کد خبر : 26187 / /
/

جنجالی ترین خودروی چین که طراحش یک ایرانی است + عکس

نادر فقیه زاده یکی از طراحان برجسته و معروف ایرانی است که در برند نوپای Avatr کار می کند.

جنجالی ترین خودروی چین که طراحش یک ایرانی است + عکس

خودروهای چینی حالا نه تنها زشت طراحی نمی‌شوند، بلکه در برخی موارد زیباتر و جذاب‌تر از رقبای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی هستند. یکی از جدیدترین مدل‌های برخاسته از این کشور که سر و زیادی بر پا کرده، کراس‌اووری به نام Avatr ۱۱ است. اما آیا می‌دانید این کراس‌اوور خوش استیل را نادر فقیه زاده طراحی کرده است؟

جذب مدیران و مهندسان تراز اول صنعت خودرو از شرکت‌های غربی، یکی از سیاست‌هایی است که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر اجرا کرده‌اند. اندکی پس از اجرای موفقیت‌آمیز این سیاست، چینی‌ها به استخدام طراحان برجسته نیز رو آورده‌اند. نادر فقیه زاده یکی از طراحان معروفی است که پس از سال‌ها هنرنمایی در کمپانی ب ام و اینک برای برند نوپای Avatr کار می‌کند.

مشخصات فنی مطلوب در کنار طراحی متمایز

برند الکتریکی Avatr در سال ۲۰۱۹ توسط چانگان بنیانگذاری شد. چانگان با تاسیس این برند می‌خواهد مدل‌های برقی خود را تحت نشان آن وارد بازار کند. اولین محصول این برند ۱۱ نام دارد و چند هفته قبل رونمایی شد. این کراس‌اوور از طراحی و همچنین پیشرانه مدرنی برخوردار است و از تکنولوژی شارژ ۷۵۰ ولتی و لایدار ساخت هواوی بهره می‌برد. جالب آنکه ۱۱ صفر تا صدی برابر با ۳.۹۸ ثانیه دارد و با یک بار شارژ می‌تواند تا ۴۲۳ مایل یا ۶۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته این رقم مطابق با استاندارد چینی CLTC است و بعید به نظر می‌رسد در دنیای واقعی تحقق یابد.

 
 

فارغ از مشخصات فنی مطلوب، این طراحی خاص و بروز است که باعث می‌شود Avatr ۱۱ در کانون توجه قرار بگیرد. این خودروی برقی در واقع ترکیبی است از یک کراس‌اوور و سدان. از این رو Avatr ۱۱ در نمای عقب کاملا منحصر بفرد و متمایز است. در زمان کنونی که همه کراس‌اوورها فرم و بدنه‌ای مشابه دارند، همین تمایز و منحصر بفرد بودن می‌تواند برگ برنده دست‌پرورده جدید نادر فقیه زاده باشد.

نادر فقیه زاده تنها طراح بزرگی نیست که از غرب به شرق رفته است. بجز وی، پیتر هاربوری هم از ولوو به جیلی نقل مکان کرده؛ هاکان ساراج اوغلو طراح سابق پورشه برای چری کار می‌کند و گریت وال موتورز اندریاس دوفل را از مرسدس بنز جذب کرده است. شباهت موجود بین محصولات جدید بی وای دی و آئودی هم اتفاقی نیست، چرا که ولفگانگ اِگر طراح سابق آئودی اینک در استودیوی طراحی بی وای دی مشغول به کار است. بد نیست بدانید کریس بنگل معروف هم به چانگان مشاوره می‌دهد.

چرا بسیاری از طراحان مشهور، به شرکت های چینی چراغ سبز نشان داده اند؟

دلیل این اتفاق به گفته بسیاری از این طراحان، آزادی عمل بسیار زیاد ایشان برای ترسیم خط و خطوط و پیکره بندی بدنه خودروهای چینی است، چیزی که در مورد برندهای قدیمی صنعت خودروسازی وجود ندارد، چرا که معمولا خودروسازان اصیل اروپایی و آمریکایی، از سیر تاریخی خاصی برای دیزاین محصولات جدید پیروی می کنند و این مورد باعث محدودیت عملکردی طراحان می شود، اما در مورد خودروسازان چینی اینطور نیست و طراحان صنعتی آزادانه می توانند، خلاقیت های خود را به واقعیت مبدل سازند، البته که ثروت زیاد و پرداخت حقوق بالا توسط خودروسازان چینی نیز در این میان نقش مهمی را ایفا می کند و ابعاد مالی نیز در کوچ طراحان بزرگ به خودروسازان شرقی، قابل انکار نیست!/دیجیاتو

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.