کد خبر : 24312 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

بمب خبری امروز درباره افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان این آخر هفته سورپرایز می شوند

ایلنا نوشت:حسن صادقی گفت: انتظار داریم دولت تا پایان هفته مصوبه‌ی افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کند.

بمب خبری امروز درباره افزایش حقوق بازنشستگان | بازنشستگان این آخر هفته سورپرایز می شوند

 حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که از طرف دولت برای بازنستگان به صورت ماهانه واریز می شود. حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

بازنشستگان کارگری همچنان در انتظار ابلاغ مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان هستند؛ نامه‌ی محمدباقر قالیباف بیست و نهم تیرماه صادر شده و اکنون هجدهم مرداد است؛ چرا این انتظار تا این اندازه طولانی شد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) در این رابطه می‌گوید: بیش از دو هفته است از نشست نمایندگان بازنشستگان و سرپرست وزارت کار برای تعیین تکلیف افزایش مستمری‌ها می‌گذرد؛ در آن نشست قرار شد سرپرست وزارت کار چارچوب را تعریف نماید و جدول زمانبندی برای زدن احکام و پرداخت مابه‌التفاوت‌ها را ارائه دهد. سرپرست وزارت کار در آن نشست، اجرای قانون را به طور ضمنی پذیرفت و وعده‌ی اجرایی شدن آن را داد اما متاسفانه دو هفته از آن نشست می‌گذرد و هنوز در خم یک کوچه مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه «این تاخیر نشان می‌دهد گرفتن تصمیم برای دولت سخت شده» ادمه می‌دهد: در زمینه‌ی مستمری بازنشستگان و اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، دولت صرفاً می‌تواند نظر تامین اجتماعی را تایید یا رد کند اما نمی‌تواند از اجرای قانون طفره برود؛ اینکه بازنشستگان را در بلاتکلیفی نگه دارند و دچار سردرگمی کنند، اصلاً خوشایند نیست؛ خواسته‌ی بازنشستگان صد درصد قانونی و صنفی‌ست و دیدیم بعد از نامه‌ی رئیس مجلس، بازنشستگان احساس کردند صدایشان شنیده شده است.

به گفته‌ی صادقی، بازنشستگان خواستار اجرای قانون و عملی شده الزمات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند؛ هرچند اگر امروز قرار باشد براساس تورم و میزان هزینه‌های زندگی، ماده ۹۶ اجرایی شود، به جای ۳۸ درصد باید مستمری‌ها حداقل ۵۸ درصد افزایش یابد.

زمان ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اضافه می‌کند: ما شرایط دولت را درک می‌کنیم؛ کانون عالی بازنشستگان، کانون تهران و ما در اتحادیه پیشکسوتان، در نشست با سرپرست وزارت کار حسن نیت خود را نشان دادیم؛ حتی اعلام کردیم در مورد زمان پرداخت معوقات حاضر به مذاکره هستم.

او تاکید می‌کند: انتظار داریم تا پایان هفته موضع تعیین تکلیف شود و دولت ابلاغیه را صادر کند؛ همه چیز برای اجرا فراهم است، هم بودجه هم زمانبندی، خود دستگاه‌های اجرایی مساله را پیچیده کرده‌اند؛ وقتی دولت اختیار را به وزاری عضو هیات امنای تامین اجتماعی داده، آقایان چرا تا این اندازه تعلل می‌کنند؟

صادقی در پایان می‌گوید: بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان هفته کار به سرانجام برسد؛ انتظار داریم وزاری دولت با درک درست شرایط، هرچه زودتر مجوز اجرای قانون را صادر کنند.

یک اتفاق عجیب درباره افزایش حقوق بازنشستگان

در حالی برخی از رسانه‌ها خبرهایی منتشر کرده‌اند مبنی بر این‌که قرار است تامین‌اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان اطلاعیه صادر کند و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه‌ای، رای و نظر دولت را ابلاغ کند، اما منابع آگاه می‌گویند تاکنون جلسه‌ای در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان برگزار نشده است.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص گفت: من با یکی از نمایندگان کارفرمایان که در هیات امنای تامین‌اجتماعی است، صحبت کردم. اولا این‌که تا الان هیچ جلسه‌ای برگزار نشده و دیروز هم هیچ خبری نبوده است. حرف او هم این بوده که قرار هم نیست جلسه‌ای برگزار شود.

وی افزود: برداشت این بود که دولت افزایش حقوق را تفویض کرده به وزرایی که عضو هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی هستند.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چنین اختیاراتی ندارد، چون سرپرست است و نمی‌شود امیدوار بود که او چنین اختیاری داشته باشد و مصاحبه‌ای یا اظهارنظر کند. حتی به نظر من حرف‌هایش هم نافذ نیست. اگر هم جلسه‌ای تشکیل شود، ایشان فقط جهت اطلاع ممکن است دعوا داشته باشد، چون ایشان کاره‌ای نیست و وزیر هم نیست.

این کارشناس بازار کار متذکر شد: فقط وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه می‌ماند. در هیات امنا خبری نیست و اعضای آن هم می‌گویند ما خبری نداریم و تاکنون هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است. آنها می‌گویند این کار هنوز دست خود دولت مانده و هیچ ارتباطی به صورت جدی با سازمان تامین‌اجتماعی پیدا نکرده است‌. یعنی این مصوبه به سازمان تامین اجتماعی عودت نشده است. یا سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به این کار و اظهارنظر و انجام جلسه، تکلیفی از طرف دولت ندارد.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: کار هنوز در اختیار دولت است و این یکی از ابهامات عجیبی است که دولت در خصوص بحث افزایش مستمری بازنشستگان ایجاد می‌کند.

وی گفت: این بحث‌ها بیشتر شایعات است و نمی‌توان به آن امیدوار بود. حتی اگر سازمان تامین اجتماعی هم اطلاعیه صادر کند، من فکر نمی کنم اطلاعیه راهگشا باشد و احتمالا خواهد گفت نمایندگان دولت در این خصوص تعیین تکلیف کنند. بر همین اساس، من فکر می‌کنم توپ هنوز در زمین دولت است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.