کد خبر : 19044 / /
/

سورپرایز جدید دولت رئیسی/واریز یارانه جدید به حساب تک تک افراد

معاون اول رئیس جمهور الزامات قانونی و ضرورت های اجرای طرح ملی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را برای مسئولان، استانداران و جمعی از مدیران ارشد اجرایی سراسر کشور تشریح کرد.

سورپرایز جدید دولت رئیسی/واریز یارانه جدید به حساب تک تک افراد

یارانه برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه  در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه را اینجا بخوانید.

دولت قرار است یارانه تک تک افراد جامعه را به خودشان پرداخت ‌کند

محمد مخبر پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که با حضور اعضای هیات دولت، استانداران سراسر کشور و اعضای شورای معاونان دستگاه های اجرایی  که در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها علاوه بر الزام قانونی، یک الزام عقلی و اقتصادی است، گفت: یکی از شعارهای پیش و پس از انتخابات رییس جمهور مقابله با فقر در کشور بود و امروز شاهد آن هستیم که با برخی گرانی ها و افزایش قیمت کالاها، بیشترین فشار بر طبقات ضعیف جامعه وارد می شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است.

مخبر افزود: قرار نست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری با امکانات فراوان است و سالانه حدود ۴٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می شود و این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای  ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند.

مخبر با بیان اینکه همه باید برای اجرای این طرح شجاعانه به میدان بیاییم، تاکید کرد: باید تلاش کنیم اجرای این طرح با کمترین تبعات و کمترین آسیب ها برای مردم انجام شود و هر چقدر که اقتدار و هماهنگی ما در اجرای این طرح بیشتر باشد، فشار کمتری بر مردم وارد خواهد شد.

وی به تشریح شرایط اقتصادی کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و افزود: دولت قبل در بودجه سال گذشته ، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی دیده بود که این رقم در همان سه چهار ماه اول هزینه شده بود و به تعبیری دولت سیزدهم ارز ترجیحی در اختیار نداشت.

مخبر افزود: خوشبختانه ما توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم و سال گذشته با لطف رهبری و پیگیریهای مستمر رئیس جمهور توانستیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را تامین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از ابتدای سال جدید نیز معادل ۹ میلیارد دلار در بودجه سالانه، ارز ترجیحی درنظر گرفته شد و این یعنی ۲۵٠ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه پیش بینی شد و دولت ملزم شده بود که کالاهای اساسی را با قیمت شهریور سال ۱۴٠٠ به مردم عرضه کند که اگر با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تامین کالا و فراوانی آن را از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داد، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی در اکثر نقاط کشور به خط قرمز رسیده بود و برخی تحولات اقتصادی در جهان ، رخدادهای بین المللی و جنگ اکراین که تامین کننده ۷٠ درصد دانه های روغنی و ۳٠ درصد غلات مورد نیاز جهان است، باعث کمبود کالا و افزایش قیمت ها در سراسر جهان شده است.

مخبر ادامه داد: افزایش قیمت کالاهای اساسی این پیامد را نیز به همراه داشت که این اقلام از داخل کشور به کشورهای اطراف قاچاق شود و دولت سیزدهم که حفاظت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم را از وظایف اصلی خود می داند،‌اصلاح قیمت ها و توزیع عادلانه یارانه ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد./ایسنا

 نحوه واریز یارانه نقدی جدید تغییر کرد /این کالا ها کوپنی می شوند

اقتصاد ایران در آستانه کوپنی شدن دوباره قرار دارد. در روزهای گذشته برنامه مشترک دولت و مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی احتمال ‌توزیع محدود و کنترل شده اقلام ضروری زندگی را از طریق کلابرگ را بالا برده است.

حالا قرار شده کلیه یارانه‌ها با هم تجمیع شوند و مبلغ آن به صورت یکجا به خانواده‌ها پرداخت شود. اما هنوز زمان دقیق پرداخت یارانه جدید اعلام نشده است. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد احتمالا امشب دولت به جای واریز یارانه معیشتی، یارانه جدید به حساب مشمولان واریز کند. گمانه دیگر این است که یارانه جدید ظرف یک هفته آینده واریز شود.

اما روز گذشته اعلام شد یارانه جدید به مدت دو تا سه ماه به صورت نقدی واریز می‌شود و پس از آن در قالب کالابرگ به مردم پرداخت می‌شود. به عبارتی دوباره کوپن پرداخت می‌شود. اما به صورت الکترونیک.

غیر از نان که به صورت ویژه صحبت تغییر نظام تامین و توزیع آن در میان است. اقلام ضروری دیگری مثل روغن، برنج، تخم مرغ، مرغ و پنیر هم ممکن است به زودی از طریق کالابرگ توزیع شوند.

مبنای این تصمیم بخشی از قانون بودجه است که در آن بر تامین اقلام ضروری مردم به نرخ ثابت شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تاکید شده است.

در همین راستا رئیس کمیته هدفمندی یارانه ها به تجارت نیوز گفت: قرار است سامانه جدیدی با مشارکت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای توزیع اقلام ضروری ایجاد شود. به دلیل حساسیت موضوع قاچاق آرد گندم، نقطه شروع ماجرا ‌نانوایی‌ها شدند. این سامانه به مرور اصلاح و در ادامه به دیگر اقلام ضروری مردم گسترش خواهد یافت.‌‌/تجارت‌نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.