کد خبر : 19594 / /
/

صاحبان سهام عدالت این هفته پولدار شدند| ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟

بورس در هفته‌ای که گذشت در حدود ۱٫۹۱ درصد رشد کرد و سهام عدالت نیز هم‌سو با شاخص کل بورس حرکت کرد. ارزش سهام عدالت این هفته هر نفر چقدر شد؟

صاحبان سهام عدالت این هفته پولدار شدند| ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت رشد کرد

 سهام عدالت در پایان چهارمین هفته اردیبهشت حدود یک درصد رشد داشت. همچنین شاخص کل بورس ۱٫۹۱ درصد رشد کرد و در سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه، به ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۸ میلیون و ۱۱ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۳ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۹۲۲ هزار تومان رسید.

چرا برخی سود سهام عدالت دریافت نکردند؟

قشمی مدیر پرداخت سود سهام عدالت در سپرده‌گذاری مرکزی گفت: به چند دلیل افراد سهام خود را دریافت نکرده‌اند. شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله این دلایل هستند. .

بر اساس آخرین آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات)، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به‌دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده‌اند.

با پیگیری از سپرده‌گذاری مرکزی مشخص شد که قرار است مجدد برای افرادی که سود خود را دریافت نکردند سود واریز شود.

علی مهدوی پارسا معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: آن دسته از سهامداران عدالت که اطلاعات آنان کامل نیست، باید اطلاعات بانکی (شماره شبای معتبر) خود را ظرف یک هفته آینده یعنی تا روز ۳۰ اردیبهشت، از طریق مراجعه به سامانه سجام تکمیل کنند.

به گفته مهدوی پارسا همچنین بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده‌اند که سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت به حسابشان واریز خواهد شد./ تجارت نیوز

سود سهام عدالت

 آخرین مهلت تکمیل اطلاعات برای ثبت نام سهام عدالت

بعد از پیگیری مشمولان سهام عدالت برای زمان واریز سود سهام عدالت، «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز این سود در تاریخ ۲۱ اسفند ماه خبر داد که در همان زمان هم «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تایید صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: سود سهام عدالت در تاریخ اعلام شده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت ۹۹ در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ و نیز در زمان اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد و دارایی به حساب بیش از ۴۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی آنها از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار شرکت سپرده گذاری  قرار گرفته بود، به صورت یکجا واریز شد که مبالغ واریز شده حاکی از افزایش ۳ برابری سود این سهام نسبت به سال ۹۸ بود.

طبق واریزی های انجام شده برای کسانی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت هستند مبلغی معادل پنج میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۹۹ ریال سود، افراد دارای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۴۴ ریال و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۱۰ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۱ ریال سود پرداخت شد.

همچنین در این میان برخی از سهامداران وجود داشتند که تحت تاثیر فروش بخشی از پرتفوی خود اعدادی کمتر از رقم اعلام شده را دریافت کردند.

به محض اعلام وزیر اقتصادی و دارایی در زمینه تکمیل پرداخت سود سهام عدالت، برخی از سهامداران نسبت به نحوه واریز این سود معترض و با تماس به خبرگزاری ایرنا اعلام کرده بودند که با وجود عدم فروش سهام خود در بازار اما سودی به حساب آنها واریز نشده است.

گفتنی است، براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی، سود سهام عدالت برای بیش از دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت پرداخت نشده که علت اصلی آن مربوط به عدم ارائه شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت بود.

چنین اتفاقی منجر به اعتراض گسترده مشمولان سهام عدالت شد که تحت تاثیر چنین اتفاقی پیگیری‌های زیادی از سوی مسوولان حاضر در سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد و طی چند روز گذشته «محمود حسنلو»، مدیر فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نخستین زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: مشمولان این سهام تا ۳۰ اردیبهشت ماه می توانند مشخصات خود را در سایت ارسال کنند و سود آنها در ۳۱ اردیبهشت ماه واریز خواهد شد.

با توجه به مطرح شدن چنین صحبتی از سوی مدیر فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، جاماندگان دریافت سود سهام عدالت فقط برای امروز و فردا وقت خواهند داشت تا اطلاعات خود را در سامانه سجام اصلاح و تکمیل کنند و از روز شنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) واریز سود سال ۹۸ و ۹۹ به حساب آنها انجام خواهد شد./اقتصاد نیوز

قانون بودجه درباره جاماندگان چه می‌گوید؟

اما این اظهارات مجلس و وزیر کار در حابی عنوان شده که سازمان خصوصی‌سازی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌‌گویند ثبت‌نام جدید سهام عدالت فعلا در دستور کار نیست چون نه سازوکار آن آماده است و نه منابع مالی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود دارد.

البته پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرده و گفته بود: «بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سهام عدالت باید به جاماندگان اختصاص یابد.» اما مساله‌ای که به آن در قانون بودجه اشاره نشده، زمان ثبت‌نام جاماندگان است.

بر این اساس در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت آنچه مجلس در خصوص ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت در خرداد ماه عنوان کرده خواسته مجلس بوده و به‌ آمادگی دولت و وجود منابع مالی طرح هیچ توجهی نشده است. به عبارتی پورابراهیمی و دیگز نمایندگانی که وعده ثبت‌نام زودهنگام سهام عدالت را می‌دهند تنها خواسته خود را عنوان می‌کنند. خواسته‌ای که الزاما با واقعیت منطبق نیست.

با توجه به این مساله،‌ تا زمانی که اطلاعیه رسمی از سازمان خصوصی‌سازی و یا وزارت اقتصاد صادر نشود و در آن مشخصا زمان ثبت‌نام سهام عدالت تعیین نشود، نمی‌توان به اخبار مختلف در این خصوص اعتماد کرد.

ناهماهنگی در انتشار این اخبار اما تنها باعث سردرگمی مردم می‌شود. افرادی که سال‌هاست منتظر ثبت‌نام سهام عدالت هستند. رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود: در روزهای اخیر برخی افراد سودجو با اعلام آغاز ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت، مبالغی را از افراد دریافت کرده‌اند که آنها نباید در دام این گونه کلاهبرداران گرفتار شوند.

از طرف دیگر هم رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته اگر زمانی قرار بر آغاز ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت باشد، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت این سهام قرار دارند.

وام سهام عدالت

فراخوان ثبت‌نام سهام عدالت جعلی است

انتشار هرگونه فراخوان برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت جعلی و تقلبی است.

سازمان خصوصی‌سازی:اخیرا برخی از افراد سودجو از طرق مختلف مانند پیامک و یا کافی‌نت تحت عنوان ثبت‌نام سهام عدالت اقدام به اخذ وجه از متقاضیان کرده‌اند.

این فراخوان‌ها جعلی و کلاهبرداری است و هرگونه اقدام در خصوص تخصیص و توزیع سهام عدالت اطلاع‌رسانی خواهد شد./تسنیم

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.