کد خبر : 25652 / /
/

سهمیه بنزین | افزایش سهمیه بنزین | واریز سهمیه بنزین

خبر فوری | سهمیه بنزین کاهش یافت!!!!

سهمیه بنزین کاهش یافت!

خبر فوری | سهمیه بنزین کاهش یافت!!!!

به خودروهای ایرانی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد. سهمیه بنزین دو بخش 1500 تومانی و 3000 تومانی دارد. گفته شده که قیمت سهمیه بنزین امثال ابدا دچار تغییر نخواهد شد. اما میزان سهمیه بنزین ظاهرا قرار است کاهش پیدا کند. حالا سوال اینجاست که آیا کاهش سهمیه بنزین، منجر به افزایش قیمت آن می‌شود یا نه؟!

سهمیه بنزین

کاهش 100 لیتری سهمیه بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه بنزین اعلام کرد: از ماه جاری، سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به کاهش میزان بنزین در کارت‌های سوخت شخصی اعلام کرد سهمیه بنزین سه هزار تومانی که پیش از این ۲۵۰ لیتر در ماه بود از شهریور ۱۴۰۱ به ١۵٠ لیتر در ماه کاهش یافته است.

او در ادامه گفت: «اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.» به گفته سالاری این کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه مربوط به سراسر کشور بوده و به استان یا شهر خاصی محدود نیست.

معاون وزیر نفت در توضیح علت این کاهش سهمیه به این نکته اشاره کرد که در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١٥٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان وجود دارد که پیش از این ٢٥٠ لیتر بوده است و در ادامه تصریح کرد:

«با بررسی‌ای که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به‌طور میانگین بیشتر از ١٠ لیتر مصرف نمی‌کنند، طبیعتاً زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است.»

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در کشور هیچ خودرویی نیست که در ماه بیش از هزار کیلومتر تردد داشته باشد و علاوه‌بر‌این کارت جایگاه‌ها نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

واریز اولین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کیش/چرا سهمیه بنزین برخی واریز نشد؟

در چهارمین ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائط نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

طی یک تا دو سال گذشته به‌دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است./ایسنا

واریز اولین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کیش/چرا سهمیه بنزین برخی واریز نشد؟

 از ابتدای اسفندماه طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش آغاز شده و اولین مرحله واریز نیز در همین تاریخ به حساب کیشوندان صورت گرفت. اما برخی خبرها از این حکایت دارد که این سهمیه برای تمامی کیشوندان واریز نشده و برخی آن را دریافت نکرده‌اند.

پیگیری از سازمان منطقه آزاد کیش با این توضیح همراه شد که این عدم پرداخت به معنی گزینشی بودن واریز نیست و تمامی کیشوندان مشمول دریافت این بنزین یارانه‌ای هستند و اول اسفندماه برای آنها واریز انجام شده است.

طبق این اعلام، اگر سهمیه یارانه بنزین برای افرادی واریز نشده به این دلیل است که کیشوندی آن‌ها ثبت و یا تمدید نشده است، این افراد باید با مراجعه به اداره کیشوندی و یا تماس با مرکز مربوطه این مشکل را حل کنند؛ به طوری که در اسرع وقت می‌توانند مراجعه کرده و در کمترین زمان کارت کیشوندی دریافت و یا آن را تمدید کنند.

گفتنی است که در طرح «بازتوزیع یارانه بنزین» همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.

در عین حال قیمت بنزین تغییری نکرده و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است، اما با توجه به اختصاص اعتبار بنزین به افراد به جای خودروها، هر فرد یک اعتبار لیتری خواهد داشت که می‌تواند در جایگاه‌ها از آن استفاده کند؛ ولی کسانی که نیاز به استفاده از این بنزین ندارند، می‌توانند اعتبار خود را برای فروش عرضه کرده و افرادی که نیاز دارند آن را خریداری کنند./ایسنا

واریز اولین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کیش/چرا سهمیه بنزین برخی واریز نشد؟

معاون وزیر نفت درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی گفت: هنوز تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص نیست.

جلیل سالاری گفت: در دولت هیچ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی تشکیل نشده و دستوری هم به ما داده نشده است.

این در حالی است که در سال‌های قبل، در نخستین روزهای اسفند، تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود. در سال‌های قبل از ۹۸ که دولت سهمیه بنزین نوروزی واریز می‌کرد در هفته اول نوروز تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود و نهایتا تصمیم‌گیری درباره میزان سهمیه بنزین به روزهای میانی اسفندماه موکول می‌شد.

اما امسال به نیمه اسفندماه رسیده‌ایم و هم وزارت نفت دستور واریز سهمیه بنزین نوروزی را دریافت نکرده است.

پیش از این رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود احتمالا دولت برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروز، منتظر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کروناست که مشخص شود آیا امسال مجوز سفر نوروزی صادر می‌شود یا نه.

حالا یک هفته از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا گذشته و خبری از واریز سهمیه بنزین نوروز نیست. بر این اساس می‌توان گفت واریز سهمیه بنزین نوروزی منتفی است.

مگر اینکه دولت در یک برنامه ناگهان و تصمیم خلق‌الساعه تصمیم بگیرد مردم را در شب عید غافلگیر کند.

چند دلیل واریز نشدن سهمیه بنزین

پیش از این هم گمانه‌هایی در خصوص واریز نشدن سهمیه بنزین نوروزی مطرح بود. یکی از این دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور است. کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که احتمالا در تعطیلات نوروز، میزان مصرف بنزین روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد.

به عبارتی میزان مصرف بنزین به خودی خود در کشور بالاست و تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری به خودروها برای نوروز، میزان مصرف را بیشتر می‌کند. آن هم در حالی که اخیرا، نگرانی‌ها درباره افزایش مصرف بنزین شدت گرفته و حتی وزیر نفت مساله واردات بنزین را مطرح کرده است.

از طرف دیگر، با افزایش قیمت جهانی نفت، هر روز یارانه پرداختی دولت برای بنزین افزایش پیدا می‌کند. در یکی دو ماه اخیر بارها عنوان شد که قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است اما دولت این بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به دست مردم می‌رساند. واریز سهمیه بنزین نوروزی به معنای افزایش یارانه نجومی است که دولت برای بنزین پرداخت می‌کند. این هم دلیل دیگری است که سبب می‌شود دولت نخواهد و نتواند در این شرایط سهمیه بنزین نوروزی به مردم بدهد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.