کد خبر : 17585 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/یارانه بنزین/واریز یارانه

عیدی ویژه دولت به یارانه بگیران/واریز 3 یارانه نقدی در اردیبهشت

ماه رمضان آغاز شده و تقریبا تا میانه اردیبهشت ماه ادامه دارد. علاوه بر یارانه‌هایی که به دلیل همزمانی با این ماه واریز می‌شود احتمال واریز یارانه مختص ماه رمضان نیز وجود دارد.

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

تا پایان ماه رمضان دو یارانه طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود. اولین واریزی یارانه نقدی فروردین ماه است.

صد و سی‌ و چهارمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود. این یارانه در ساعت ۲۴ روز ۲۰ فروردین ماه پرداخت می‌شود.

دومین واریزی نیز به اولین یارانه اردیبشهت ماه مربوط می‌شود. خانوارها یارانه معیشتی نقدی در روز دهم اردیبهشت ماه دریافت می‌کنند.

همانند دوره‌های پیشین، واریز یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

در این ماه همچنین هفدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده اند، کسر می‌شود.

احتمال واریز یارانه مناسبتی

علاوه بر این دو یارانه، احتمال واریز یارانه مخصوص ماه رمضان نیز وجود دارد. دولت در سال گذشته از چند دهک از یارانه‌بگیران به صورت مالی حمایت کرد.

در چند ماه گذشته نیز به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد. یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود که به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید.

یارانه عید نوروز نیز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بود که به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. احتمالا این یارانه در عید فطر واریز شود./ منبع: تجارت نیوز

یارانه نقدی

یارانه بعدی کدام است؟

در خصوص دیگر یارانه‌ها نیز پیگیری‌های تجارت‎‌نیوز نشان می‌دهد که به احتمال زیاد یارانه ماه رمضان در این هفته (هفته سوم فروردین ماه) واریز می‌شود. همچنین بیشترین گمانه‌زنی‌ها در خصوص مبلغ یارانه ماه رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

این احتمال وجود دارد که تعداد کسانی که یارانه ماه رمضان دریافت می‌کنند همانند سال گذشته همان ۶۰ میلیون نفر باشد. اما احتمال کمتر بودن تعداد یارانه بگیران وجود دارد./تجارت نیوز

یارانه نقدی

افزایش یارانه برای برخی از خانوارها

یارانه فرزندان خانوارهایی که بیش از دو فرزند دارند سه برابر می‌شود. این خانوارها باید در چهار دهک اول قرار داشته باشند و هیچ کدام از والدین کارمند دولت نباشند.

حذف یارانه بگیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.

سرنوشت دلار ۴۲۰۰ تومانی

مجلس دلار ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مشروط حذف کرد. دولت اگر تصمیم بگیرد که دیگر ارز به نرخ ترجیحی اختصاص ندهد، باید به جای آن کالابرگ الکترونیکی خرید کالاهای اساسی بدهد.

یارانه نقدی

پیشنهاد‌های جایگزین برای یارانه نقدی

به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالا‌های اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تأمین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی پنج ماه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد این مابه‌التفاوت ریالی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می‌شود می‌توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالا‌های اساسی داشت.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش بااشاره به منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. مجلس ترجیح می‌دهد، ریال ناشی از مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده اختصاص یابد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی هم در این زمینه معتقد است، وقتی اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و سبد معیشتی مردم به ویژه با افزایش قیمت این اقلام در بازار‌های جهانی حتمی است. حتماً اگر تصمیم بر تعلق ریال معادل ارز دولتی را به خانوار داریم، باید جامعه مشمولان یارانه را بازنگری کنیم و سپس ملاک عمل برای واریز یارانه معادل آن قرار دهیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.