کد خبر : 22978 / /
/

قیمت مرغ/قیمت تخم مرغ/قیمت انواع مرغ در بازار

افزایش بی سابقه قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ امروز ۲۹ تیر در بازار

جدیدترین قیمت مرغ گرم و منجمد امروز چهارشنبه ۲۹ تیر در بازار را بخوانید.

افزایش بی سابقه قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ امروز ۲۹ تیر در بازار

قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ  باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است.قیمت مرغ   گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. مرغ فروشی ها نقشی در افزایش قیمت مرغ ندارند آخرین قیمت مرغ در خرده فروشی‌ها اینجا ببینید.

قیمت مرغ امروز با اندکی تغییر همراه شد. در حالی که مرغداران مرغ زنده را زیر نرخ مصوب به فروش می رسانند اما بر اساس مشاهدات میدانی در برخی فروشگاه‌های تهران شاهد گران فروشی هستیم و هر کیلوگرم مرغ ۵۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مرغداران مرغ زنده را زیر نرخ مصوب به فروش می‌رسانند اما بر اساس مشاهدات میدانی در برخی فروشگاه‌های تهران، شاهد گران فروشی مرغ هستیم و هرکیلوگرم از۵۹۸۰۰ مصوب خود نیز عبور کرده و تا ۶۴ هزار تومان به فروش می رسد.

در روز ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، حداکثر قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۵۹۸۰۰ تومان، مرغ زنده درب مرغداری ۴۰ هزار تومان و مرغ در کشتارگاه ۵۶ هزار تومان تعیین شد تا در عوض یارانه نقدی پرداخت شود.

افزایش قیمت ها باعث شده است که تقاضا برای خرید مرغ در بازار کاهش یابد یا به نوعی قدرت خرید مردم کاهش یابد ؛ در طرح توزیع عادلانه یارانه ها مقرر شده بود که همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ نهاده های دامی و افزایش قیمت مرغ، مردم از طریق کارتخوان‌های مخصوصی که در فروشگاه ها نصب می‌شود این محصول را با قیمت قبل خریداری کنند و دولت مابه التفاوت آن را به فروشنده پرداخت کند تا تقاضا در بازار کاهش نیابد اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها این اتفاق روی نداد و یارانه به صورت نقدی پرداخت شد.

نقدی بودن یارانه ها باعث شد مردم در خرید خود حق انتخاب داشته باشند و به جای خرید مرغ و تخم مرغ، محصولات دیگری را خریداری کنند و در نتیجه تقاضا برای مرغ در بازار حفظ نشد.

این امرباعث اعتراضات مرغداران شده زیرا تقاضای مرغ در بازار کم شده و در نتیجه قیمت مرغ در بازار به قیمت مصوب ( حداکثر قیمت) خود نرسیده است.

دلیل تفاوت قیمت مرغ در بازار

مشاهدات میدانی نشان می دهد که مرغ در شهر تهران با قیمت هر کیلوگرم ۵۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ مشخص است که فروش مرغ با قیمت‌های بالاتر به خاطر زیاده خواهی برخی از خرده فروش ها است زیرا قیمت مرغ زنده در بازار یکسان است.

در حالی که قیمت مرغ زنده ۴۹ هزار تومان تعیین شده است که حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرده است که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۳۵ هزار تومان است و مرغداران محصول خود را با ضرر و زیان به فروش می‌رسانند.

بنابر این گزارش شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ منجمد را به قیمت هر کیلوگرم حدود ۵۵ هزار تومان خریداری می‌کند که با توجه به هزینه هایی که برای آماده سازی مرغ زنده برای تبدیل به مرغ منجمد وجود دارد، مرغداران نمی توانند مرغ زنده را بیشتر از ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند و در بازار مصرف در محدوده ۵۴ هزار تومان باقی مانده است هرچند شاهد گران فروشی این محصول به مردم در برخی فروشگاه ها هستیم.

قیمت مرغ

مرغ نیمایی با بازار چه می کند؟ / قیمت مرغ گران می شود

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اظهار داشت: اگر افزایش تقاضا رخ دهد یا تولید کاهش یابد ممکن است نرخ مرغ به بالای ۶۰ هزار تومان نیز برسد که در این صورت اصناف با برخورد‌های تعزیراتی روبه‌رو می‌شوند.

در روزگاری که نرخ گوشت سرسام آور شده بود مردم به خرید مرغ روی آورده بودند. حالا دیگر با قیمت‌های مصوب دولت دست مردم از خرید مرغ نیز کوتاه شد و قدرت خرید این محصول کاهش یافت. سفره مردم هر روز بی‌رونق تر از روز قبل می‌شود اما مشاهدات حاکی از آن است که هنوز هم میزان تقاضا در این بازار خوب است. حالا باید دید با توجه به کاهش تقاضا و توزیع مرغ با ارز نیمایی تکلیف قیمت‌های بازار چه می‌شود؟

گسترش نیوز در خصوص وضعیت جدید بازار مرغ پس از مرغ‌های نیمایی به گفت‌وگو با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی پرداخت.

یوسف خانی در خصوص نرخ فعلی مرغ در بازار اظهارکرد: حدود یک ماه است که نرخ جدید مرغ به نرخ ۵۹۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. هنوز فروش مرغ در بازار به نرخ مصوب نرسیده است و با مقداری افزایش نرخ عمده به ۴۹ هزار تومان و نرخ خرده فروشی به ۵۴ هزار تومان در بازار رسیده است. نرخ امروز مرغ در بازار همچنان در هر کیلوگرم ۵ هزار و ۸۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب دولت یعنی، ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

مرغ ها زیر نرخ مصوب است

وی با بیان اینکه تنها دو روز اول که بازار در شوک افزایش نرخ جدید بود مرغ با نرخ مصوب فروخته شد و پس از آن زیر نرخ به فروش رسید، افزود: نرخ مصوب بیشتر از توان خرید مردم است. به همین علت نیمی از بار مرغ در میدان بهمن می‌ماند و پیش‌بینی ما این است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت باقی بماند و بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به عرضه مرغ‌های نیمایی در بازار گفت: تا پیش از این مرغ‌های عرضه شده به بازار با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده بودند. حدود یک ماه است که نهاده مورد نیاز تولید مرغ با ارز نیمایی وارد می‌شود. جوجه ریزی بعد از ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ارز نیمایی صورت گرفته است، بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می‌شود، با ارز نیمایی باید محاسبه شود.

گرانی در راه است؟

وی با اشاره به بی‌ثباتی نرخ مرغ در بازار بیان کرد: درحال‌حاضر عرضه و تقاضا باعث شده نرخ مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد. الان تقاضا کم است در نتیجه این محصول زیر نرخ مصوب فروخته می‌شود. اگر افزایش تقاضا رخ دهد یا تولید کاهش یابد ممکن است نرخ مرغ به بالای ۶۰ هزار تومان نیز برسد که در این صورت اصناف با برخورد‌های تعزیراتی روبه‌رو می‌شوند.

میزان عرضه روزانه مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پایان ضمن اعلام میزان مصرف مرغ در تهران افزود: روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران و ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور توزیع می‌شود. از زمانی که نرخ جدید مرغ مصوب شده است حدود ۲۰ درصد کاهش تقاضا داشتیم.

هزینه تولید مرغ نیمایی

همچنین لازم به ذکر است که حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نرخ تمام‌شده مرغ زنده را با ارز نیمایی کیلویی ۴۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین نهاده‌های طیور با ارز نیمایی، از دو هفته دیگر مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه شود در غیر این صورت با ضرر هنگفت تولیدکنندگان روبه‌رو خواهیم شد. تا پیش از این مرغ‌های عرضه شده به بازار با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده بودند. اما مرغ‌های تولیدی با ارز نیمایی، قیمت تمام شده تولیدشان به ۵۰ هزار تومان تومان می‌رسد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه برای ادامه تولید و ایجاد انگیزه تولیدکنندگان این کار ضروری است، گفت: قرارگاه امنیت غذایی نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده را ۴۹ هزار تومان اعلام کرده اما نرخ مرغ زنده در بازار هم اکنون بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در خواست ما از وزیر جهاد این بوده که نرخ تعیین شده در قرارگاه امنیت غذایی برای مرغ زنده، ابلاغ و نرخ مرغ گرم نیز بر این اساس اصلاح و اعلام شود

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.