کد خبر : 30831 / /
/

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

امشب؛ واریزی جدید دولت برای مردم | پرداخت مرحله دوم واریز یارانه نقدی آذر بحساب سرپرستان

جزئیات جدیدی از طرح کالابرگ الکترونیک اعلام شد که نحوه اختصاص یارانه در قالب جدید و برخی جزئیات دیگر طرح را مشخص می کند

امشب؛ واریزی جدید دولت برای مردم | پرداخت مرحله دوم واریز یارانه نقدی آذر بحساب سرپرستان

 کسانی که پیش از این یارانه نقدی شان حذف شده بود و در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند، مجددا مشمول دریافت یارانه شده و یارانه نقدی300 و 400 هزار تومانی واریز خواهد شداما محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مجلس در گفتگویی اعلام کرده پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.بالاخره پس ازمدتها انتظار وعده یارانه نقدی جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

واریزی جدید دولت برای مردم

یارانه نقدی

روز گذشته جزئیات جدیدی از طرح کالابرگ الکترونیک اعلام شد که براساس آن مشخص شده است در صورتی که اعتبار لحاظ ‌شده برای خرید کالا در پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است. به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.   پیگیری‌های تازه تسنیم از وزارت رفاه نشان می‌دهد، هم‌اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک «به‌صورت نسبی» در استان هرمزگان آغاز شده است و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد، به زودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طرح جدید شامل رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. «شبکه اعتباری ایرانیان» موسوم به «شما»، از یک سازوکار فنی استفاده می‌کند که ویژگی هایی به شرح زیر دارد:

1- در طرح کالابرگ الکترونیکی برخلاف طرح هوشمندسازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه‌کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد./

2- تعداد اقلام کالاهای مشمول این طرح باید در مصوبه هیئت دولت تعیین شود اما هیچ‌گونه محدودیتی در برندهای عرضه‌کننده اقلام تعیین‌شده وجود نخواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود بین 5 تا 17 قلم کالا در این طرح به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد.

3- اعتبار به‌صورت ماهانه در حساب سرپرست خانوار - بر اساس کد ملی و نه صرفاً کارت واریز یارانه نقدی - شارژ خواهد شد.

4- در صورت مصرف نشدن بخشی از اعتبار مذکور، امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهانه است.

5- در طرح «شما» شاهد رونمایی از یک سوئیچ کالایی هستیم، یعنی اگر کالای انتخاب‌شده جزو گروه اقلام مشمول در سبد تعیین‌شده باشد، بعد از خرید معادل مابه‌التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر خواهد شد.

6- احتمالاً باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده‌ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد، دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهک‌های پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نماند و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت.

کالابرگ الکترونیک اختیاری است

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اعلام این که یارانه نقدی حذف نمی‌شود و کالابرگ الکترونیکی اختیاری است، گفت: بر اساس این طرح، خانوارها می‌توانند به اعتبار یارانه، یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

حمید فرداد در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی و پرداخت آن در قالب کالابرگ، اظهار کرد: پس از اعلام رسمی و اجرای طرح، مردم می‌توانند به‌صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری و در مرحله نخست در استان هرمزگان اجرایی می‌شود، افزود: هرمزگانی‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز (اعلام شده) از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. خرید اقلام اساسی به‌صورت نقد و اعتباری است، یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص‌داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید بقیه مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به‌صورت نقدی پرداخت کنند.

یارانه نقدی

ارزش یارانه نقدی

هر چه  زمان می‌گذرد ارزش یارانه نقدی پرداختی کمتر می‌شود؛ شاید یکی از دلایلی که دولت واریز نقدی یارانه را به تخصیص کالابرگ و دردسر‌های آن ترجیح می‌دهد، همین باشد.

هشتمین یارانه پس از جراحی اقتصادی دولت در اردیبهشت‌ماه، طبق روال هر ماهه بیستم آذرماه پرداخت خواهد شد؛ آن هم با این تفاوت که به یک استان یارانه جدید تعلق نخواهد گرفت.

 آن‌طور که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان آغاز شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، طرح کالابرگ را در کل کشور اجرا خواهد شد.

به نظر می‌رسید یارانه آذرماه و به عبارتی یارانه‌ای با طعم یلدا، آخرین یارانه نقدی باشد که مردم دریافت می‌کنند و بعد از این یارانه، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کالابرگ هستند.

اگرچه دولت چندان با پرداخت کالابرگ موافق نیست و بیشتر مدافع پرداخت یارانه نقدی است. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود که سال آینده دولت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند

اما محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مجلس در گفتگویی اعلام کرده پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

در این شرایط، بنا به گزارش‌ها از اردبیهشت ماه امسال تاکنون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳ میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

در همین رابطه، حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه اعلام کرده؛ با توجه به آنکه دهک‌بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند.

او تصریح کرده؛ افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می‌توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا ۹ قرار گیرند، مشمول یارانه می‌شوند.

سخنگوی ستادهدفمندی یارانه‌ها افزوده؛ افرادی که تا قبل از ۱۴۰۱ یارانه آن‌ها حذف شده بود یا انصراف داده بودند، می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی ثبت‌نام کنند.

او خاطرنشان کرده؛ اگر سامانه اعتراض وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای اعتراض افراد قطع است، مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

یارانه نقدی

سورپرایز یارانه بگیران در سال ۱۴۰۲

محسن زنگنه، نماینده مجلس با بیان جزئیات واریز یارانه نقدی در سال آینده گفت: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است، چراکه از نظر منطقی و عملی امکان اجرای این طرح و حذف یارانه نقدی فعلاً وجود ندارد و مردم برای پوشش بخشی از تورم تحمیلی بر اقتصاد خانوار مبتنی بر این یارانه ماهانه، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این جملات را عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرنگار ما گفت آن هم در واکنش به خبر منتشر شده در روز‌های اخیر مبنی بر شروع زودهنگام اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی و سراسری شدن آن پس از اجرای آزمایشی یک‌ماهه.

محسن زنگنه با تأکید بر اینکه اجرای آزمایشی یک‌ماهه در یک استان فقط برای سنجش زیرساخت‌های فنی این طرح است و برای این سنجش هم نیازمند صرف چند ماه زمان هستیم. او در همین حال به وجود منافذ و خلأ‌های متعدد در کالابرگ الکترونیک ازجمله نحوه تأمین منابع و توزیع کالا‌های یارانه‌ای و چگونگی جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از این کالابرگ اشاره می‌کند که هنوز هیچ یک از این ابهام‌ها برای دولت و مجلس رفع نشده است.

زنگنه می‌گوید: در مرحله آزمایشی، قرار نیست منابع مالی خاصی به آن تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی است که آیا امکان اجرای طرح برای توزیع بسته‌های حمایتی را دارد یا نه. بر همین اساس اجرای طرح بی‌شک در سال جاری منتفی است و برای سال آینده هم باید دید در لایحه بودجه‌ای که هنوز به مجلس نیامده، دولت چه تدبیری اندیشیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه نمی‌شود یارانه۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی که بخشی از تورم سنگین فعلی را پوشش می‌دهد، ناگهانی قطع کرد، اضافه می‌کند: دولت با آزمایش این طرح در یک استان می‌خواهد به قطعیت برسد که آیا می‌تواند در سال جاری یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، به تمام مردم یا بخشی از جامعه یارانه‌ای اضافه در قالب کالابرگ اختصاص دهد یا نه.

وی خاطرنشان می‌کند: بحث اجرای طرح کالابرگ الکترونیک زمانی مطرح شد که لازم بود دولت برای مراقبت از معیشت مردم، بسته‌های حمایتی فقط در حوزه کالا‌های اساسی و غذایی ارائه کند که متأسفانه آن زمان اجرا نشد و امروز منطقاً و عملاً امکان اجرای آن سلب شده است.

وی در پاسخ به اینکه به هر صورت اجرای این طرح در سال آینده هم هزینه مالی سنگین بر دولت و کشور تحمیل می‌کند و محل تأمین منابع آن نامشخص است، می‌گوید: برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی باید منتظر لایحه بودجه سال آینده بمانیم. این امکان وجود دارد که مبلغ مشخصی به یارانه نقدی ماهانه افراد اضافه شود که فقط همین مبلغ اضافه شده به عنوان کالابرگ برای تأمین کالا‌های اساسی مردم اختصاص یابد که این موضوع هم نیازمند دیدن زیرساخت‌های فنی لازم برای پرکردن منافذ احتمالی طرح است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.