کد خبر : 21111 / /
/

تصمیم جدید آمریکا درباره برجام و تحریم های ایران

به نوشته پولتیکو، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که تحریم‌های موجود علیه ایران حفظ خواهد شد.

تصمیم جدید آمریکا درباره برجام و تحریم های ایران

مقامات دولت بایدن شامگاه چهارشنبه در جلسه توجیهی محرمانه‌ای که با سناتورها داشتند، به آنها اطمینان دادند که به دلیل کم‌رنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

نشریه «پولتیکو» در خبری به نقل از منابع مطلع از این جلسه نوشت: «این تضمین‌ها در حالی ارائه شد که قانونگذاران هر دو حزب بر دولت بایدن فشار می‌آورند تا طرح جایگزینی ارائه کند که می‌تواند از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری کند».

یکی از قانونگذاران ارشد در این جلسه گفت که مقامات آمریکایی ماه‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با تهران - که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد - تلاش کرده بودند، اما از آخرین جلسات مذاکرات وین حدود ۳ ماه می‌گذرد.

بر اساس این گزارش، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا پس از این نشست گفت: «به دلیل تمام نیات و مقاصد، هیچ گفتگویی انجام نمی‌شود. سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه چیزی است که به عنوان یک موقعیت استراتژیک برای دولت مطلوب باشد تا به دنیا بگوید "ما تلاش کردیم، ببینید، آنها مایل به انجام آن نیستند"».

به نوشته پولتیکو، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که تحریم‌های موجود علیه ایران حفظ خواهد شد.

وقتی از منندز پرسیده شد که آیا دولت آمریکا اقدامات تنبیهی بیشتری را به عنوان راهی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد، منندز پاسخ داد: «من منتظر خواهم بود».

طبق این گزارش، سناتورهایی که در جلسه توجیهی شامگاه چهارشنبه شرکت کردند، طیفی از گام‌های احتمالی بعدی برای سیاست آمریکا در قبال ایران، از ادامه جستجوی راه‌حل دیپلماتیک تا اعمال تحریم‌های جدید و تعامل با شرکای خود در منطقه را تشریح کردند.

پولتیکو می‌گوید که مقامات وزارت امور خارجه یا از اظهار نظر خودداری کردند و یا به سوالات در مورد این نشست پاسخی ندادند.

مقامات دولت بایدن پیش از این گفته بودند که از تمامی اختیارات قانونی لازم برای اعمال تحریم‌ها برای فعالیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای، مانند حمایت ایران از گروه‌های منطقه‌ای و فروش غیرقانونی نفت، برخوردارند.

پولتیکو همچنین نوشت: «تقریباً همه جمهوری‌خواهان کنگره و معدود دموکرات‌ها نشان داده‌اند که تلاش برای احیای توافق دوران اوباما با تهران، ارزشش را ندارد».

«رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌ککننده امور خاورمیانه در کاخ سفید دو مقام بایدن هستند که در این جلسه حضور داشتند.

این در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

پیش از این نیز فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند./فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.