کد خبر : 30489 / /
/

یکی از مهم ترین نشانه‌های دیابت که نمی‌دانستید | دیابت چیست و نشانه های اولیه آن

| یک پزشک روسی معتقد است اگر در دست و پای خود احساس بی حسی می‌کنید، احتمالا به دیابت مبتلا شده اید.

یکی از مهم ترین نشانه‌های دیابت که نمی‌دانستید | دیابت چیست و نشانه های اولیه آن

دکتر ناتالیا بالاچوا متخصص غدد درون ریز در مسکو می‌گوید که کاهش حساسیت یا بی حسی در دست‌ها و پا‌ها ممکن است نشانه دیابت باشد.

این متخصص روس توضیح داد که اختلال در متابولیسم انرژی به دلیل افزایش سطح گلوکز خون، منجر به دیابت می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری، فرد احساس بی حالی و ضعف می‌کند و ممکن است دچار بی حسی در دست و پا و تشنگی شدید شود.

بالاچوا افزود: گلوکز سوختی برای سلول‌های بدن است، بنابراین سطح بالایی از آن در خون وجود دارد، اما اگر ایمونوگلوبولین طبیعی انسان بد عمل کند باعث می‌شود همه چیز تبدیل به "گلوکز" شود.

به گفته وی، دیابت بیماری‌های مزمن خفته را تحریک و فعال می‌کند که نشان دهنده عدم وجود علائم خارجی تشخیص دیابت است؛ بنابراین توجه به رژیم غذایی و ورزش منظم توصیه می‌شود.

دیابت چیست؟

به بیان ساده اگر بخواهیم بگوییم، دیابت اختلال یا بیماری مزمن محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، بدنشان دچار اختلال عدم مصرف گلوکز است. گلوکز ماده‌ای است که از مصرف غذاها دریافت می‌کنیم و سلول‌های بدن با استفاده از آن انرژی کافی برای زنده ماندن و فعالیت را پیدا می‌کنند.

این بیماری در افرادی بروز می‌کند که بدنشان توانایی جذب و ذخیره گلوکز را ندارد. گلوکز دریافتی از طریق تغذیه یک نوع از قندها به‌شمار می‌رود که داخل خون تجمع می‌کند و از این روی سبب افزایش قند خون می‌شود. حال برخی ممکن است از این بیماری تنها به‌عنوان مرض قند یاد کنند، اما ماجرا به همین نام ختم نمی‌شود. این بیماری انواع متفاوتی دارد و به‌صورت کلی می‌توان آن را به چهار دسته تقسیم کرد.

بیماری دیابت چگونه بروز می‌کند؟

دیابت  زمانی بروز می‌کند که به دلایلی سلول‌های عضلانی، سلول‌های کبدی و سلول‌های چربی نسبت به انسولین موجود در گردش خون بی‌تفاوت شده و حساسیت خود را از دست می‌دهند. درنتیجه، مقدار انسولین موجود در خون جواب‌گوی انتقال گلوکز کافی به داخل سلول‌ها نیست و بدن به مقادیر بیشتری از انسولین برای اثرگذاری بر سلول‌ها نیاز دارد.

در ابتدا پانکراس یا لوزوالمعده سعی می‌کند با تولید انسولین بیشتر نقص به وجود آمده را پوشش دهد که تا حدودی در این کار موفق عمل می‌کند اما در ادامه، روند بی‌تفاوتی سلول‌های بدن نسبت به انسولین قوی‌تر می‌شود به‌طوری‌که پانکراس نیز قادر نخواهد بود که با فعالیت بیشتر این اختلال را برطرف کند. بی‌تفاوتی سلول‌های بدن به انسولین زمانی رخ می‌دهد که شاخص توده بدنی یا BMI بالا باشد و فرد دچار اضافه‌وزن و چاقی شود.

درواقع چاقی یکی از دلایل عمده بروز عدم پاسخگویی سلول‌ها به هورمون انسولین است. به این پدید مقاومت به انسولین گفته می‌شود و هرچه چاقی بیشتر باشد این مقاومت نیز قوی‌تر خواهد بود. هنگامی‌که انسولین کارکرد خود را به دلیل مقاومت انسولینی از دست دهد به‌تدریج سطح قند خون افزایش می‌یابد و به مراحل دیابتی می‌رسد. همچنین چاقی با بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان نیز در ارتباط است.

علائم بیماری دیابت

درصورتی‌که فکر می‌کنید هر یک از علائم زیر در شما وجود دارد بهتر آزمایش چکاپ قند خون را در دستور کار خود قرار دهید. علائم عمومی دیابت شامل موارد زیر است:

  • ادرار زیاد به‌خصوص در شب
  • تشنگی زیاد
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • گرسنگی زیاد
  • تاری دید
  • بی‌حسی یا گزگز دست و پا
  • احساس خستگی مزمن
  • پوست بسیار خشک
  • زخم‌هایی که به‌کندی بهبود می‌یابند
  • ابتلای بیش‌ازحد معمول به عفونت
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.