کد خبر : 22509 / /
/

یارانه معیشتی| یارانه نقدی در دولت رئیسی

عیدی دولت برای کسانی که تا حالا یارانه نگرفته اند | یارانه معیشتی ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومانی برای چه کسانی واریز می‌شود؟ | وضعیت یارانه معیشتی خانوار خود را با این شماره چک کنید

حسینی گفت: یارانه مسدود شده اریبهشت برای گروهی که مورد بازبینی قرار گرفته و جزو دهک یک تا نه شناحته شدند، تا پایان این هفته آزاد و قابل برداشت می‌شود. همچنین یارانه تیرماه این افراد شب گذشته واریز شده و یارانه خردادماه نیز تا پایان هفته واریز می شود و قابل برداشت خواهد بود.

عیدی دولت برای کسانی که تا حالا یارانه نگرفته اند | یارانه معیشتی ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومانی برای چه کسانی واریز می‌شود؟ | وضعیت یارانه معیشتی خانوار خود را با این شماره چک کنید

یارانه معیشتی کمک مالی است که به افراد کم درآمد داده می شود.در برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت برای شهروندانی که در دهک درآمدی اول تا نهم قرار دارند، برای خرید اقلام ضروری یارانه معیشتی مقرر کرد. این یارانه معیشتی تا اطلاع ثانونی به صورت نقدی پرداخت می‌شود.کمیسیون امور داخلی کشور از رقم یارانه معیشتی  و بالا بودن حجم آن گفت.اخبار یارانه معیشتی را با ما بخوانید.

شب گذشته سومین مرحله از واریز یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان مشمول طرح واریز شد؛ بنابراین، دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

طرح دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اردیبهشت ماه همزمان با واریز مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به حساب میلیون‌ها سرپرست خانوار آغاز شد. ساعاتی پیش از واریز این مبالغ، رئیس جمهور در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در خصوص جزئیات این اقدام اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد. رئیسی با تاکید مجدد بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالا‌های اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالا برگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

یارانه معیشتی

جزئیات واریز یارانه معیشتی

اما با واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب ها، بسیاری از مردم نسبت به عدم واریز مبالغ مذکور، گلایه داشتند و معتقد بودند که سازوکار و معیار تشخیص جایگاه دهک بندی آن‌ها با ایراد و اشکال همراه شده است؛ بنابراین از سوی وزارت رفاه و سازمان هدفمندی، راهکار‌های غیرحضوری بر مبنای ثبت اعتراض برای بازنگری، فراهم شد.

پس از این اقدام، با افزایش انتقادات از سوی مردمی که از دریافت یارانه جدید بی نصیب شده بودند، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نسبت به این گلایه مندی مردم، به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود. رئیس جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است؛ لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آن‌ها قابل برداشت گردد و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند.

یارانه معیشتی

بازبینی یارانه معیشتی معترضان

بنابراین گروهی از معترضان نسبت به عدم دریافت یارانه، شامل افرادی بودند که تا فروردین ماه یارانه نقدی دریافت می‌کردند، ولی در اردیبهشت ماه، خبری از واریز یارانه به حسابشان نبود. در نتیجه با دستور رئیس جمهور، یارانه ماه مذکور به حسابشان واریز شد، با این شرط که در صورتی که بررسی‌ها نشان دهد مشمول یارانه هستند، این مبالغ در حساب آن قابل برداشت شود. اما برای گروه دیگری از معترضان که شامل افراد فوق نبودند و در حقیقت در سال‌های گذشته یارانه‌ها آن به دلایل مختلفی حذف شده بود و یا اساسا تا به امروز، یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند، از طریق ثبت درخواست بازبینی برای برقراری یارانه، روال بررسی را طی کرد.

حال با واریز سومین مرحله از یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از افرادی که در هفته‌های گذشته نسبت به عدم دریافت یارانه اعتراض داشتند و در سامانه‌های مرتبط با این بخش، درخواست بازبینی اطلاعات خانوار و دهک بندی را داشتند

در این خصوص خبرنگار ما در گفت‌وگوی تلفنی با طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها سوالاتی مبنی بر آخرین وضعیت واریز یارانه‌ها و آزادسازی یارانه اردیبهشت و وضعیت اعتراض‌های یارانه ای پرسید که در ادامه پاسخ های وی ملاحظه می‌گردد.

حسینی گفت: افرادی که تا فروردین ماه امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند، ولی در اریبهشت ماه جزو دهک ده شناخته شدند و از دریافت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی محروم شدند، در نتیجه یارانه برای آن‌ها حذف شد. این گروه در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند.

وی یادآور شد: الان وزارت رفاه در فایلی که به ما داده و اسامی که اعلام کرده به گونه ای است که در حقیقت افرادی که درخواست بازبینی آن‌ها را بررسی کردند و در نهایت دهک یک تا نه شناخته شدند، یارانه تیرماه به حسابشان واریز شده است. وی افزود: تا پایان این هفته نیز، معوقات اردیبهشت و خرداد به حسابشان واریز و قابل برداشت خواهد بود.

به عبارت دیگر، یارانه مسدود شده اریبهشت ماه گروهی که مورد بازبینی قرار گرفته و جزو دهک یک تا نه شناحته شدند، تا پایان این هفته آزاد و قابل برداشت می‌شود. همچنین یارانه تیرماه این افراد شب گذشته واریز شده و یارانه خردادماه نیز تا پایان هفته واریز می شود و قابل برداشت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یارانه مسدود شده اردیبهشت، رقم ۳۰۰ هزار تومانی بود، اظهار داشت: ممکن است در بررسی درخواست‌ها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی در دهک یک تا سه شناخته شده باشند، در نتیجه رقم ۳۰۰ هزار تومانی اردیبهشت ماه برای این افراد، به عدد ۴۰۰ هزار تومان تبدیل می‌شود؛ بنابراین، ممکن است برای برخی افرادی که در بازبینی صورت گرفته در دهک یک تا سه قرار گرفته باشند، مجموع یارانه سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیرماه به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد و تا پایان هفته واریز شود.

وی در خصوص اعتراض‌ها گفت: همچنان سازوکار ثبت اعتراض و ثبت درخواست بازبینی و بررسی‌ها وجود دارد. الان در همین واریز اخیر برای افرادی که ثبت درخواست داشتند، گروهی در دهک یک تا نه و یک عده‌ای در دهک ده قرار گرفتند؛ بنابراین این افراد دوباره می‌توانند درخواست بازبینی ثبت کنند. سامانه حمایت که درخواست بازبینی را جمع آوری می‌کند و سامانه ثبت نام، تا اطلاع ثانوی فعال هستند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پایان گفت: گروهی که سال‌های قبل یارانه آنها قطع شده بود و یا از اول یارانه دریافت نمی‌کردند، آن‌ها در سامانه‌های مرتبط ثبت نام کردند و آزمون وسع و دهک بندی شدند، در نتیجه آن‌هایی که دهک یک تا نه شناخته شدند، تا پایان هفته یارانه‌های سه ماه را دریافت می‌کنند و آن‌هایی که دهک ده شناخته شدند، می‌توانند درخواست بازبینی مجدد ثبت کنند. وی تاکید کرد: این ها افرادی هستند که تا ۱۵ خرداد درخواست بازبینی و اعتراض را ثبت کرده بودند. این مقام مسئول افزود: ثبت نامی‌های بعد از این تاریخ، هنوز بررسی نشده اند.

بر اساس این گزارش؛ ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند./تابناک اقتصادی

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.