کد خبر : 27706 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

دولت خیال یارانه بگیران را راحت کرد | کالابرگ آماده نشد، یارانه نقدی را ادامه می‌دهیم! | یارانه نقدی چند برابر می شود

طبق توضیحات یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌یابد و کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

دولت خیال یارانه بگیران را راحت کرد | کالابرگ آماده نشد، یارانه نقدی را ادامه می‌دهیم! | یارانه نقدی چند برابر می شود

یارانه نقدی جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

طبق توضیحات یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌یابد و کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

به گفته محسن زنگنه، مجلس در قانون، دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده که دولت از طریق کالابرگ یا هر طریق دیگر، اختلاف قیمت سبد کالاهای اساسی را که در اختیار مردم قرار می گیرد، جبران کند.

یارانه نقدی

مزایای یارانه نقدی

وی می گوید: قطعاً کالابرگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد ولی زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است. زمانی که موضوع کالابرگ مطرح شد، دولت می‌خواست به خاطر تورم به صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم درآمد به مردم کالابرگ بدهد. الان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و تورم ۵۰ درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالاهای اساسی و سایر کالاها گران شده، لذا در زمان حاضر کالابرگ،

دیگر موضوعیتی ندارد. همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی که برای خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الان کالابرگ ارائه شود، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس می‌گوید: معتقدم اکنون زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالابرگ نیست و ارائه کالابرگ به مردم هیچ تاثیری بر روی تورم ندارد./همشهری‌آنلاین

زمان حذف یارانه نقدی

به گزارش مهر، پس از فراز و فرودهای بسیار نهایتاً دولت سیزدهم به دلیل مفاسد شکل گرفته و تضعیف زنجیره تولید، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به شکل دیگری گرفت که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مقرر شد به منظور جلوگیری از ورود آسیب به معیشت مردم، از خانوارها حمایت شود.

به همین منظور دولت تصمیم گرفت در ماه‌های ابتدایی حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی بدهد که بر همین اساس قرار شد با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شود که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان است.

از سویی دیگر نیز قرار بر این بود که از پایان تیرماه زیرساخت اعطای کالابرگ الکترونیک فراهم شده تا این طرح جایگزین یارانه نقدی شود.

در رابطه با ساز و کار اجرای کالابرگ الکترونیک، رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته بود که «فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود.»

با این وجود هنوز زیرساخت‌های مربوط به کالابرگ فراهم نشده است و دقیقاً مشخص نیست این سیاست چه زمانی به مرحله اجرا برسد.

آخرین اظهارنظر در مورد وضعیت اجرای سیاست کالابرگ مربوط به احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌شود که در اوایل شهریور ماه گفته بود «در شهریورماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم به هیئت دولت می‌آورد و با تصویب نهایی در ماه‌های آینده در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود.»/ مهر

 اجرا و ارائه کالابرگ منوط به نتیجه مثبت مراحل آزمایشی است. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که بسیاری از کارشناسان آن را اصلاح اقتصادی کشور دانستند.

پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال ۹۷ آغاز شد و در تمام این سال‌ها به اذعان بسیاری از کارشناسان موجب فساد و ایجاد رانت در کشور شده بود. افرادی که دغدغه شفافیت و مبارزه با فساد را داشتند همواره خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند.

در زمان تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، زمانی که دولت سیزدهم بر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اصرار داشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک شرط برای این موضوع قرار دادند. شرط نمایندگان عرضه کالاهای مشمول با کالابرگ الکترونیکی و با قیمت‌ها شهریور ۱۴۰۰ بود.

بر اساس تصمیم دولت، مقرر شد طرح کالابرگ الکترونیکی به‌صورت آزمایشی اجرا شود و نتیجه طرح به اطلاع ستاد اقتصادی دولت برسد تا در این باره تصمیم لازم اتخاذ شود.

حال با گذشت چهار ماه از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های یکم تا نهم درآمدی و برچیده شدن صف‌ها، بسیاری از افراد جامعه ترجیح می‌دهند یارانه را نقدی دریافت کنند تا اینکه برای دریافت کالا در صف‌های منتظر بمانند.

هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در خصوص سرانجام طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را در این مورد اندیشیده است و آمادگی لازم برای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: به‌دلیل حساسیت موضوع مقرر شد که ابتدا به‌صورت آزمایشی برای برخی گروه‌های خاص در کشور اجرا شود.

سبحانیان تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمام جوانب اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی چنانچه نتیجه مثبتی حاصل داشت، دولت در سطح گسترده‌ای انجام می‌دهد./ منبع: تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.