کد خبر : 24344 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان جدید | حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱

خبر خوش آخر هفته ای برای بازنشستگان | واریزی جدید به حساب حقوق بازنشستگان امروز ۲۰ مرداد | تکلیف حقوق بازنشستگان روشن شد

برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

خبر خوش آخر هفته ای برای بازنشستگان | واریزی جدید به حساب حقوق بازنشستگان امروز ۲۰ مرداد |  تکلیف حقوق بازنشستگان روشن شد

حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که از طرف دولت برای بازنستگان به صورت ماهانه واریز می شود. حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق معمول پرداخت حقوق سازمان تامین اجتماعی از فردا، بیستم ماه آغاز می‌شود اما هنوز از اصلاح مصوبه افزایش مستمری مرداد ماه بازنشستگان این سازمان خبری نیست.

برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

به نظر می‌رسد این جدول یکبار دیگر مبنای واریز مستمری‌های تامین اجمتماعی در ماه مرداد باشد.

بدین ترتیب انتظاری که می‌رفت در هفته جاری با تصویب مصوبه جدید دولت برآورده شود یک ماه دیگر هم به تاخیر افتاد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از نهادهای صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که این وضعیت به رغم ابراز آمادگی است که مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه تا به امروز داشته‌اند.

دو هفته پیش مهلت قانونی دولت برای پاسخ به نامه ابطالی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر صادر کرده بود، خاتمه یافت.

برابر مقررات مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در چنین مواردی، سکوت دولت به منزله احراز ابطال مصوبات معیوب است و خودداری از تصویب مصوبه جایگزین می‌تواند برای مسببان و ممانعت کنندگان خطر پیگیرد قانونی را به دنبال داشته باشد.

در این مدت تشکل‌های صنفی کارگران بازنشسته بارها و بارها با سرپرست وزارت رفاه و مدیران سازمان تامین اجتماعی جلسه داشتند و حتی بر سر نحوه اصلاح مصوبه و افزایش حقوق بازنشستگان معترض به توافقاتی رسیدند اما به رغم وعده‌های دولت تا به امروز هیچکدام از این توافقات هنوز عملیاتی نشده است و مدام به تاخیر می‌افتد.

از قرار معلوم دلیل این تعلل، تاخیر در نحوه تامین نقدینگی عنوان شده است اما این درحالی است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در همان اردیبهشت ماه با اطلاع از توان مالی سازمان پیشنهاد افزایش پلکانی مستمری‌های سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در ماه را تصویب کرده بود.

با این وضعیت در بهترین حالت اگر اتفاق نامساعدی پیش نیاد و دولت مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با رعایت شرایط قانونی تصویب کند، بیش از ۱٫۶ میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر می‌توانند از شهریور ماه نسبت به افزایش حقوقشان و دریافت معوقات ماه‌های سپری شده، امیدوار باشند.

جدول واریز حقوق بازنشستگان

    Untitled

 مرداد حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟

مهلت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تمام شد، اما هنوز خبری از مصوبه جدید نیست. این وضعیت چه تاثیری بر حقوق بازنشستگان دارد؟

مهلت دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هفته گذشته تمام شد، اما هنوز خبری از مصوبه جدید نیست.

با توجه تبعاتی که در قانون برای ممانعت از اصلاح مصوبات معیوب دولت پیش بینی شده‌است، انتظار می‌رفت که در راستای تامین نظر مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات وارده، اصلاحات لازم هرچه سریع‌تر از سوی دولت انجام شود.

هرچند در این خصوص عنوان شد که در روز‌های پایانی هفته گذشته میان مسئولان وزارت رفاه، مدیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان مذاکراتی صورت گرفته است، اما برخلاف انتظار عموم بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز سکوت دولت در مورد اصلاح افزایش حقوق بازنشستگی ادامه دارد.

آیا طولانی‌تر شدن این مساله می‌تواند بر پرداخت حقوق بازنشستگی ماه مرداد تامین اجتماعی تاثیر بگذارد؟

علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره ادامه این وضعیت می‌گوید: وقتی مجلس افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را باطل اعلام کرد، یعنی سازمان تامین اجتماعی از نظر قانونی مجوزی برای ادامه این پرداخت ندارد. در نتیجه اگر این وضعیت بلاتکلیفی تا پایان مرداد طول بکشد ممکن است سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر را به صورت علی‌الحساب و برمبنای مصوبه سال گذشته پرداخت کند.

وی افزود: این مساله با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب عموم بازنشستگان تامین اجتماعی، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند نارضایتی بازنشستگان را تشدید کند.

حیدری افزود: از نظر قانونی هرگونه پرداخت مستمری سازمان تامین اجتماعی براساس مصوبات دولت است. وقتی یک مصوبه باطل می‌شود از نظر عرفی ملاک پرداخت مصوبه قبلی خواهد بود. بنابراین چنین احتمالی وجود دارد که در صورت ادامه این سرگردانی، بازنشستگان سایر سطوح حقوق مرداد خود را به نرخ سال گذشته دریافت کنند.

وی افزود: در این شرایط بهتراست که دولت هرچه زودتر تکلیف موضوع را مشخص کند. مجلس به صراحت مصوبه مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق غیر حداقل‌بگیران را معیوب تشخیص داد و ابطال آن را به صورت رسمی ابلاغ کرد. سازمان تامین اجتماعی هم که از ابتدا برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق این گروه از بازنشستگان اعلام آمادگی کرده بود.

حیدری در خاتمه گفت: با توجه به این اتفاقات انتظار این است که دولت هرچه زودتر به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی بازگردد. خود سازمان هم اعلام کرده است که در صورت تصحیح مصوبه، مشکلی از بابت صدور احکام بازنشستگی و پرداخت مستمری جدید نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان

سناریوهای پیش روی افزایش حقوق بازنشستگان

چند احتمال برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که مبنای مهم‌ترین آنها حول افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح قرار دارد که در حالت اول دولت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را بدون پرداخت مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب خواهد کرد‍‍ و علت این کار به تامین بار مالی افزایش مستمری حداقل بگیران باز می‌گردد همچنین برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران افزایش ۵۷ درصدی داشت و در کنار آن مزایای جانبی حق مسکن، حق بن و حق اولاد نیز زیاد شدند که مجموع این افزایش‌ها درآمد یک کارگر ساده را به ۵٫۵ میلیون تومان در ماه می‌رساند اما در رابطه با تعهداتی که ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای پرداخت حداقل مستمری تعیین کرده است این افزایش تنها شامل حداقل مزد است و شامل مزایای جانبی حق بن و حق مسکن نمی‌شود که در واقع ارزش مزایای جانبی بازنشستگی به مراتب ناچیزتر از مقداری است که به کارگران شاغل پرداخت می‌شود به همین دلیل حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی باید رقمی معادل ۴٫۱ میلیون تومان باشد که به عنوان حداقل مزد در شورای عالی کار تعیین شد اما در عمل هیات دولت برای مستمری بگیران حداقلی، حقوقی معادل کارمندان بازنشسته حداقل بگیر تعیین کرد و باعث شد تا درآمد ماهانه آنها تا ۵٫۵ میلیون تومان افزایش یابد از این منظر حذف رقم ثابت مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به منزله تامین بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر خواهد بود‍‍. ‍ اما در حالت دوم همین افزایش ۳۸ درصدی برای غیر حداقل بگیران اتفاق خواهد افتاد‍ و در عین حال حقوق حداقل بگیران نیز تغییر نخواهد کرد‍ اما در مقابل برای بازنشستگان سایر سطوحی که درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان است پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان منظور خواهد شد که پیش بینی می‌شود این سناریوها برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام شدنی باشد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.