کد خبر : 19521 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید

خبر مهم یارانه ای/جاماندگان یارانه جدید تا کی برای ثبت نام فرصت دارند؟

ثبت‌نام برای ورود به لیست یارانه‌ها محدود به گروه خاصی نیست و متقاضیان در کنار دو روزی که برای آنها به تناسب شماره آخر کد ملی تعیین شده، دو روز دیگر هم بدون محدودیت، امکان ثبت‌نام دارند، حتی قرار است فرصت دیگری هم برای کسانی که در این مهلت موفق نشدند تعیین شود، بنابراین در صورت نبود مشکلی در سامانه ثبت‌نام، فعلا فرصت برای آنها فراهم است.

خبر مهم یارانه ای/جاماندگان یارانه جدید تا کی برای ثبت نام فرصت دارند؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه از روز گذشته (۲۷ اردیبهشت) شروع شده است ، اما باید توجه داشت که این محدود به کسانی نیست که از  یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی  اخیر حذف یا جامانده و برای آن  اعتراض  کرده بودند، بلکه این فرصت به استناد تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ برای تمامی کسانی است که متقاضی دریافت یارانه هستند حتی خانوارهایی که از ابتدای شروع پرداخت یارانه یعنی از سال ۱۳۸۹ هم در لیست یارانه‌بگیران نبوده و هیچ‌گاه یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و یا کسانی که به هر دلیلی حذف شده و یا در سال‌های قبل انصراف داده بودند، می‌توانند  ثبت‌نام را انجام دهند تا درخواستشان مورد بررسی قرار گیرد.

ثبت‌نام، تضمین برقراری یارانه نیست

اینکه چند نفر در ثبت‌نام جدید شرکت می‌کنند، مشخص نیست ولی اگر جمعیت کشور را حدود ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به اینکه یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای حدود ۷۲ میلیون نفر واریز شده است، حدود ۱۳ میلیون نفر دیگر و به عبارتی همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند، امکان ثبت درخواست دارند ولی این ثبت‌نام به معنی تضمین تائید آنها و وارد شدن به لیست یارانه‌بگیران نیست بلکه اطلاعات ثبت‌نام‌هایی که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، جهت تعیین دهک به وزارت رفاه ارسال خواهد شد و بعد انجام بررسی‌های لازم، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، خانوار به جمع یارانه‌بگیران اضافه و یارانه معوق، از اردیبهشت امسال به تناسب دهکی که در آن قرار دارند، برقرار و واریز می‌شود.

سازمان هدفمندی قول داده باز هم زمان بدهد

اما درباره زمان ثبت‌نام، این حائز اهمیت است که باید در مرحله اول، متقاضیان بر اساس کد ملی اقدام کنند؛ افرادی که عدد آخر کد ملی آنها زوج است برای روز گذشته یعنی ۲۷ اردیبهشت و امروز (۲۸ اردیبهشت) فرصت ثبت‌نام دارند ولی اگر در این دو روز نتوانند ثبت‌نام کنند در هفته آیند در روزهای شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه اول خردادماه می‌توانند بدون محدودیتی برای  کد ملی، جهت ثبت نام اقدام کنند.

همچنین برای کسانی که آخرین عدد کد ملی آنها فرد است، دو روز دوم یعنی پنج‌شنبه و جمعه همزمان با ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه، مهلت تعیین شده تا ثبت‌نام کنند، این گروه نیز اگر در این دو روز موفق نشدند، در ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد، می‌توانند ثبت‌نام  کنند.

 اگر کسانی بودند که باز هم نتوانستند در این فرصت‌ها فرایند ثبت‌نام را طی کنند، باید منتظر تعیین مهلت جدید باشند، چراکه قرار نیست ثبت‌نام بعد از این مهلت‌ها متوقف شود بلکه تاریخ جدید اعلام خواهد شد؛ سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به این موضوع قول داده است.

ثبت‌نام برای دریافت یارانه  به این ترتیب است  که سرپرست خانوار، ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری  و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی  my.gov.ir  نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام می‌کند./ایسنا

یارانه نقدی

یارانه نقدی جدید

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه دو ماه قبل از اجرای هدفمندسازی ارز ترجیحی، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالاهای اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام به‌صورت نقدی واریز خواهد شد.

سید جواد ساداتی نژاد در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ سیما، درباره زمان توزیع کالابرگ برای اقلام اساسی اظهار کرد: طبق قانون باید به سمت کالابرگ برویم، اما چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست، ​ فعلاً یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت می‌شود.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیک زمان‌بر است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، طبق قانون پیش خواهیم رفت.

ساداتی نژاد درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیراً نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است.

وی با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم موردنظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود، به برخی از آسیب‌های ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: حذف این نوع اختصاص ارز یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که دولت‌ها باید آن را انجام می‌دانند و دولت سیزدهم این کار را اصلاحی به سود مردم می‌داند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که دولت قبل از حذف این ارز، مبلغ جبرانی را واریز خواهد کرد

ساداتی نژاد با بیان اینکه مردم دغدغه‌ای از این لحاظ نداشته باشند،​ تصریح کرد: دو ماه قبل از اجرای این طرح، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود تا قدرت خرید مردم بالا برود.

وی تاکید کرد: یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تعیین مهلت بازپرداخت ۳ ماهه برای هزینه گندم بخش صنف و صنعت را از اقدامات دولت برای کمک به این بخش خواند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یارانه‌ها حذف نمی‌شود، ​تصریح کرد:​ هدف اصلی از اجرای این طرح، عدالت در حوزه یارانه‌هاست و از کالاها به افراد منتقل می‌شود./همشهری

حذف یارانه بگیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.

یارانه نقدی

پیشنهاد‌های جایگزین برای یارانه نقدی

به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالا‌های اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تأمین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی پنج ماه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد این مابه‌التفاوت ریالی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می‌شود می‌توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالا‌های اساسی داشت.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش بااشاره به منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. مجلس ترجیح می‌دهد، ریال ناشی از مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده اختصاص یابد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی هم در این زمینه معتقد است، وقتی اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و سبد معیشتی مردم به ویژه با افزایش قیمت این اقلام در بازار‌های جهانی حتمی است. حتماً اگر تصمیم بر تعلق ریال معادل ارز دولتی را به خانوار داریم، باید جامعه مشمولان یارانه را بازنگری کنیم و سپس ملاک عمل برای واریز یارانه معادل آن قرار دهیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.