کد خبر : 22962 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

اگر شما هم این مشکل یارانه ای را دارید بخوانید | واریز یارانه نقدی 300 هزار تومانی فقط برای سرپرستان خانوار | یارانه نقدی اعضای خانوار حذف شد

خانوار‌های معترضی که مستحق دریافت یارانه شدند، فقط سرپرستان خانوار یارانه معیشتی گرفتند و دیگر اعضای خانواده از دریافت یارانه محروم شدند.

اگر شما هم این مشکل یارانه ای را دارید بخوانید | واریز یارانه نقدی 300 هزار تومانی فقط برای سرپرستان خانوار | یارانه نقدی اعضای خانوار حذف شد

حالا سوال این است که برای اعتراض به دهک‌‌بندی یارانه‌ نقدی به کجا باید مراجعه کرد و شماره تلفن پیگیری یارانه نقدی کدام است؟ یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد.خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

نابسامانی اطلاعات در سازمان هدفمندی یارانه‌ها تمامی ندارد. خبر‌های رسیده حاکی از آن است که در بررسی‌های مجدد خانوارهایی که نسبت به عدم دریافت یارانه اعتراض کرده بودند از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، برخی از خانوار در لیست دریافت یارانه قرار گرفتند. اما فقط سرپرست، نه باقی اعضای خانواده. به طوری که چهارشنبه هفته گذشته فقط مبلغ 300 هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شد و باقی اعضای خانواده یارانه دریافت نکردند.

دولت سیزدهم با اعتماد به آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها از وضعیت خانوار و معیشت‌شان، در اردیبهشت امسال پرداخت یارانه معیشتی را آغاز کرد و تمامی یارانه‌های قبل را با عنوان جدید با مبلغ 300 و 400 هزار تومان به هر فرد آغاز کرد. همان زمان بعد از آنکه شماری از شهروندان نسبت به قطع یارانه خود معترض شدند، دولت اعلام کرد: «برای معترضان یارانه معیشتی واریز شده، اما اجازه برداشت آن را ندارند و همزمان سامانه‌ای اعلام شد تا معترضان ثبت نام کنند.» بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت ضمن نام نویسی از معترضان و جاماندگان وعده داد که در صورت تأیید تقاضای این گروه، به آنها یارانه ماه‌های معوقه را پرداخت خواهد کرد. اکنون با گذشت سه ماه از آن تاریخ؛ برخی از خانوار هنوز نتوانستند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند. چرا که حدود 60 روز است سامانه از دسترس خارج شده و هر بار که مشخصات کد ملی و شماره شبا وارد می‌شود، سامانه اعلام می‌کند که اتصال قطع است. البته با گزارش‌هایی که رسانه‌ها منتشر کردند از اواسط هفته گذشته سایت باز شد و مجدداً اعلام شد که معترضان در سایت ثبت نام کنند.

هفته گذشته همزمان با واریز سومین مرحله از واریز یارانه جدید، مشخص شد که شماری از شهروندان معترض و جامانده به لیست یارانه بگیران اضافه شده‌اند. بخشی از این شهروندان جاماندگانی بودند که تا نیمه خرداد ثبت نام کرده‌ بودند. روز جمعه گذشته یارانه تیر ماه این گروه از شهروندان به مانند سایر شهروندان یارانه بگیر پرداخت شد اما در خصوص یارانه‌ معوقه ماه‌های اردیبهشت و خرداد هنوز زمان قطعی واریز مشخص نیست. همچنین برخی از مخاطبان جوان در تماس با خبرنگار اقتصادی اعلام کردند، روز چهارشنبه 26 تیر ماه یارانه معیشتی 300 هزار تومانی برای سرپرست خانواده‌شان واریز شده است. داستان از این قرار است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اخیراً برخی از معترضان را به عدم دریافت یارانه معیشتی مستحق دریافت یارانه دانسته اما مبلغی که به حساب سرپرست خانوار واریز شده فقط 300 هزار تومان است. ظاهراً این سازمان همسر و فرزندان این سرپرستان را مستحق دریافت یارانه ندانسته یا در بررسی‌های جدیدشان همچنان دچار خطا شده‌اند. به گفته آنها، در سایت هدفمندی یارانه‌ها که اطلاعات خانوارشان را ثبت می‌کنند، اعضای خانواده به همراه شماره ملی‌شان موجود است اما به دلایل نامعلومی یارانه کامل واریز نشده است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها که در ماه‌های اخیر مدام از دسته‌بندی اطلاعات خبر می‌دادند، با واریز ناقص یارانه‌های معیشتی بار دیگر ثابت کردند که اطلاعاتشان همچنان ناقص بوده و کامل نشده است. (مستندات این خبر در دفتر روزنامه وجود دارد.)

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس خطاب به رئیس‌جمهور لزوم واریز یارانه به حساب همه سرپرستان خانوارها تا زمان تکمیل شدن اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها را متذکر شد.

یارانه نقدی

شرایط دریافت یارانه نقدی

به گزارش فارس، وی گفت: «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و سازمان هدفمندی دوباره در نحوه رسیدگی و پردازش اطلاعات خانوار و نحوه محاسبه واریزی یارانه تعداد زیادی از افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه نقدی بوده‌اند دچار خطا و اشتباه شده است. زمانی‌که سومین مرحله یارانه جدید ۳۰۰ و 4۰۰ هزار تومانی طی چند روز گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. شکایات، انتقادات و نارضایتی‌هایی زیادی مبنی بر قطع کامل یارانه یا کسر مبلغ پرداختی از خانوارهای جدیدی از قشر کارمندان، بازنشستگان، فرهنگیان و... را موجب گردیده و ضروری است به سرعت این مشکل رفع شود.»

حاجی دلیگانی نمونه‌هایی از خانوارهایی را که یارانه‌شان در تیرماه قطع شده اعلام کرد و افزود: «بازنشسته‌ای که وجه پاداش سنوات پایان خدمت را به حسابش واریز کرده‌اند به دلیل (موجودی حساب) محروم از دریافت یارانه گردیده است. کاسبی که بابت خرید محصولات مغازه اجاره‌ای خود تراکنش حساب داشته است. کارمند قرض‌الحسنه‌ای که مسئول دایره چک بوده و تراکنش مالی مربوط به بانک داشته است. بازنشسته‌ای با حقوق 4 میلیون تومان، درآمدی غیر از این حقوق نداشته است. بازنشسته‌ای که دارای دو فرزند معلول ذهنی و جسمی شدید بوده است. خانواده‌ای که درآمد فرزند بالای ۱۸ساله‌اش را نیز به حساب سرپرست خانوار منظور کرده‌اند و...»

وی تأکید کرد: «بنابر این سازمان‌های متولی برخلاف آنچه گفتید که «هدف دولت از اصلاح (اقتصادی) اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌هاست و دولت باید کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند» عمل کرده و با محاسبات غیر واقعی اطلاعات افراد و اشتباه در محاسبه، نه عدالت را توانسته‌اند اجرا کنند و نه کام مردم را شیرین. از این‌رو تا زمانی که خروجی اطلاعات خانوارها از سامانه‌های مذکور با خطا و اشتباه صادر می‌شود یارانه نقدی برای همه سرپرستان خانوارها واریز شود تا رفع تبعیض و نارضایتی‌ها گردد.»

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها از آن حکایت دارد که به زودی طبق وعده دولت یارانه‌های معوقه این گروه از شهروندان پرداخت خواهد شد. به نظر می‌رسد دلیل نامشخص بودن زمان واریز به هماهنگی‌های در دست انجام شبکه بانکی برای رفع مسدودی برخی حساب‌ها و تجمیع معوقات یارانه‌ای باز می‌گردد. علاوه بر این شناور بودن دهک‌های درآمدی موضوع حائز اهمیتی است که از این پس می‌تواند هر شش ماه یک‌بار فهرست یارانه‌بگیران را تغییر دهد. آخرین مرتبه وزارت رفاه بیستم تیر ماه این فهرست را به روزرسانی کرده بود. به موازات هماهنگی برای تسویه حساب یارانه‌های معوقه جاماندگان و معترضان یارانه نام نویسی از دو گروه جریان دارد، دسته اول کسانی هستند که تا به امروز یارانه نگرفته‌اند و هنوز درخواستی برای آن ارائه نکرده‌اند. گروه دوم نیز کسانی هستند که وزارت رفاه در بررسی‌های خود با درخواست آنها برای گرفتن یارانه موافقت نکرده بود.

یارانه نقدی

مسیر استعلام دهک‌بندی یارانه نقدی بگیران

یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام با کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای 09200006369 تماس بگیرند. در این مرحله افراد با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار می‌توانند دهک درآمدی خانوار خود را تشخیص دهند و بدانند در کدام یک از دهک‌های اول تا دهم درآمدی قرار دارند. با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند. جز افرادی که سرپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند. علاوه بر این، شماره تلفن 0216369 مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سؤالات در اختیار مردم است.

منبع: روزنامه جوان

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.