کد خبر : 27383 / /
/

افزایش سرسام آور قیمت برنج | برنج ایرانی 200 درصد گران شد

قیمت برنج در ۴ ماهه اول سال ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و این رشد برای برنج خارجی بیش از ۶۱ درصد بوده است.

افزایش سرسام آور قیمت برنج | برنج ایرانی 200 درصد گران شد

قیمت برنج در چهار ماه منتهی به مرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چه تغییری داشته است؟ آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی قیمت برنج داخلی رشدی بیش از ۲۰۰ درصدی داشته و این رشد برای برنج خارجی تا ۶۱٫۲ درصد هم رسیده است.

به نقل از اکوایران، رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در مدت زمان مورد بررسی در حالی ثبت شده که کشت برنج در فروردین و اردیبهشت صورت می گیرد و برداشت هم در شهریور ماه تمام می شود با این شرایط به گفته فعالان این بازار تولیدکننده نقشی در رشد قیمت نداشته است، از سوی دیگر هنوز برنج کشت سال جاری وارد بازار نشده و قیمت برنج سال جاری هنوز نامشخص است. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که رشد قیمت برنج کشت سال گذشته در حالی در بازار رقم خورده که به گفته دبیرانجمن برنج ایران، برنج با بهترین کیفیت سال گذشته با سود ۳۵ هزار تومان به عمده فروش ها فروخته شده است. با توجه به اظهارات علیزاده شایق به نظر مشکل افزایش قیمت از حلقه اول نیست و حلقه دوم (واسطه ها) موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار باشیم و با توجه به مشخص نبودن قیمت کشت امسال باید منتظر برنامه نهادهای ناظر برای کنترل بازار برنج باشیم.

 

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت در مدت زمان مورد بررسی «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی»، «برنج داخلی خزر»، «برنج باسماتی پاکستانی» ، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)» و «برنج هندی» در بازار رشد ۲۰۶٫۹ درصدی تا ۱۲٫۱ درصدی داشته اند.

 

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت قیمت «برنج طارم اعلا» در مدت زمان مورد بررسی در بازار به کیلویی ۱۱۲هزار و ۷۸۶ تومان رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰۶٫۹ درصدی را ثبت کرد، برنج طارم در مدت زمان مشابه سال قبل در بازار ۳۶ هزار و ۷۴۵ تومان قیمت گذاری شد.

آمار اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که «برنج داخلی هاشمی» هم در مدت زمان مورد بررسی رشدی بیش از ۲۰۰ درصد داشته و قیمت آن به ۱۰۷ هزار و ۲۴۹ تومان رسید، برنج داخلی هاشمی در مدت مشابه سال قبل ۳۵ هزار و ۶۸۵ تومان قیمت خورده بود. از سوی دیگر «برنج داخلی خزر» نیز در این مدت رشدی ۱۹۴٫۲ درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به ۷۱ هزار و ۸۲۱ تومان در بازار قیمت گذاری شد؛ «برنج داخلی خزر» سال گذشته در بازار ۲۴ هزار و ۴۱۴ تومان قیمت خورد.

وضعیت برنج خارجی هم در مدت زمان مورد بررسی مشابه برنج داخلی است، بطوریکه برنج وارداتی در این مدت رشدی ۶۱٫۲ تا ۱۲٫۱ درصدی را تجربه کرد. براساس آمار اعلام شده قیمت «برنج باسماتی پاکستانی» با رشد بیش از ۶۱ درصد نسبت در مدت زمان مورد بررسی به ۳۹ هزار و ۷۴۹ تومان رسید، قیمت این مدل برنج سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۹۳ تومان بود. روند رشد قیمت برنج هندی نیز در این مدت ۵۹٫۴ درصد بوده و قیمت آن از ۲۳هزار و ۵۱۷ تومان به ۳۷ هزار و ۴۹۲ رسید. اما «برنج تایلندی (غیر از هومالی)» در این مدت کمترین افزایش قیمت را تجربه کرد؛ براساس آمار اعلام شده رشد قیمت برنج تایلندی (غیر از هومالی) ۱۲ درصد بوده و قیمت آن از ۱۵ هزار و ۹۱۳ تومان به ۱۷ هزار و ۸۳۸ تومان رسیده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.