کد خبر : 18658 / /
/

طرح یارانه جدید بنزین/یارانه بنزین

خبر مهم درباره یارانه بنزین/طرح یارانه جدید بنزین شکست خورد؟

طرح بازتوزیع بنزین ابهام‌های متعددی از جمله «تهدید امنیت انرژی»، «کسری بودجه»، «درگیرکردن ۸۵میلیون ایرانی با معاملات بنزینی»، «اتلاف اضافه‌بنزین یارانه‌ای» و «تشدید قاچاق سوخت» دارد.

خبر مهم درباره یارانه بنزین/طرح یارانه جدید بنزین شکست خورد؟

طرح بازتوزیع یارانه بنزین از امروز (اول اسفندماه) در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند. بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی طرح بازتوزیع یارانه بنزین این طرح یکی از پیشنهادات عدالت‌گرایانه به منظور بهره مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل های انرژی و تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) بود. این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوب شد برای روشن شدن ابعاد طرح، به صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا شود.

بر اساس این گزارش همانطور که از قبل تاکید شده بود در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.طرح بازتوزیع بنزین ابهام‌های متعددی از جمله «تهدید امنیت انرژی»، «کسری بودجه»، «درگیرکردن ۸۵میلیون ایرانی با معاملات بنزینی»، «اتلاف اضافه‌بنزین یارانه‌ای» و «تشدید قاچاق سوخت» دارد.

دولت تصمیم بر واقعی کردن قیمت بنزین دارد. با وجود این که قیمت بنزین به تورم و شرایط اقتصادی و سیاسی بستگی دارد اما بخشی از هزینه های اجتماعی با کاهش قیمت بنزین می تواند کم تر شود .اخیرا دولت طرح یارانه جدید بنزین را اجرایی کرده است که به عقیده کارشناسان بر قیمت بنزین تاثیر زیادی دارد.در ادامه به آخرین خبر از قیمت بنزین می پردازیم.

طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از نرخ ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است،

طرحی که از همان ابتدا انتقاداتی به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزمایشی منتخب آن (جزیره کیش) به‌همراه داشت و با وجود نقص‌های اجرایی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اخیراً از اجرای موفقیت‌آمیز آن و آمادگی برای اجرا در دیگر جزیره جنوبی کشور یعنی قشم خبر داده است.

با وجود این، سی‌ام فروردین‌ماه اظهارات بنزینی وزیر نفت در خلال امضای تفاهم همکاری با شهرداری تهران در زمینه مدیریت مصرف سوخت، خبرساز شد و از نگرانی به‌جای متولی تأمین انرژی در کشور حکایت داشت،

جایی که جواد اوجی به‌صورت تلویحی از امکان نیاز به واردات بنزین و گازوئیل، با توجه به نزدیک شدن میزان مصرف به ظرفیت پالایشگاه‌های بنزین و نفت‌ ، گاز خبر داد و مصرف ۹۵ میلیون لیتر بنزین در روز را زنگ خطری برای «امنیت انرژی» کشور دانست.

البته اوجی به ظرفیت صادرات ۱۵۰ میلیارد دلاری به‌ازای کاهش ۵۰درصدی مصرف سوخت در بخش‌های مختلف کشور نیز گریزی زد و «مهار شدت مصرف» و «تأمین امنیت» انرژی را از وظایف وزارت‌خانه متبوعش برشمرد.

در همین باره، به‌تازگی رحیمی مظفری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی دغدغه بنزینی وزیر نفت را به‌گونه دیگری مطرح می‌کند و با اشاره به اینکه روند کنونی مصرف و تولید بنزین مناسب نیست، از اهمیت مدیریت مصرف بنزین سخن به‌میان می‌آورد و بیان می‌کند: اگر مصرف مدیریت نشود، مشکل ایجاد می‌شود و کشور به واردات بنزین نیاز پیدا خواهد کرد.

بر اساس آنچه مطرح شد، مصرف بنزین در کشور پس از افت ناشی از شیوع کرونا و افزایش نرخ بنزین در سنوات گذشته، دوباره روند صعودی به خود گرفته و به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر نزدیک شده است.

فارغ از این‌که کارشناسان راهکارهای متعدد و متنوعی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور ارائه می‌کنند؛ نکته حائز اهمیت تقارن زمانی و اشراف بر چالش‌های اجرای طرح بازتوزیع بنزین با وجود محدودیت منابع انرژی است./یکتا

یارانه بنزین

حرف های جدید از یارانه بنزین

عباس گودرزی، در نشست علنی مجلس در نطق میان‌دستور خود گفت: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۸، حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به افراد داده شده که سهم دهک اول که اقشار ضعیف و کم‌ درآمد هستند تنها ۱.۲ درصد و سهم دهک دهم ۲۵ درصد از کل یارانه پرداختی به بنزین کشور است.

وی افزود: در بخش گاز نیز شاهد همین وضع هستیم، به‌گونه‌ای که دهک دهم ۱۵ درصد و دهک نخست پنج درصد از کل یارانه گاز را مصرف می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت باید درباره حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت به‌صورت مستقیم و کارت اعتباری به مردم اقدام کند، نه آن چنان که بخش عظیمی از بیت‌المال به جیب افراد برخوردار و ثروتمند برود و افراد ضعیف جامعه کم‌ برخوردارتر شوند.

یارانه بنزین

 رئیسی یارانه بنزین را تغییر می دهد؟

حالا هم صحبت از طرح وان در مجلس است که بر اساس آن قیمت انرژی به روز حساب می‌شود. آنطور که از گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس مشخص است، قرار است به جای یارانه پنهان پول آن را به مردم پرداخت کنند. اما نگاه مردم به این مساله چیست؟

«قیمت حامل‌های انرژی نباید گران شود، باید واقعی شود.» این گفته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس است.

عباسی با اشاره به اینکه در این مورد طرح‌هایی در مجلس در حال پیگیری است، گفته بود: «اگر قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود متعاقب آن مصرف انرژی کنترل می‌شود و باید به آن‌هایی که نیازمند واقعی هستند پرداخت‌هایی صورت گیرد.»

توضیحات این نماینده درباره طرح وان است. طرحی که پیش از این هم در مجلس مطرح بود و عباسی اواخر مردادماه سال ۹۹ نیز در این مورد گفته بود: «براساس این طرح به هر فرد، مقداری «وان» داده می‌شود. در واقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد بدهد به شکل «وان» خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقیمانده «وان» خود را در بورس بفروشد.»

سعید جلیلی، یکی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ نیز میان برنامه‌های انتخاباتی خود از طرح وان گفته بود. او با بیان اینکه حق برخورداری از «وان» را به صورت برابر به افراد جامعه می‌دهیم، گفته بود: «مدیریت مصرف وان در اختیار مردم قرار می‌دهیم. مردم می‌توانند مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند.»

آنطور که از گفته‌های آنها مشخص است، قرار است به جای یارانه پنهان، پول آن را به مردم پرداخت کنند. اما حالا که بار دیگر عباسی، نماینده مجلس از واقعی شدن قیمت بنزین گفته، بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند. برخی می‌گویند «یارانه نمی‌خواهیم به جای آن، درآمدها و قیمت کالاها را واقعی کنید.»

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.