کد خبر : 26326 / /
/

سهمیه بنزین/ طرح یارانه جدید بنزین/یارانه بنزین

خبر جدید بنزینی دولت | سهمیه بنزین یارانه ای هم کاهش می‌یابد؟ | منتظر گرانی قیمت بنزین باشیم؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: دولت هیچ تصمیمی برای کاهش سهمیه‌های بنزین ندارد.

خبر جدید بنزینی دولت | سهمیه بنزین یارانه ای هم کاهش می‌یابد؟ | منتظر گرانی قیمت بنزین باشیم؟

به خودروهای ایرانی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد. سهمیه بنزین دو بخش 1500 تومانی و 3000 تومانی دارد. گفته شده که قیمت سهمیه بنزین امثال ابدا دچار تغییر نخواهد شد. اما میزان سهمیه بنزین ظاهرا قرار است کاهش پیدا کند. حالا سوال اینجاست که آیا کاهش سهمیه بنزین، منجر به افزایش قیمت آن می‌شود یا نه؟!

سهمیه بنزین

به گزارش صدا و سیما، جلیل سالاری اظهار کرد: قوانین موجود و قانون بودجه هیچ‌گونه اجازه‌ای به دولت برای افزایش قیمت‌های بنزین یا تغییر سهمیه ۶۰ لیتری خودروها نداده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره بنزین آزاد، گفت: از ابتدای ایجاد سامانه هوشمند سوخت و نظام سهمیه بندی، اعتباری آزاد برای کارت‌های شخصی ایجاد شده بود که در سال‌های مختلف متفاوت بوده است که به معنای سهمیه نبود و هر ماه در صورت استفاده نشدن، از بین می‌رفت و تغییر سقف آن، با هدف مبارزه با قاچاق بود.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: اگر فردی سوخت بیشتری نیاز داشته باشد، باید از کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت استفاده کند./ مهر

سهمیه بنزین تغییری نمی‌کند؟

بحث سه نرخی کردن قیمت بنزین وجود ندارد و قرار نیست که در سهمیه بنزین و قیمت آن تغییری ایجاد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بحث سه نرخی کردن قیمت بنزین وجود ندارد و قرار نیست که در سهمیه بنزین و قیمت آن تغییری ایجاد شود.

به نقل از ایسنا، جلیل سالاری امروز در حاشیه مراسم رونمایی از اجرای پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجاد شده در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا قرار است سهمیه بنزین به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کند، اظهار کرد: چنین موضوعی قرار نیست، اتفاق بیفتد. بر اساس تبصره ۱۴ اعتبار این مساله پیش‌بینی شده و پایان هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روال سوخت‌گیری مانند شرایط قبل انجام می‌شود و موضوعاتی که درباره تغییر قیمت مطرح می‌شود، مورد تایید نیست، گفت: زمانی که سامانه هوشمند در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد، بر اساس سهمیه‌بندی و این مسئله در سنوات مختلف به صورت متفاوتی وجود داشت و به موازات تولید کارت جایگاه‌داران نیز اتفاق افتاد که اکنون در تمام جایگاه‌ها نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره است و در کارت‌ها قابلیت ماندگاری دارد، تاکید کرد: سهمیه دوم نیز همچنان در کارت‌ها وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان از کارت جایگاه‌ها نیز استفاده کرد و به دلیل اینکه سطح قیمت‌ها تفاوت ندارد، عمدتا تراکنش‌ها از کارت جایگاه‌داران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه عمدتا بحث مهاجرت صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هیچ تصمیمی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین و یا تغییر سهمیه وجود ندارد.

تجهیز ۱۸ جایگاه سیار برای اربعین

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای سوخت‌رسانی به خودروهای موجود در مرزهای عراق، تصریح کرد: ۱۸ جایگاه سیار برای سوخت‌رسانی به ناوگان‌های دیزلی، خودروهای شخصی، اتوبوس واحد و اتوبوس‌های بین شهری پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه تامین سوخت در انبارها و ناوگان‌های حمل و نقل به گونه‌ای تامین شد که ترافیک مانع دسترسی نشود یادآور شد: پیش‌بینی‌های لازم برای این مسئله بطور کامل اندیشیده شده، به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم در حوزه سوخت هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: تسهیلات و امکانات لازم در این حوزه صورت گرفته و به تازگی نیز دولت تمهیداتی را لحاظ کرده تا از ناوگان‌ها برای جابجایی زوار نیز استفاده شود. بطورکلی پنج تا هفت هزار لیتر مازاد برای خودروهای دیزلی و ناوگان‌های حمل و نقل عمومی دیده شده است که در هر مرحله نیز ۴۰۰ لیتر سوخت گیری می‌کنند.

کاهش 100 لیتری سهمیه بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه بنزین اعلام کرد: از ماه جاری، سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به کاهش میزان بنزین در کارت‌های سوخت شخصی اعلام کرد سهمیه بنزین سه هزار تومانی که پیش از این ۲۵۰ لیتر در ماه بود از شهریور ۱۴۰۱ به ١۵٠ لیتر در ماه کاهش یافته است.

او در ادامه گفت: «اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.» به گفته سالاری این کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه مربوط به سراسر کشور بوده و به استان یا شهر خاصی محدود نیست.

سهمیه بنزین

معاون وزیر نفت در توضیح علت این کاهش سهمیه به این نکته اشاره کرد که در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١٥٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان وجود دارد که پیش از این ٢٥٠ لیتر بوده است و در ادامه تصریح کرد:

«با بررسی‌ای که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به‌طور میانگین بیشتر از ١٠ لیتر مصرف نمی‌کنند، طبیعتاً زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است.»

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در کشور هیچ خودرویی نیست که در ماه بیش از هزار کیلومتر تردد داشته باشد و علاوه‌بر‌این کارت جایگاه‌ها نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

سهمیه بنزین این افراد ۱۰۰ لیتر کاهش یافت

معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ماه جاری، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی با کاهش ۱۰۰ لیتری، از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه کاهش یافت.

وی افزود: متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی ۱۰ لیتر به ازای پیمایش هر یکصد کیلومتر است که سهمیه ۲۵۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی رقم بسیار بالایی بود که با توجه به بازنگری که صورت گرفت، در سراسر کشور این رقم به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی پابرجاست»، گفت: فقط سهمیه دوم یعنی سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی کاهش یافته و مردم در تمامی جایگاه‌های سوخت به کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران دسترسی دارند و طبق بررسی که انجام شده بود، اغلب مردم از سهمیه دوم یعنی سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت خود اصلا استفاده‌ای نمی‌کردند و سوخت‌گیری آزاد را اغلب با کارت جایگاه‌داران انجام می دادند./تسنیم

افزایش قیمت بنزین، نفت و گازوئیل در راه است؟

وزیر نفت گفت: بنده و همکارانم طی مصاحبه های متعدد هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی را تاکنون تکذیب کرده ایم. افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد.

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست امروز خود با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به موارد مطروحه در جلسه گفت: در این نشست گزارشی از عملکرد وزارت نفت در مورد صادرات میعانات نفتی، فرآورده های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین درآمدهای حاصل از فروش منابع نفتی در سه ماهه سال جاری نسبت به سال 1400 ارائه شد.

سهمیه بنزین

وی ضمن تاکید بر اینکه میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت طی امسال نسبت به سال گذشته بسیار مثبت بوده است، افزود: عملکرد وزارت نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد تحقق درآمدی داشته است، سال گذشته 12.5 میلیارد دلار در سامانه نیما از محل فروش محصولات پتروشیمی بدست آمد.

وزیر نفت تاکید کرد: در سه ماهه اول سال جاری نیز حدود 40 درصد وصول مطالبات وزارت نفت از محل فروش نفت، میعانات نفتی و فرآورده ها، صادرات گاز و محصولات پتروشیمی نسبت به سه ماهه اول سال 1400 افزایش داشته است. این موضوع از نظر حجمی و قیمت اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است.

اوجی بیان کرد: همچنین تعهد وزارت نفت در بحث درآمدهای نفتی تبصره 14 در سال گذشته 313 هزار میلیارد تومان بود که با تلاش دولت و این وزارتخانه توانستیم امسال بیش از 350 هزار میلیارد تومان واریز داشته باشیم. وزارت نفت با برنامه‌ریزی‌های انجام داده، تمام تلاش خود را خواهد کرد که منابع پیش بینی شده بودجه را در تبصره های یک و 14 را محقق کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شایعات افزایش قیمت گازوئیل و یا پرداخت سهمیه بنزین براساس کد ملی صحت دارد، گفت: بنده و همکارانم طی مصاحبه های متعدد هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی را تاکنون تکذیب کرده ایم. افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد و طرح پایلوت کیش در مورد بازتوزیع یارانه‌هاست که در یک محدوده کوچک در حال ارزیابی است./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.