کد خبر : 28509 / /
/

هدیه دولت برای متولدین سال ۱۴۰۱ | واریز یک و نیم میلیون تومان به حساب این خانوارها

هیئت وزیران در نشست روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت به متولدان سال ۱۴۰۱، ۵/۱‌میلیون تومان سهام تعلق بگیرد.

هدیه دولت برای متولدین سال ۱۴۰۱ | واریز یک و نیم میلیون تومان به حساب این خانوارها

 هیئت وزیران در نشست روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت به متولدان سال ۱۴۰۱، ۵/۱‌میلیون تومان سهام تعلق بگیرد.

بازار سرمایه یکی از بازار‌هایی است که می‌توان به واسطه آن هم ثروت را در میان مردم توزیع و هم اینکه به واسطه سهامداری مردم در بنگاه‌های بورسی درآمدی را از محل فعالیت شرکت و همچنین رشد نرخ بنگاه عاید مردم کرد، در این میان وقتی مردم در این بازار سهم داشته باشند، انواع و اقسام ریسک‌ها را تا حد ممکن کنترل می‌کنند تا سرمایه و محل درآمدشان آسیب نبیند، در همین راستا با وجودی که بیش از ۵۰‌میلیون ایرانی در بازار سرمایه حضور دارند و رویداد‌های اخیر به سرمایه آن‌ها آسیب زده است، هیئت وزیران در نشست روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت به متولدان سال ۱۴۰۱، ۵/۱‌میلیون تومان سهام تعلق بگیرد.

سرمایه ترسو است و با کوچک‌ترین ناآرامی و ریسکی ترجیح می‌دهد به بازاری ورود کند که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، ولو اینکه این بازار غیرمولد باشد. در همین راستا در هفته گذشته در مجموع هزارو ۶۵۹‌میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۳۱‌میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته افزایش ۴۵‌درصدی داشته است، افزایش اندک نرخ ارز این شائبه را ایجاد کرده که شاید نقدینگی کم‌کم در حال ورود به بازار ارز یا سکه و طلاست.

طبیعتاً با رشد ریسک به هر دلیلی شاخص‌های بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد از خود واکنش نشان می‌دهد، این در حالی است که همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در کشور شاهد تشدید خروج حقیقی‌ها از بازار سرمایه بوده‌ایم، به طوری که این رویداد در هفته گذشته توجهات را به خود جلب کرد و در اواخر هفته نیز شاهد اندک نرخ ارز بودیم که امکان دارد این تغییر ناشی از خروج نقدینگی از بازار بورس اوراق بهادار به سمت بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه یا واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری بانک‌ها باشد.

همانطور که می‌دانیم بازار سرمایه در هر شرایط در رابطه با احیا و عدم‌احیای برجام از خود واکنش منفی نشان می‌داد، در این بین همزمان با شکل‌گیری ناآرامی‌ها در کشور طی هفته‌های گذشته نیز ریزش شاخص‌ها در بازار سرمایه تشدید شد که برخی تحلیلگران مواجهه چالش‌های امنیتی در کشور را یکی از دلایل تشدید ریزش‌ها در بازار عنوان می‌کنند، این در حالی است که نرخ تورم در اغلب کالا‌ها رشد داشته است و با رشد بهای محصولات این انتظار وجود دارد بنگاه‌های بورسی با بهبود وضعیت درآمدی روبه‌رو شوند که این رویداد می‌تواند بر اساس شروطی به بهبود سودآوری بنگاه‌ها و سپس رشد نرخ سهام منتج شود.

هر چقدر هم که وضعیت درونی بنگاه‌های بورسی مناسب باشد، اما ریسک‌های بزرگ و عمومی گریبانگیر بازار سهام و حتی اقتصاد ایران است و شرایط برای انعکاس بهبود عملکرد و سودآوری بنگاه‌های بورسی در نرخ سهام دشوار می‌شود، به عنوان مثال وقتی به طور عمومی وضعیت در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس مساعد نیست و بازار با چالش نقدینگی و اعتماد روبه‌رو است و رویداد‌های موجود در کشور نشان از تبدیل ناآرامی‌ها به ناامنی‌ها دارد، طبیعی است که بازار سرمایه حتی به رغم بهبود عملکرد بنگاه‌ها نتواند این وضعیت را در قالب رشد نرخ سهام به نمایش بگذارد.

به طور خلاصه باید عنوان داشت که حال بازار سرمایه خوب نیست و این بازار نیاز به مجموعه سیاست‌هایی دارد که بتواند جایگاه خود را در تأمین مالی اقتصاد ایران بیابد و چنان جامعه ایرانی را به واسطه سهامداری در دل خود جای دهد که خود بازار سرمایه یکی از مؤلفه‌های امنیت‌آفرینی در جامعه شود، زیرا وقتی خانوار‌ها از محل بازار سرمایه درآمد مناسب داشته باشند، کمک می‌کنند تا ریسک‌ها تا حد ممکن کنترل شود و بازار را تحت تأثیر منفی قرار ندهند.

به هر ترتیب الان هم کم سهامدار نداریم و اتفاقات هفته‌های اخیر به ارزش دارایی مردم در بازار سرمایه آسیب زده است، به طوری که علاوه بر کاهش ارزش معاملات روزانه شاهد خروج سهامداران حقیقی از بازار هستیم و در عین حال ارزش سهام بنگاه‌ها نیز با کاهش مواجه شده است.

در این میان در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت توجهی به بازار سرمایه ندارد، اما هیئت وزیران در نشست روز چهارشنبه خود به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بند (ر) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، مبلغ اختصاص‌یافته برای متولدان سال۱۴۰۱ برای خرید واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، به ازای هر نوزاد ۱۵‌میلیون ریال و تا سقف ۱۵هزار‌میلیارد ریال است.

پیش از این دولت در مصوبه خود مقرر کرده بود، به متولدان سال۱۴۰۰، یک‌میلیون تومان و متولدان سال ۱۴۰۱، ۵/۱‌میلیون تومان سهام تعلق گیرد.

رویداد فوق نشان می‌دهد دولت همچنان گوشه‌چشمی در شرایط ناآرام کشور به بازار سرمایه دارد.

 بالاترین افت شاخص کل در سال ۱۴۰۱

روند شاخص کل بورس در تمامی روز‌های هفته اخیر نزولی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص افت هزارو ۲۰۶ واحدی را پشت سر گذاشت و روز یک‌شنبه ۱۲ هزارو ۱۶۳ واحد پایین آمد و وارد کانال ۲/۱ میلیون واحدی شد. روز دو‌شنبه نیز شاخص ۱۹ هزارو ۶۱ واحد سقوط کرد و روز سه‌شنبه شاخص به نزول ادامه داد و ۱۰ هزارو ۶۷۶ واحد کاهش یافت. در روز چهارشنبه نیز نرخ نزول شاخص بیشتر شد و ۲۵ هزارو ۹۹۳ واحد سقوط کرد.

شاخص کل در پایان هفته اول آبان ماه به رقم یک‌میلیون‌و ۲۴۱ هزارو ۶۷ واحدی رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۶۹ هزارو ۹۹ واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۳/۵ درصد شد. این افت شاخص بزرگ‌ترین ریزش هفتگی شاخص کل در سال جاری است.

منبع: روزنامه جوان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.