کد خبر : 24913 / /
/

معامله‌گران خیابان فردوسی به استقبال توافق رفتند | دلار ۲۰ هزار تومانی در راه است؟

هنوز موضع آمریکا درباره برجام مشخص نیست اما معامله‌گران خیابان فردوسی به استقبال توافق رفته‌اند. تا جایی که قیمت دلار امروز ۲۹ مرداد ماه برای ساعاتی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. کمترین قیمت در دو سه ماه گذشته. اما این روند نزولی ادامه دارد؟

معامله‌گران خیابان فردوسی به استقبال توافق رفتند | دلار ۲۰ هزار تومانی در راه است؟

اخبار برجامی نه مثبت است و نه منفی. همه منتظر پاسخ آمریکا هستند. بسیاری می‌گویند آمریکا این توافق را می‌‌پذیرد اما منابع خبری آگاه می‌گویند آنچه ایران در این متن گنجانده، دلخواه آمریکا نیست و بعید است برجام به نتیجه برسد.

سناریویی که بسیاری از تحلیلگران آن را عنوان می‌کنند ادامه مذاکرات هسته‌ای است. رویدادی که از دهه ۸۰ تا کنون در جریان است. گاهی اوج می‌گیرد و گاهی فراموش می‌شود.

اما بازار ارز تهران چند روزی است قدم به قدم به احیای برجام نزدیک‌تر و قیمت دلار ارزانتر می‌شود. اگرچه در روزهای اول، معامله‌گران به آغاز مذاکرات بدبین بودند اما حالا خوشبینی‌ها در بازار زیاد شده و دلار ۳۲ هزار تومانی امروز به ۲۸ هزار تومان رسید. اگرچه حضور دلار در این کانال چندان طولانی نبود و مجددا دلار به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت. اما از ساعاتی قبل، دلار در مرز ۲۹ هزار تومان مانده و هر لحظه احتمال کاهش مجدد قیمت وجود دارد.

قیمت دلار هرات اما همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان مانده و به گزارش بسیاری از کانال‌های تلگرامی، ۲۸ هزار و ۷۶۰ تومان است.

آینده دلار چه می‌شود؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد که معامله‌گران بازار، برجام را تمام شده می‌دانند و قیمت دلار نزولی است. اما اگر چنین بود روند ریزش قیمت دلار سریع‌تر رخ می‌داد. دلار همچنان در قیمت‌های خاصی مقاومت می‌کند و به سادگی وارد محدوده‌های پایین‌تر نمی‌شود. نمونه آن امروز که قیمت دلار در مرز ۲۸ هزار تومان نماند و سریع برگشت. دلیل این مساله می‌تواند اخبار جدیدی باشد که به بازار می‌رسد.

علاوه بر معامله‌گران، کارشناسان اقتصادی هم پیش‌بینی چندان دقیقی از قیمت دلار ندارند. آنها معتقدند در شرایط کنونی تنها عامل اثرگذار بر قیمت دلار مذاکرات است. هنوز هیچ منبع خبری مثبتی خبر رسمی از سرنوشت مذاکرات عنوان نکرده و آنچه تاکنون بیان شده امید و گمانه‌هایی بوده که برخی از مقامات و کارشناسان سیاسی عنوان کرده‌اند.

اما خبری که در یکی دو روز گذشته بیشتر از دیگر اخبار شنیده می‌شود این است که ایران و آمریکا به توافق نمی‌رسند و متن ارسال شده، خواسته‌های طرف آمریکایی را برآورده نمی‌کند اما هیچ کدام از طرفین مرگ برجام را اعلام نمی‌کنند و مسئولیت چنین خبری را بر عهده نمی‌گیرند. اتحادیه اروپا هم احتمالا ترجیح می‌دهد مذاکرات کج‌دار و مریز ادامه داشته باشد تا اینکه به بن‌بست برسد و بساط آن برای همیشه برچیده شود.

سه سناریو از قیمت دلار

اینده برجام را در سه سناریو می‌توان بررسی کرد. اول اینکه توافق حاصل نشود. در آن صورت باید منتظر برگشت قیمت دلار به کانال بالاتر و حتی افزایش قیمت بیشتر آن باشیم. پیش از این کارشناسان اعلام کرده بودند که اگر توافق حاصل شود، شاید کاهش قیمت دلار اندک باشد، اما اگر توافق به بن بست بخورد، افزایش قیمت دلار قابل توجه است. پس در این سناریو باید منتظر ثبت رکورد جدید قیمت دلار بود.

سناریوی دوم این است که مذاکرات به نتیجه برسد. آن زمان باید منتظر کاهش قیمت دلار بود. اما نه چندان زیاد. برخی از کارشناسان می‌گویند احیای برجام، قیمت دلار را به زیر ۲۰هزار تومان می‌رساند. اما دسته دیگری از کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار از قیمت کنونی آن هم بیشتر است و اقتصاد ایران دلار ارزان را تحمل نمی‌کند. پس در این سناریو احتمالا قیمت دلار تا محدوده ۲۷ و ۲۸ تومان پایین بیاید.

سناریوی سوم تدوام شرایط کنونی است. اینکه مذاکرات ادامه پیدا کند. آن زمان دو عامل منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود؛ یکی به نتیجه نرسیدن مذاکرات و دیگری شاخص‌های کلان اقتصادی که به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

منبع: تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.