کد خبر : 19471 / /
/

اخبار سهام عدالت / اخبار سهام عدالت در دولت سیزدهم

خبر خوشحال کننده برای جاماندگان سهام عدالت/این افراد هم جز جاماندگان هستند

بنابر اعلام رییس سازمان خصوصی‌سازی، بند «الف» تبصره ۲ قانون بودجه، دولت را مکلف کرده است تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط، مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.

خبر خوشحال کننده برای جاماندگان سهام عدالت/این افراد هم جز جاماندگان هستند

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، در نشست خبری نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی ایران با اشاره به موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: بند «الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده است تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.

به گفته قربانزاده، ماده ۳۴ تبصره سه قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده است که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند را تعیین کنند. از چند روز گذشته، وزارت رفاه درگیر موضوع یارانه‌ها شد، اما اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است.

چه افرادی جزء جاماندگان سهام عدالت هستند؟

بر اساس اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی، ابتدا قرار بود مبنای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، پرداخت سهام عدالت به ۲ دهک اول و ۴ دهک دیگر باشد. اما ایرادی که توزیع سهام عدالت در دوره قبلی داشت، این بود که رده‌بندی شغلی مدنظر بود و دسته‌بندی‌ها بر اساس دسته‌بندی قشری و شغلی انجام شده بود.

به گفته وی، این امر باعث شد تا افرادی که جزء دهک ۱۰ هستند نیز، سهام عدالت دریافت کنند و افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند، از این امکان محروم شوند؛ بنابراین مبنای ما برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، دهک‌بندی تعیین‌شده از سوی وزارت رفاه است. تلاش ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱ این امر مهم را به مرحله تحقق برسانیم.

سبد سهام مناسب نداریم

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: البته ما باید سهام ارزشمندی را به مردم واگذار کنیم و این در حالی است که تعداد شرکت‌های دولتی ارزشمند، به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در واقع دست دولت برخلاف سال‌های گذشته، در انتخاب سهام باز نیست. از سوی دیگر علاوه بر سهام عدالت باید به تکالیف دیگر دولت مانند ۱۳۰هزار میلیارد تومان بند ی تبصره دو مرتبط با سازمان تامین اجتماعی، ۷۰هزار میلیارد تومان منابع بودجه است، ۳۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت‌ها و... نیز توجه کرد.

بازگشایی نمادهای سهام عدالت

قربانزاده با اشاره به اینکه مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس است، تصریح کرد: مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود. بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند.

سهام عدالت

سود ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت به کجا رسید؟

در خصوص سود شرکت‌هایی که واگذاری شان انجام نشده پیگیری شد. براساس قانون تجارت که مبنای محاسبه سود است، زمان ۸ ماهه بعد از مجمع مطرح است. ظوابط این شرکت‌ها همانند شرکت‌های بورسی است و هیچ فرقی با شرکت‌های بورسی ندارند. تاکید قانون به اصل موضوع است، نه بورسی و غیر بورسی بودن این شرکت‌ها است.

پیشنهاد ما به جهت افزایش شفافیت این است که شرکت‌های غیر بورسی کار پذیرش شان در بورس انجام شود تا علاوه بر شفافیت بحث ارزش گذاری آن‌ها برای باقی مانده سهام متعلق به دولت برای واگذاری‌هایی مانند سهام عدالت راحت انجام شود و سود آسان‌تر بپردازند./باشگاه خبرنگاران

رقم و زمان دقیق پرداخت سود سهام عدالت مشخص شد

در روش دوم، مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق سامانه سهام عدالت sahamedalat.ir این مشکل را برطرف و با انتخاب گزینه «مشاهده و ویرایش پروفایل» شماره شبای جدید خود را ثبت کنند.

در صورت ثبت شماره شبای حساب فعال بانکی در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت، سود سهام سال ۹۹ به همراه سود سال ۹۸ به صورت یکجا به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

یشتر «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره رقم و زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام‌کرد: مجامع عمده شرکت‌ها در نیمه نخست سال ١۴٠٠ برگزار شد، اما سود دارندگان سهان عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم تاکنون پرداخت نشده است. بر این اساس مقرر شد با تعاملی که میان شرکت های سرمایه گذاری استانی و کانون سهام عدالت انجام می‌شود، به سرعت و تا قبل از پایان اسفند ماه امسال سود سهام عدالت سال ٩٩ به همه دارندگان این سهام پرداخت شود.

وی تاکید کرد: سود سهام عدالت برای سهامدارانی که دارای سهام یک میلیونی هستند، نزدیک به یک میلیون تومان است، اما برای مشمولان دارای سهام ۵٣٠ هزار تومان حدود ۵۵٠ هزار تومان سود پرداخت می شود.

همچنین اعداد اعلام شده برای پرداختی سود سال ٩٩ سهام عدالت نشانگر رشد چشمگیر آن نسبت به سود سال‌های گذشته است و این امر توانست نقطه امیدی را در میان مشمولان این سهام که اکثر آنها جزو قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند، ایجاد کند.

سهام عدالت

سود سهام عدالت

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابعاد موضوع سود سهام عدالت بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد و گفت: سود شناسایی شده قابل تقسیم سهام عدالت برای سال مالی ۱۳۹۹ به طور متوسط ۶۰۰‌هزار تومان برای هر سهامدار است؛

علی اکبر حیدری، با اعلام خبر خوب شناسایی وصول و تخصیص سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت به سهامداران که توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده بود، گفت: پرتفوی سهامداران سهام عدالت یک‌میلیون تومانی و پانصد‌هزار تومانی است. در نظر داشته باشید که تعداد سهامداران یک‌میلیونی تقریبا ۱۲‌درصد از کل ۴۹‌میلیون نفر است. اگر کسی سهام عدالت یک‌میلیون تومانی داشته باشد، سود متعلق به آن حدود یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان بوده و اگر هم سهامدار عدالت ۵۳۲‌هزار تومانی باشد حدود ۶۰۰‌هزار تومان سود دریافت می‌کند، اما همان‌طور که اشاره شد این که برای سهامداران از هر دو گروه چه مبلغی را می‌توان تا پایان سال وصول کرد و چه مبلغی از میزان وصول شده را می‌توان توزیع کرد به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد. حیدری بیان کرد: خبرهای قبلی به نوعی منعکس شده که گویا این مبلغ به طور کامل و قطعی از شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی وصول شده و تا پایان سال توزیع خواهد شد. در حالی که این مبلغ تنها در مجامع سرمایه‌پذیر بورسی و غیر‌بورسی به عنوان سود قابل تقسیم « شناسایی » عنوان شده است. او تاکید کرد: در نظر داشته باشید که فرآیند وصول این مبالغ همچنین تجمیع و توزیع آن به طور قطع زمان بیشتری نسبت به پایان سال‌جاری می‌‌‌طلبد؛ همان‌طور که مبالغ سود عملکرد سال ۹۸ نیز هنوز وصول و توزیع نشده است، این موضوع حتی در مورد سال‌های قبل از سال ۱۳۹۸ هم همچنان وجود دارد. سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ادامه داد: از طرفی دیگر در نظر داشته باشید که به طور معمول تمام مبالغی که شناسایی می‌‌‌شوند، وصول نمی‌شود. موارد متعددی و ملاحظاتی در این رابطه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وجود دارد که سبب می‌شود برخی شرکت‌ها با وجود شناسایی سود، موفق به تامین نقدینگی موردنیاز برای انتقال این دارایی به صاحبان سهام را نداشته باشند. او افزود: از طرفی به طور معمول فرآیندهای وصول سود و توزیع آن هم مترتب بر این نیست که کل مبلغ شناسایی شده به مردم تخصیص پیدا خواهد کرد، زیرا در راستای صیانت و حفاظت از حقوق سهامداران عدالت گاهی نیاز می‌شود که بخشی از این مبالغ در قالب افزایش سرمایه‌‌‌ برای فعالیت‌های توسعه‌‌‌ای استفاده شود./ دنیای اقتصاد

مبلغ سود سهام عدالت چقدر است؟

علی اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: سود شناسایی شده قابل تقسیم سهام عدالت برای سال مالی ۱۳۹۹ به طور متوسط ۶۰۰‌هزار تومان برای هر سهامدار است.

وی ادامه داد: اما این که از مبلغ حاضر چه میزانی تا پایان سال قابل وصول خواهد بود و اینکه چه میزان از آن پرداخت می‌شود از جمله مواردی است که به نحوه اجرای عملیات توزیع سود و البته قبل از آن تصویب ترتیبات این اقدام در شورای عالی بورس مربوط می‌شود، بنابراین باید تا برگزاری و تصمیمات شورای عالی بورس صبر کرد

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.