یا می‌شوند، افراد بلافصل خانواده آن‌ها و همچنین افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند، با پرداخت دو درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد و مابه‌التفاوت مبالغ پرداختی مستمری‌بگیران به موجب این قانون تا هزینه‌های واقعی درمان، از طرف سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی افزود: کسر این مبلغ همان‌گونه که گفته شد بابت استفاده بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی است و ارتباطی به هزینه صدور دفترچه‌های کاغذی ندارد. برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران با این تصور که کسر دو درصد سرانه درمان، تنها هزینه چاپ دفترچه‌های کاغذی است، در پی استقرار سامانه نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی درمان، تصور می‌کردند که کسر این مبلغ باید متوقف شود، درحالی‌که سرانه درمان ارتباطی به چاپ دفاتر فیزیکی درمان ندارد و براساس نص صریح قانون تأمین‌اجتماعی از حقوق بازنشستگان کسر و صرف هزینه‌های درمانی این عزیزان می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، همچنین لازم به ذکر است به موجب بند ۴ ماده ۱۳ لایحه قانونی راجع به بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ۱۳۷۳/۸/۳ مجلس شورای اسلامی، وصول حق بیمه درمان از صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قالب سرانه درمان مصوب هیات وزیران صورت می‌پذیرد لذا درخصوص گروهی از مستمری‌بگیران که سوابق بیمه‌پردازی آنان در قالب حرف و مشاغل آزاد بوده است، در دوران بازنشستگی هزینه درمان آنان برمبنای سرانه درمان مصوب هیأت‌وزیران محاسبه و از مستمری پرداختی کسر می‌شود.

عدم اعمال افزایش حقوق بازنشستگان کذب است

به گزارش جام جم آنلاین، در پی خبر اشتباه یک خبرگزاری که در کانال تلگرامی خود مدعی شده حقوق شهریور ماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون اعمال افزایش پرداخت شده است، از بعدازظهر دوشنبه ۲۸ شهریور، برخی سایت‌های خبری و کانال‌های فعال در فضای مجازی نیز بدون راستی آزمایی این خبر کذب را بازنشر کردند.

قابل توجه آنکه حتی در همان کانال تلگرامی نیز بسیاری از مخاطبان با رد این ادعا، اعلام کرده‌اند حقوق شهریور ماه آنان با افزایش وعده داده شده و مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت شده است.

گفتنی است پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار در مورد حقوق بازنشستگان سایر سطوح از بیستم شهریور آغاز شده و ادامه دارد.(مهر)

حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با احکام جدید آغاز شد

به گزارش جام جم آنلاین، میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر ایران که با موضوع «بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال احمر» برگزار شد، درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید گفت: بر اساس قولی که قبلا داده بودیم و برنامه‌ریزی که برای نرم افزار و پیاده سازی احکام انجام شده بود و احکام را هم بارگذاری کرده بودیم، از امروز طبق روال هرماه که پرداخت حقوق‌ها از بیستم آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد، حقوق‌ها بر اساس احکام جدید و اصلاح شده، واریز می‌شود.

وی افزود: از امروز حقوق‌ها با اصلاح احکام و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر دریافتی به چقدر می‌رسد؟ گفت: متفاوت است و از یک تا برابر حداقل دستمزد است که تناسب با همان افزایش اتقاق افتاده است.

موسوی درباره زمان واریز معوقات نیز گفت: در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.