کد خبر : 25446 / /
/

وعده جدید دولت به بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان در راه است؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سال۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

وعده جدید دولت به بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان در راه است؟

پس از انتشار خبر پیشنهاد مشترک سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان لشگری و کشوری، گمانه‌زنی درباره علت این پیشنهاد و کیفیت و جزئیات این افزایش در رسانه‌ها بیش از پیش مطرح شد.

حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

وعده جدید برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خود با مدیران کانون‌های بازنشستگی، در ارتباط با خدمات درمانی و رفاهی گفت: برخی از خدمات رفاهی و درمانی با ارجاع به اساسنامه صندوق در زمره وظایف ذاتی صندوق تعریف نشده است ولی صندوق کشوری با تمام توان مصمم است که مشکلات بازنشستگان را پیگیری و رفع و رجوع نماید. در بحث بیمه تکمیلی درمان سال گذشته (۱۴۰۰) مبلغ ۷۵۰ میلیارد دریافت شده و حدود۲۲۴۳میلیارد تومان پرداخت خسارت شده است و امسال ۱۰۸۰ میلیارد آورده بوده و تاکنون۴۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خسارت شده؛ در عین حال، آیین نامه اجرایی ماده۸۵ خدمات کشوری تهیه و تدوین شده و همین روزها تقدیم دولت محترم می‌شود.

حقوق بازنشستگان

او در ارتباط با متناسب‌سازی گفت: سال۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

او افزود: آیین نامه نحوه پرداخت هدایا و کمک رفاهی و مناسبتی درحال تدوین است که حداقل به میزان۲۰درصد اعتبارات شاغلان برای بازنشستگان پیش‌بینی شده تا با کمک نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شود. بهره‌مندی بازنشستگان از محصولات و تولیدات شرکت‌ها، یک مطالبه برحق است ضمن اینکه به نفع شرکت‌ها هم هست؛ سعی می‌کنم از محصولات کفش ملی و پگاه و… بازنشستگان با لحاظ نمودن تخفیف لازم منتفع گردند.

مدیرعامل صندوق در مورد وام و حق مناطق جنگی گفت: در ارتباط با وام ازدواج فرزندان، هرکس درخواست کند پرداخت می‌شود و بارگذاری مجدد ضرورت ندارد؛ راجع به برخورداری بازنشستگان از امتیازات مناطق جنگی تفسیرهای متفاوتی می‌شود برخی‌ها اعتقاد دارند که مشمول بازنشستگان نمی‌شود.

رحمت الله پورموسی ـ در گفت گو با ایسنا، درباره مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و ۶۵۰ هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است. شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.

وی افزود: در طول سالهای اخیر مصوبه حق مسکن عینا و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها آیتم دستمزد کارگران است که برای اجرا شدن به تایید هیات وزیران نیاز دارد و این امر هم ناشی از این مساله است که بحث تامین مسکن به طور کلی از وظایف دولتها به شمار می رود.

حقوق بازنشستگان

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که اگر مبلغ حق مسکن در حد پیشنهاد است، دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید مجددا از مجرای شورای عالی کار بگذرد بنابر این چنانچه دولت لازم بداند که مصوبه کاهش پیدا کند باید به شورای عالی کار برگرداند تا مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد ولی معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی سرپرست وزارت کار، در روزهای آتی ابلاغ مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را هم شاهد خواهیم بود.

واریز معوقات حق مسکن از اول فروردین ۱۴۰۱

پورموسی با بیان اینکه مبلغ حق مسکن باید از ابتدای سال محاسبه و معوقات آن به حساب کارگران واریز شود، اظهار کرد: تصویب مبلغ حق مسکن طی سالهای اخیر همواره در هیات وزیران صورت گرفته است ولی معتقدم که این امر می تواند به شورای عالی کار واگذار شود و شورا دراین باره تصمیم گیری کند، کما اینکه حداقل دستمزد و بن خواربار و سایر مزایای جانبی مزد در شورای عالی کار تعیین و مصوب می شود.

وی گفت: در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم هرگونه افزایش حقوق و مستمری و سایر سطوح مزدی از مصوبه شورای‌عالی کار تبعیت می کند که امسال مغایرت پیدا کرد و در نهایت از سوی دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ همان افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان ابلاغ شد که از همین برج اجرایی خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری دولت می تواند نقش داشته باشد چون آنها از بودجه دولتی استفاده می کنند ولی در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی ریالی از بودجه دولت اختصاص نمی یابد و از محل واریز حق بیمه ۱۴ میلیون کارگر و ۴ میلیون بازنشسته حقوق‌ها پرداخت می شود.

کف دریافتی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان

پورموسی درباره حداقل دریافتی بازنشستگانی که مشمول افزیش ۵۷ درصدی حقوق شدند نیز توضیح داد: مطابق ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری ‌بگیران تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیأت وزیران می رسد، به گونه ای که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران نباید کمتر باشد. با توجه به آنکه حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ در شورای عالی کار به رقم ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید، هیات وزیران هم کف حقوق بازنشستگان را همین مبلغ تصویب کرد و بر این اساس بازنشستگانی که سال گذشته حقوقشان ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان بود دریافتی آنها امسال با متناسب سازی و حق مسکن و بن خواربار و افزایش ۵۷ درصدی به رقم ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

حقوق بازنشستگان

وی با بیان اینکه هیچ بازنشسته حداقل بگیری نباید امسال حکمش از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر باشد، تاکید کرد: برای امسال همه بازنشستگان حداقل بگیر و کسانی که دریافتی آنها ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است، مشمول افزایش ۵۷ درصدی حقوق و اعمال ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و کسانی که بالاتر از مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می گیرند، مشمول افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح به علاوه ۵۱۵ هزار تومان و اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی شده اند که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح از همین ماه اعمال و احکام آنها صادر خواهد شد.

اجرای ۲۵ درصد مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال

این کارشناس حوزه کار همچنین درباره ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: برای بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه ۷۵ درصد همسان سازی انجام شد ولی ۲۵ درصد آن باقی ماند که با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه ششم توسعه است و قوانینی که جاری و سازی است باید نهایتا در سال پایانی برنامه ششم محقق شود، امسال این ۲۵ درصد باقی مانده حتما باید انجام شود.

وی با اشاره به قول مساعد دکتر هاشمی‌ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ـ برای تحقق این امر در ماههای آینده تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شده و مکاتبات و مذاکراتی که با سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس صورت گرفته امسال ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق ها حتما انجام خواهد شد./ ایسنا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.